قهرمانان دفاع مقدس با زخمی بر روان در شیراز


قهرمانان دفاع مقدس با زخمی بر روان در شیراز

شیراز-ایرنا-حدود 50 نفر از یادگاران دوران هشت ساله دفاع مقدس که سالیان درازی است با بیماری اعصاب و روان دست و پنجه نرم می‌کنند اکنون در گوشه‌ای از شیراز و در مرکزی درمانی ساکن هستند و با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش ایرنا،هفته دفاع مقدس فرصتی است تا از ایثارگران و یادگاران جنگ تحمیلی هشت ساله تقدیر و تجلیل شود و رشادت‌های این قشر به نسل های بعدی که درک ملموسی از آن دوران ندارند منتقل شود.

در این ایام بیشتر از فرماندهان و جانبازان جسمی دوران دفاع مقدس تجلیل و خاطرات آنها بازگو می شود که البته نقش همه سهم داران این دوران تاریخی و مهم ایران بارز و تاثیرگذار است اما کمتر از گروهی از بازماندگان جنگ تحمیلی صحبت می شود که یادگار جنگ هشت ساله برای آنها بیماری اعصاب و روان و مشکلات فراوان ناشی از آن است.

جانبازان اعصاب و روان به جهت حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بهترین فرصت‌های شغلی، تحصیلی و اجتماعی اقتصادی خود را از دست داده‌اند، جوانی و سلامت جسمی و روانی خویش را بدون هیچ چشم داشتی به پای استقلال و امنیت مردمان سرزمین شان ریخته اند.

قهرمانان دفاع مقدس با زخمی بر روان در شیراز

فرارسیدن هفته دفاع مقدس بهانه ای بود که تعدادی از خبرنگاران و عکاسان خبری فارس پنجشنبه به ابتکار سازمان بسیج رسانه استان به عیادت و سرکشی از جانبازان اعصاب روان هشت سال دفاع مقدس وکادر درمان بیمارستان جنت شیراز بروند.

وضعیت جانبازان اعصاب و روان مستقر در این مرکز گویای همه چیز بود و اغلب این افراد به دنبال گوشی برای شنیدن مشکلاتشان می گشتند.

اغلب آنها از فراموش شدن و بی توجهی به آنها گلایه مند بودند بنحوی که حتی خانواده بسیاری از آنها طی این سالیان طولانی پس از اتمام جنگ تحمیلی از بهبود وضعیت سلامت آنها ناامید و آنها را ترک کرده اند.

حس ناامنی ناشی از فراموش شدگی در چشمان بسیاری از این یادگاران جنگ تحمیلی موج می زد، گویی بسیاری از این افراد دیگر چشم انتظاری برای دیدن عزیزانشان ندارند و زندگی در این چاردیواری را تا زمان شهادت پذیرفته اند.

قهرمانان دفاع مقدس با زخمی بر روان در شیراز

یکی از این جانبازان در این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت که حدود ۳۸ سال است با بیماری اعصاب و روان دست و پنجه نرم می کند و این وضعیت تنها به دلیل دفاع از امنیت و ناموس ایران برای آنها بوجود آمده است.

یکی دیگر از جانبازان در جمع مسئولین و خبرنگاران سخن خود را با انالله و اناالیه راجعون آغاز کرد و می گوید که کارد به استخوانشان رسیده و آنها دیگر زنده نیستند بلکه مرده هایی متحرک اند.

عدم رسیدگی و توجه به آنها درد و دل اصلی این یادگاران ۸ سال دفاع مقدس است بنحوی که یکی از آنها می گوید که نگه داشتن عزت و حرمت کسانیکه به دفاع از کشورشان برخواسته اند در اغلب نقاط دنیا امری مرسوم و لازم است اما در کشور ما تاکنون به این افراد و خصوصا جانبازان اعصاب و روان بی توجهی های زیادی شده است.

قهرمانان دفاع مقدس با زخمی بر روان در شیراز

مشکلات مستاجران دائم و موقت مرکز اعصاب و روان جنت شیراز

مدیر داخلی بیمارستان اعصاب و روان جنت شیراز گفت: در حال حاضر ۴۴ جانباز اعصاب و روان بستری در گروه های مختلف سنی بصورت دائم در این مرکز بستری هستند و تعدادی دیگر نیز بصورت موقت به این محل منتقل می شوند.

محمدحسین همتی افزود: در این بیمارستان جانبازان پنج تا ۷۰ درصد اعصاب و روان سالیان سال بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس استاندارد علوم پزشکی اینجا تنها مجوز ۵۰ تخت دارد که مخصوص خدمات به بیماران اعصاب و روان جنگ تحمیلی است و خدمات به صورت رایگان ارائه می شود،گفت: این بیمارستان از سال ۹۵ تحت نظر شرکت خصوصی اقماری بنیاد شهید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این بیمارستان نبود رادیولوژِی، آزمایشگاه و آمبولانس مناسب بیماران اعصاب و روان است و همچنین نبود سازه مناسب از دیگر مشکلات این بیمارستان است.

قهرمانان دفاع مقدس با زخمی بر روان در شیراز

همه به آنها مدیونیم

جانشین فرمانده سپاه فجر در امور اقشار بسیج در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: تجلیل از مقام جانبازان اعصاب و روان که گویا به فراموشی سپرده شده اند وظیفه همگان و خصوصا دستگاه های متولی است.

سرهنگ پاسدار امیر جاهدی افزود: رسانه ها و خبرنگاران باید به حوزه های فراموش شده ای مانند وضعیت این جانبازان ورود پیدا کرده و مطالبات آنها را در سطح جامعه انعکاس و از مسئولان پیگیری کنند زیرا همه ما به این قشر مدیونیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403