تولید گندم در آذربایجان غربی 10 درصد کاهش یافت


تولید گندم در آذربایجان غربی 10 درصد کاهش یافت

ارومیه-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تولید گندم در استان طی سال زراعی گذشته ( اول مهر 1399 تا 31 شهریور 1400) نسبت به سال زراعی پیش از آن 10 درصد کاهش یافته است.

اکبر کرامتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این سال زراعی ۵۲۸ هزار تُن گندم از سطح مزارع این استان تولید شد که نسبت به سال قبل از آن، حدود ۱۰ درصد کمتر است.

وی اضافه کرد: کاهش بارندگی و خشکسالی و حوادث طبیعی و نیز سایر عوامل اقلیمی و محیطی را می توان از علل کاهش تولید نام برد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به بروز برخی مشکلات احتمالی با تاخیر در اطلاع رسانی قیمت بذر و خرید تضمینی، بیان کرد: با مدیریت و نظارت درست بر ماشین آلات کشاورزی در زمان کشت و برداشت وکالیبراسیون کارنده ها، می توان از هدر رفتن ۳۰ تا ۴۰ درصد محصول تولیدی جلوگیری کرد.

کرامتی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر، افزود: در این راستا کشت مستقیم، حفظ بقایای گیاهی در مزرعه، کشت فارونی و استفاده از لوله‌های تیپ در آبیاری مزارع آبی و دیم در اراضی در دستور کار قرار گرفته است.

وی، سیاست‌های کلی سازمان در جهت افزایش عملکرد را بستر سازی برای اصلاح الگوی کشت و توسعه پایدار گندم بیان کرد و گفت: این سیاست‌ها با توسعه روش‌هایی مانند رعایت تناوب زراعی، کشت مستقیم با استفاده از بذور اصلاح شده و نیز رعایت زمان کشت به همراه مبارزه با آفات و بیماری‌ها محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت پایه خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۵۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم اعلام شده بود، اضافه کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به قیمت ۷۵ هزار ریال در سال زراعی آغاز شده، بهترین مشوق برای گندم کاران بوده و ضمن اثرگذاری در افزایش بهره وری، پشتیبانی عملی از تولید است.

کرامتی با اشاره به پایین بودن ضریب نفوذ کارشناسان دولتی و بالا بودن تعداد بهره برداران گفت: برای پرکردن این خلا باید از توان بخش خصوصی به خصوص نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان بسیج مهندسان بهره برد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: برای تولید گندم نیازمند تناوب دوره کشت هستیم که بهترین محصول برای تناوب با گندم دانه روغنی کلزا است که لازم است تمهیدات لازم برای توسعه کشت دانه روغنی کلزا در سطح شهرستانها انجام گیرد.

در سال زراعی گذشته، تولید ۶.۸ میلیون تن محصول کشاورزی در استان پیش بینی شده بود اما به دلیل شرایط خشکسالی به وجود امده و تغییر اقلیم و سایر عوامل زیست محیطی، تولید ۶.۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی محقق شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403