از بازگشایی تدریجی دانشگاه ها تا استفاده دنیا از تحقیقات دانشمندان ایرانی


از بازگشایی تدریجی دانشگاه ها تا استفاده دنیا از تحقیقات دانشمندان ایرانی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

مبنای کار دانشگاه‌ها در ترم جدید آموزش الکترونیکی است

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این مطلب که مبنای کار دانشگاه‌ها در ترم جدید آموزش الکترونیکی است افزود: موضوعی که مطرح شده این است که اگر در ترم جدید، دانشگاهی که دانشجویان بومی دارد و همه دانشجویان آن واکسن کرونا را تزریق کرده باشند، آیا می‌تواند کلاسی را به صورت حضوری برگزار کند.

وی ادامه داد: اگر ستاد ملی مقابله با کرونا در آن منطقه مجوز را صادر کند، امکان برگزاری به این صورت وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص تکلیف دانشجویان نو ورود به دانشگاه‌ها نیز گفت: به طور حتم شروع کلاس‌های این دسته از دانشجویان به صورت مجازی خواهد بود و اگر در خصوص پیک‌های بعدی کرونا مشکلی نباشد، کلاس‌ها در ترم‌های بعدی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

نیازمند ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش هستیم

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی تاکید کرد: نظام آموزش عالی تاکنون در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد بسیار موفق عمل کرده است اما باتوجه‌به تخصص‌های متنوع، نیازمند به مأموریت‌گرایی، حرکت همگام با نیازهای جامعه و ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و تولید علم و فناوری هستیم.

متن کامل پیام زلفی گل به شرح زیر است:

به نام خداوند جان و خرد

امسال نیز آغاز سال تحصیلی رنگ و بوی اربعین سرور و سالار شهیدان به خود گرفته است و این هم‌زمانی، فرصت مغتنمی است تا جامعه آموزش عالی کشور، چون همیشه، با پایداری بر اصول متعالی و انسان‌ساز مکتب رهایی‌بخش اسلام ناب محمّدی و پیش چشم داشتن آموزه‌های رخداد دوران‌ساز عاشورا، درس آزادگی، پایداری، عزّت و سربلندی را مشق کنند.

همچنین آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس هم‌زمان است و به عطر ملکوتی شهیدان و خاطره تابناک ایثارگران و آزادگان آمیخته است. نکوداشت حماسه هشت سال دفاع مقدس و تبیین درس‌ها و ارزش‌های ایستادگی ملت سربلند ایران در آن سال‌ها بر همگان واجب است.

بی‌شک همگان بر این باورند که نخستین شرط حیات عزتمند یک ملت، حکمت، دانش و آگاهی است و علم‌آموزی شرط اصلی پیشرفت جوامع است. با کنترل‌های درونی (ایمان، ادب، اخلاق و وجدان) و کنترل‌های بیرونی (قانون) که منتج از آموزش‌وپرورش است، جوامع به توسعه، رفاه، آگاهی، آسایش و آرامش دست می‌یابند. مدرسه و دانشگاه علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن، حس کنجکاوی، تفکر، تعقل و خداباوری و دین‌مداری افراد را بیدار می‌کند و او را از دنیای خانواده به دنیای متفاوت با دنیای خودش مرتبط می‌کند. پس مدرسه و دانشگاه را می‌توان محرک اصلی توسعه و پیشگیری از فقر و عقب‌ماندگی ملت‌ها تلقی کرد.

آنچه که امروز از جلوه‌های تمدن و ترقی در کشور‌های صنعتی و پیشرفته دنیا به چشم می‌خورد، دستاورد علم و دانش است و نمی‌توان نقش اساسی دانش را در پیشرفت آنان در عرصه صنعت و تکنولوژی روز نادیده گرفت. به‌عبارت‌دیگر تنها تفاوت کشور‌های کم‌برخوردار و پیشرفته در علم و فناوری است.

دانشگاه به‌عنوان مکانی مقدس برای ترویج علم، عقل، ایمان، ادب، اخلاق و دانایی؛ جایی که جوانان و آینده‌سازان میهن اسلامی با امید به آن وارد می‌شوند، باید بتواند نیاز‌های همه‌جانبه یک دانشجو را برآورده کند و او را برای رویارویی با مسائل کلان جامعه آماده نماید.

امید به آینده، نیز یکی از متغیر‌های تأثیرگذار بر کیفیت زندگی و شادابی افراد جامعه و به‌ویژه نسل جوان است. وقتی امید به آینده در ارتباط با قشر دانشجو به‌عنوان آینده‌سازان و آینده‌داران جامعه مطرح است، اهمیت آن دوچندان می‌شود.

نظام آموزش عالی تاکنون در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد بسیار موفق عمل کرده است، اما باتوجه‌به تخصص‌های متنوع، نیازمند به مأموریت‌گرایی، حرکت همگام با نیاز‌های جامعه و ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و تولید علم و فناوری هستیم.

سال تحصیلی جدید امسال نیز به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ متفاوت از سال‌های گذشته آغاز می‌شود، با تلخی ازدست‌دادن تعدادی از هم‌میهنانمان، اساتید، دانشمندان، دانشجویان عزیز و کارکنان محترم نظام آموزش عالی که فقدان این سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی، خسران بزرگی به این سیستم است. یاد و خاطره شهدای سلامت را گرامی می‌داریم و به پزشکان، پرستاران و پرسنل جهادگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خداقوت و دست‌مریزاد عرض می‌کنیم. اما آنچه که موجب مباهات و امید است، موفقیت و سربلندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در فائق آمدن به این بحران و حرکت به سمت تحول است که در استمرار فعالیت‌های آموزشی خود عملکرد مطلوب داشته و امر مهم آموزش و پژوهش در این مدت نه‌تن‌ها تعطیل نشد؛ بلکه با روش‌های نوین الکترونیکی، جلوه‌های جدید و جذابی به خود گرفت که این تجربه گران‌سنگ قطعاً نیازمند تقویت، توسعه و تداوم برای دوران پسا کرونا است.

اینجانب آغاز سال تحصیلی جدید، فصل رویش و شکوفایی مجدد بوستان آگاهی و دانایی را به همه اعضای محترم هیئت‌علمی، دانشجویان عزیز و کارکنان به‌عنوان یاوران علمی پرتلاش و متعهد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سراسر کشور شادباش می‌گویم و با آرزوی سلامتی و بهروزی برای یکایک عزیزان؛ به‌ویژه دانشجویان نو ورود، مایلم تأکید کنم که جهت‌گیری فعالیت‌های ما باید بر کیفی سازی و مهارت‌افزایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی استوار باشد تا از رهگذر آن بتوان نقشی کارآمد در حل چالش‌های پیشِ روی توسعه کشور، برعهده گرفت.

امیدوارم همه ما دانشگاهیان بتوانیم با توکل به پروردگار متعال و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایجاد محیط علمی بانشاط، سالم و آرام برای نسل آینده‌ساز میهن اسلامی تلاش کنیم و در راه نیل به آرمان‌های متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اعتلای میهن اسلامی عزیزمان گام‌های مؤثر برداریم.

دریافت آثار سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی آغاز شد

حسین میرزایی رئیس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان اینکه آثار مورد پذیرش جشنواره همچون ادوار گذشته در چهار قالب شامل «کتاب پژوهشی»، «گزارش اختتام یافته پژوهش»، «رساله دکتری» و «پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد» است، اظهار داشت: آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان اسفند ۱۳۹۹ منتشر و یا پایان یافته‌اند می‌توانند در این دوره از جشنواره شرکت کنند.

وی افزود: آثار علمی در این جشنواره در پانزده گروه علمی «اخلاق، ادیان و عرفان»، «تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی»، «حقوق»، «زبان، ادبیات و زبان‌شناسی»، «علوم اجتماعی و علوم ارتباطات»، «علوم‌اقتصادی، مدیریت و علوم مالی»، «علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم ورزشی»، «علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای»، «علوم قرآنی، تفسیر و حدیث»، «فقه و اصول»، «فلسفه، منطق و کلام»، «فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداری»، «مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)»، «مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی» و «مطالعات میان رشته ای» دریافت می‌شوند.

میرزایی با بیان اینکه بخش بین‌الملل جشنواره نیز آثار مربوط به حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی را دریافت می‌کند، افزود: همچون ادوار گذشته در بخش ویژه نیز جایزه شخصیت‌های پیشگام علوم انسانی و اسلامی، پیشکسوت علوم انسانی و اسلامی، مترجم برتر، انجمن علمی برتر، نشریه علمی برتر و نظریه‌پرداز برجسته اعطا خواهد شد.

رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ادامه گفت: تمامی پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اسلامی می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس WWW.FARABIAWARD.IR از امروز بیست و هفتم شهریورماه آثار علمی خود را ثبت کنند.

رئیس دبیرخانه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی همچنین با بیان اینکه ثبت آثار در سامانه جشنواره در دو قالب حقیقی و حقوقی است اظهار کرد: علاوه بر اینکه مولفین و پژوهشگران محترم خود می‌توانند نسبت به ثبت آثار در سامانه اقدام نمایند، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، انجمن‌های علمی، گروه‌های علمی آموزشی و پژوهشی و ناشران محترم، نیز چنانچه اثری را واجد شایستگی لازم می‌دانند به معرفی و ثبت آثار پیشنهادی مبادرت ورزند و زمینه شناسایی بیشتر آثار فاخر را فراهم نمایند.

جشنواره بین‌المللی فارابی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، کمیسیون ملی یونسکو، دفتر منطقه‌ای و کمیسیون ملی آیسسکو و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر ساله برگزار می‌شود.

دانشجویان، برای اطلاع از نوع آموزش در ایام کرونا با دانشگاه خود تماس بگیرند

محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه آماری از میران واکسینه شدن دانشجویان نداریم، اظهار کرد: طی گزارش‌های رسیده از دانشجویان و دانشگاه‌ها حدود نیمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی واکسینه شدند.

او ادامه داد: هر دانشگاه ویژگی‌های خاص خودش را دارد و بر این اساس برای بازگشایی دانشگاه‌ها نمی‌توان برنامه واحدی داشت، ضمن آنکه میزان بومی بودن دانشجویان در دانشگاه‌ها متفاوت لست.

اهنچیان گفت: سه سطح تصمیم گیری داریم که شامل ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت علوم و ستاد دانشگاه‌ها را شامل می‌شود، ضمن آنکه روسای دانشگاه‌ها تصمی نهایی را اتخاذ می‌کنند و دانشجویان برای اطلاع از وضعیت آموزش مجازی و حضوری با داشگاه خود در ارتباط باشند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تاکید کرد: همه دانشگاه‌ها مجازی است، اما دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دلیل پروز ه‌ها با حفظ شیوه نامه‌های بهداشتی کار می‌کنند، حتی این تصور که دانشگاه‌ها سال گذشته تعطیل بودند، تصور نادرستی است و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با رعایت شیوه نامه‌ها کار کردند.

دانشگاه‌ها به تدریج بازگشایی می‌شوند

غلامرضا غفاری سرپرست سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: هیچ زمانی تعطیلی دانشگاه‌ها وجود نداشته است و حتی در دوران کرونا هم دایر بودند.

او افزود: با شیوع ویروس کرونا شیوه کاری دانشگاه‌ها تغییر کرد که بسیار اجتناب ناپذیر بود و اگر در سطح جهانی نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که دانشگاه‌ها به علت بیماری روند فعالیت خود را تغییر دادند، ولی بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها بستگی به پوشش واکسیناسیون دارند.

غفاری تصریح کرد: با توجه به اینکه هم اکنون با رشد واکسیناسیون در کشور مواجه هستیم، بنابراین اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد و ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه دهد حضور دانشجویان در دانشگاه را به میزان قابل توجهی فراگیرتر خواهیم کرد.

او با بیان اینکه هم اکنون سیاست تدریجی بازگشایی دانشگاه‌ها مدنظر است، تاکید کرد: قصد داریم دانشگاه‌ها را به تدریج دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکتری آغاز کنیم و سپس شرایط را برای حضور مابقی دانشجویان یعنی کارشناسی و کاردانی مهیا کنیم.

سرپرست سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بخش قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور از امکانات خوابگاه در دوران کرونا استفاده می‌کردند و هم اکنون هم با توجه اینکه حضور دانشجویان به صورت تدریجی خواهد بود؛ بنابراین برنامه‌هایی را در نظر گرفته ایم تا اسکان آن‌ها را با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فراهم کنیم.

غفاری گفت: آغاز سال تحصیلی از اول مهر خواهد بود و دانشگاه‌ها هم اکنون بحث ثبت نام را انجام داده اند، اما گفتنی است که در دوران کرونا هم به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ درصد دانشجویان به دانشگاه‌ها رفت و آمد داشتند و از خوابگاه‌ها استفاده می‌کردند، ولی اگر روند واکسیناسیون به صورت فراگیر انجام شود این امکان را می‌دهد تا ظرفیت خوابگاه‌ها را افزایش دهیم.

او ادامه داد: شرط اصلی و کلیدی حضور دانشجویان در دانشگاه ها، واکسیناسیون است و زمانی که بتوانیم پوشش واکسیناسیون را نه تنها در بین دانشجویان که در تمام جامعه به به یک حد ایده آل برسانیم و ستاد کرونا اجازه حضور دانشجویان در دانشگاه ها را اعلام کنند، مجموعه های دانشگاهی نیز اعلام آمادگی خواهند داشت.

سرپرست سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان یادآوری کرد: با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد خوابگاه‌ها را با توجه به شرایط کرونایی می‌توانیم استفاده کنیم، اما اگر واکسیناسیون فراگیر شود ظرفیت استفاده از خوابگاه‌ها را افزایش خواهیم داد و طبیعتا با بالا بردن این آمار حضور دانشجویان هم در دانشگاه‌ها فراگیر‌تر خواهد شد.

نقطه قوت در ورزش دانشگاهی، توجه به ورزش بانوان است

شیریان رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی با عنوان اینکه ورزش دانشگاهی امروز جایگاه خود را به درستی پیدا کرده است، افزود: نقطه قوت در ورزش دانشگاهی توجه جدی به ورزش بانوان است به طوری که سهم بانوان و آقایان در ۶ رشته یونیورسیاد دانشجویی یکسان است.

رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی افزود: یونیورسیاد دانشجویی هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و بعد از بازی‌های المپیک معتبرترین ورزش به شمار می‌رود.

اطلاعیه وزارت علوم درباره پذیرفته شدگان آزمون استخدامی

اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پذیرفته شدگان آزمون استخدام پیمانی این وزارت، مدارک خود را به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محل خدمت خود تحویل دهند.

بدینوسیله به اطلاع تمامی پذیرفته شدگان آزمون استخدام پیمانی این وزارت می‌رساند، برای مشاهده اطلاعیه و زمان مراجعه برای تحویل مدارک به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی پژوهشی به اینجا مراجعه کنند.

استفاده دنیا از تحقیقات دانشمندان ایرانی/ صنعت ضعیف پژوهش‌های دانشگاهی را معتبر نمی‌شناسد

عبدالساده نیسی مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایگاه پژوهش در ایران اظهار کرد: پژوهش در دنیا به ۳ بخش بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم می‌شوند.

او افزود: پژوهش‌های بنیادی برای تمام دنیا اشترکات زیادی دارد، ما از طریق دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح‌هایی که اساتید در دانشگاه دیده اند پژوهش‌ها را توسعه می‌دهیم.

نیسی تصریح کرد: معمولا پژوهش‌های ناب و جدید در کتب و مقالات علمی و سایت‌ها منتشر خواهند شد که این روند در کشور ما رواج دارد. از طریق مقالات معتبری که در مجلات معتبر داخلی و خارجی وجود دارد به عنوان پایه، کاری را با دانشجویان خودمان و در راستای پژوهش آغاز می‌کنیم.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وقتی در پژوهش‌های بنیادی کار می‌کنیم قطعا پژوهش ما برای دنیا استفاده خواهد شد. برای مثال باید آمار دانشمندان یک درصد برتر دنیا که ایرانی هستند را شناسایی کنیم تا ببینیم چگونه جزو دانشمندان یک درصد برتر دنیا شده اند.

نیسی گفت: دانشمندان یک درصد برتر دنیا وقتی مقالاتی در سایت‌های بین المللی چاپ می‌کنند افراد دیگر دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند و آن را ارجاع می‌دهند و این وضعیت به اندازه‌ای رشد می‌کند که استادان ایرانی به عنوان دانشمندان یک درصد برتر دنیا شناخته می‌شوند.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: وقتی دانشمند یک درصدبرتر در همه حوزه‌ها داریم یعنی افرادی در دنیا وجود دارند که از پژوهش‌های ما استفاده می‌کنند؛ بنابراین اینگونه نیست که کسی از پژوهش‌های ما استفاده نکند.

نیسی بیان کرد: برتر شدن دانشمندان ایرانی در حوزه‌های مختلف به این معناست که تحقیقات ما به نفع آن‌ها بوده است و به خوبی از آن‌ها استفاده می‌شود.

او اضافه کرد: دنیا از تحقیقات دانشمندان ایرانی به نحو احسن استفاده می‌کند، در تحقیقات کاربردی باید به صنعت ورود پیدا کنیم. استادان معمولا در پژوهش‌های روز دنیا با دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود کار می‌کنند.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: خروجی پژوهشی‌های ایرانی باید وارد صنعت شود، وقتی صنعت خیلی پیشرفته باشد، می‌تواند پژوهش‌های پیشرفته را به عنوان ابزاری برای تلقی خود استفاده کند.

نیسی تاکید کرد: اگر صنعت صنعت باشد پژوهش‌های دانشگاهی را معتبر نمی‌شناسد و فعالیت‌ها به سمت و سوی کار سنتی می‌روند و ارتقا پیدا نخواهند کرد؛ بنابراین صنعتی در دنیا ارتقا پیدا می‌کند که بتواند از این پژوهش‌های روز استفاده کند. گفتنی است که پژوهش‌ها در دنیا به عنوان یک ساختاری تعریف شده اند.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای مثال هم اکنون که ماشین اختراع شده دیگر کسی نمی‌تواند آن را کشف کند، بلکه باید به ارتقای ماشین مانند: ماشین پرنده و ... بپردازد. اگر صنعت خودروسازی کشوری بتواند از پژوهش‌های دنیا به خوبی برای تکنولوژی خویش استفاده کند حتما صنعتش پیشرفت می‌کند، بنابراین اگر کشوری نتواند از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کند و بگوید که تحقیقات دانشگاهی کاربردی در صنعت ندارد صد در صد صنعتش رقابتی نمی‌شود.

نیسی اضافه کرد: پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان به این معناست که باید بر اساس دانش و علم روز دنیا باشد تا بتوانند تکنولوژی‌ها را ارتقا ببخشند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان