فرشبافان زنجانی از مرکب تیزپای بیمه جامانده اند


فرشبافان زنجانی از مرکب تیزپای بیمه جامانده اند

زنجان – ایرنا – بیش از 37 هزار بافنده فرش در زنجان با مشکلات متعددی مواجه هستند که بیمه یکی از مسایل مهم و دغدغه اساسی آنان است.

به گزارش ایرنا، حمایت از قالیبافان و هنرصنعت فرش دستباف و اجرای قانون بیمه از خواسته های مهم این قشر زحمتکش محسوب می شود.

وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه ای سال ۱۳۸۸بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های رفاه و تامین اجتماعی و بازرگانی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار (کددار) را تصویب کردند.

این آیین نامه در سال ۱۳۸۸ مصوب و تا سال ۱۳۹۲ اجرایی شد که بر اساس آن مقرر شد ۴۵۰ هزار نفر از این فعالان بیمه شوند و ظرف ۱۰ سال از زمان تصویب مصوبه، هر سال ۱۰۰ هزار نفر وارد این چرخه شده و تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

متاسفانه از سال ۱۳۹۲ به بعد علاوه بر افرادی که سال ها در صف بیمه بودند و نتوانستند از مزایای بیمه بهره مند شوند، بنا به دلایل مختلفی از جمله مثل عدم واریز مبلغ بیمه در همان روز مقرر و یا عدم حضور هنگام مراجعه بازرس، قطع شد.

حال، احیای بیمه بافندگان فرش و تحت پوشش قرار گرفتن بافندگانی تاکنون نتوانسته اند بیمه شوند از خواسته مهم فعالان و زحمت کشان این صنف است که با ادعای مسدود شدن سایت نتوانسته اند در این خصوص موفق شوند.

۳۷ هزار زنجانی بافنده فرش، منتظر بیمه اند

رئیس اتحادیه بافندگان فرش استان زنجان گفت: در حال حاضر در استان حدود ۴۰ هزار بافنده فرش خانم و آقا در سطح استان داریم که از این تعداد حدود سه هزار نفر نیز بیمه دارند.

صمد نجفی ادامه داد: از میان بیمه شده ها نیز بیمه تعدادی قطع شده بود.

وی ادامه داد: در مرحله شیوع ویروس کرونا بیمه هشت نفر و در موج دوم بیمه ۱۱ نفر برقرار شد.

به گفته رئیس اتحادیه بافندگان فرش استان زنجان، در موج سوم بیمه پنج نفر از بافندگان فرش قطع شده بود که این مشکل تاکنون رفع نشده است.

نجفی، شایعه بیمه سایر مشاغل به نام بافندگان فرش را رد کرد و افزود: هیچ یک از دیگر مشاغل استان زنجان به نام بافندگان فرش بیمه نشده اند.

وی، بافندگان فرش را پایین ترین قشر جامعه، کم درآمدترین و پرجمعیت ترین خانواده ها بیان کرد و افزود: این قشر که از تولید کنندگان جامعه هستند نیازمند حمایت جدی مسئولان هستند که تاکنون هیچ توجهی نشده و حتی بیمه آنها نیز قطع شده است.

بافندگان فرش زنجان حامی ندارند

رئیس اتحادیه بافندگان فرش استان زنجان گفت: قیمت مواد اولیه فرش آنقدر افزایش یافته است که با فروش آن همخوانی ندارد، بافنده فرش این مواد را با نرخ بالاتری خریداری کرده و به امید اینکه با قیمت مناسبی بفروشد، اقدام به بافت می کند.

نجفی اظهار داشت: هنگام فروش برای بافنده حتی پول کارگر هم باقی نمی ماند در حال حاضر کارگران ساختمانی روزانه با نرخ ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان فعالیت می کنند، فرشباف روزانه کمتر از ۱۰۰ هزار تومان درآمد دارد.

وی با تاکید بر اینکه مواد اولیه فرش در دست سرمایه دار است، ادامه داد: بافنده از قشر طبقه پایین است این مواد را با نرخ منصفانه ای ارائه نمی دهد و روزانه بر قیمت آن اضافه و گرانتر عرضه می کند.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش استان زنجان گفت: خریدار فرش نیز سرمایه دار است که یک تخته فرش را با ۲ میلیون تومان از بافنده خرید و با چهار میلیون تومان می فروشد.

به گفته نجفی، بافنده پس از بافتن فرش بلافاصله آن را برای فروش در بازار عرضه می کند تا بتواند هزینه های زندگی خود را جبران کند که این نرخ های متفاوت همخوانی ندارد و این قشر همیشه متضرر و سود تلاش وی به جیب سرمایه دار می رود.

وی تاکید کرد: تاکنون از تولید کننده و بافنده فرش در استان زنجان حمایتی نشده است که ۴۰ هزار بافنده فرش در استان نیازمند حمایت مسئولان هستند.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش استان زنجان با بیان اینکه در دوران کرونا تسهیلاتی برای حمایت از این قشر پرداخت نشد، گفت: از بین این همه بافنده و فعال در تولید فرش استان فقط ۲۰ تا ۴۰ نفر توانستند این تسهیلات را دریافت کنند.

نجفی، علت عدم پرداخت تسهیلات کرونایی برای سایر فعالان در این عرصه را اعلام اتمام بودجه از سوی بانک ها و اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد که هر کدام مسئولیت را به گردن دیگری انداختند.

بیمه کارگرانم قطع شد

علی شیر اسمخانی یکی از تولید کنندگان فرش زنجان از عدم حمایت مسئولان استان گفت که بسیاری از بافندگان فرش حتی نمی توانند هزینه های زندگی خود را جبران کنند.

وی ادامه می دهد: خود ما که تولید کننده هستیم و هم بافنده ها در عذاب هستیم که مشکل بیمه و دریافت در تسهیلات دارند و اما کسی جوابگو نیست.

این تولید کننده فرش یادآوری کرد: در حال حاضر ۸۰ نفر از معتادان بهبود یافته از اعتیاد را در کارگاه فرش بافی خود مشغول به کار کرده ام.

اسمخانی دریافت تسهیلات بانکی با سود کم را یکی از تقاضاهای بافندگان فرش بیان کرد و افزود: تاکنون مدیر کل بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) استان به این کارگاه مراجعه کرده اند اما تاکنون هیچ اقدامی نکرده اند.

وی اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته ۴۰ نفر بافنده در استان داشتم که این رقم در زمان حاضر به ۸۰ نفر رسیده اند و این بهبود یافته ها را چنگ و دندان نگهداشته ام چرا که اقدام به ریزش نیرو کنم دوباره به دنبال مواد مخدر خواهند رفت.

این تولید کننده فرش زنجانی تاکید کرد: ۱۱ سال برای نیروهایم زحمت کشیده ام و در حال حاضر پاک هستند که همه صاحب زندگی هستند و فرزندان آنها مرا پدربزرگ صدا می زنند.

اسمخانی با تاکید بر اینکه با این تعداد نیرو در حال حاضر بیشتر متضرر می شوم و سودی در زمان حاضر ندارم، ادامه داد: در قبال این ضرر به فکر آینده خانواده ها و فرزندان این کارگران هستند.

وی خاطرنشان کرد: معاون هماهنگی امور اقتصادی نیز همراهی سایر مسئولان استانداری از کارگاه فرشبافی بازدید کرده اند اما تاکنون هیچ لطف، حمایت و تسهیلاتی نداشته اند.

این تولید کننده فرش زنجانی اضافه کرد: بارها و بارها با مدیر کل تامین اجتماعی استان در این خصوص برقراری مجدد بیمه کارگران رایزنی کرده ایم اما تا این لحظه هیچ نتیجه ای نداده است.

وی ادامه داد: کارگری که از نوجوانی فرش باف است بیمه اش قطع شده و هنگام مریضی که در بیمارستان بستری بود هزینه آن بدون بیمه ۱۵ میلیون تومان پرداخت شد.

این تولید کننده فرش زنجانی گفت: علت عدم برقراری بیمه فرشبافان زنجانی قطعی سایت از سوی مدیر کل تامین اجتماعی استان بیان شده است.

اسم خانی افزود: مسوولان به جای حمایت از بنده که بهبود یافته های از مواد مخدر را نجات داده و اجازه فروپاشی خانواده های آنها را نداده ام و در تلاش بودم تا فرزندانشان فرزند طلاق نباشند، بیمه آنها را نیز قطع می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...