مدیریت یکپارچه شهری در کاهش اثرات زیست محیطی اثرگذار است؟


مدیریت یکپارچه شهری در کاهش اثرات زیست محیطی اثرگذار است؟

یک پژوهشگر، نقش مدیریت یکپارچه شهری در شناخت و چگونگی کاهش اثرات زیست محیطی را بسیار کلیدی دانست و نقش مدیریت یکپارچه شهری در ایجاد فرم پایدار فضایی و دستیابی شهروندان به مکانی برای زیستن مناسب نقش برجسته و مستقلی دارد.

دکتر عماد مطالبی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی، اظهار کرد: گسترش فیزیکی شهرها و بلعیده شدن زمین های پیرامونی به بهانه توسعه شهری موجب شده توجه به فرم پایدار شهری و محیط زیست آن امری بسیار ضروری و اجتانب ناپذیر باشد لذا می توان توسعه پایدار شهری را در سطح کلانشهرها پیاده سازی کرد.

وی افزود: با رشد فیزیکی شهرها، روز به روز بر ابعاد زیست محیطی شهرها افزوده شده و امکان برنامه‌ریزی و مهار مشکلات را از مسئولین سلب کرده است؛ بنابراین نیاز به مدیریت شهری کارآمد به عنوان یک نهاد مدیریتی فراگیر و درگیر با موضوع‌ها و پدیده‌های بسیار گسترده و متنوع شهر و برنامه‌ریزی برای دستیابی به توسعه پایدار شهری که بتواند خدمات زیست محیطی و پایدار شهر را فراهم ‌کند و با ارایه راهکارهای مناسب در این عرصه سعی در بهبود وضعیت محیط زیست شهری صورت دهد، لازم است.

این دانشجوی دکترای تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، نقش مدیریت یکپارچه شهری در شناخت و چگونگی کاهش اثرات زیست محیطی را بسیار کلیدی دانست و تصریح کرد: با یک مدیریت واحد در سطح سازمان های متولی یک نگرش سیستمی بر عرصه محیط زیست شهرها با رویکرد توصیفی - تحلیلی باید صورت بگیرد تا چالش‌های زیست محیطی فراوانی که در کلانشهرهای ما وجود دارند، آسیب شناسی درستی شود.

مطالبی، شهرها را بستری برای ارائه توانایی‌ها و استعدادهای بالقوه شهروندان دانست و خاطرنشان کرد: در این میان نقش مدیریت یکپارچه شهری در ایجاد فرم پایدار فضایی و دستیابی شهروندان به مکانی برای زیستن مناسب نقش برجسته و مستقلی دارد.

وی عدم وجود فضای سبز کافی و پایین بودن سرانه آن، حاشیه‌نشینی و استفاده غیر اصولی از فاضلاب شهری را از جمله مشکلات کلانشهرها دانست و عنوان کرد: گسترش بدون طرح و برنامه مناطق صنعتی، آلودگی های زیست محیطی را موجب شده که در نتیجه شاهد صدمه فراوان به محیط زیست شهری و پهنه ها و آلودگی هوا هستیم.

این پژوهشگر، خواستار تبیین نقش اداری - اجرایی سیستم مدیریت شهری به مثابه ‌یک برنامه‌ریز و تبیین نقش اجرایی مدیریت شهری در قالب نظام یکپارچه مدیریت شهری با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و شرایط زیست محیطی در کلانشهرها شد تا بتوان با استفاده از فرم شهرهای پایدار به صورت کاربردی و عملی و به کار بستن الگوهای نوین آمایش شهری اثرات مخرب وارده بر محیط زیست شهری را کاهش داد.

مدیریت یکپارچه شهری در کاهش اثرات زیست محیطی اثرگذار است؟

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!