واردات قطعات توسط خودروسازان به شرکت‌های داخلی ضربه زده است


واردات قطعات توسط خودروسازان به شرکت‌های داخلی ضربه زده است

تهران- ایرنا- معاون تولیدی سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: واردات قطعات توسط خودروسازان به شرکت‌های داخلی ضربه زده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از سازمان بازرسی کل کشور، پیرو نشست تخصصی رفع چالش‌های تأمین قطعات اصلی خودرو و ضرورت کاهش خودروهای ناقص در سازمان بازرسی کل کشور که در هفته جاری برگزار شد، غلامعباس ترکی معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی و اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صمت و جمعی از بازرسان این سازمان از دو واحد تولیدی قطعه سازی بازدید کردند. در این بازدید که صبح چهارشنبه ابتدا از شرکت استام صنعت در شهرک صنعتی بهارستان انجام شد، معاون تولیدی سازمان بازرسی کل کشور از نزدیک در جریان روند این واحد تولیدی قرار گرفت.

شرکت استام صنعت، اصلی‌ترین تامین کننده محصولات استارت و دینام کلیه خودروهای سواری در صنعت خودروسازی کشور بوده و در کنار تامین بازار خودروسازان داخلی از قبیل ایران خودرو، سایپا،گروه بهمن و ... صادر کننده این محصولات به خارج از کشور است. تعداد خطوط تولیدی شرکت استام در حال حاضر بالغ بر ۳۰ خط اصلی و فرعی با سبد محصولات استارت، دینام، موتورفن، قفل و سوئیچ، دورچک و برف پاک کن و کویل وسیم لاکی است.
در جریان این بازدید علاوه بر اطلاع از اقدامات صورت گرفته در حوزه تولید، مشکلات و چالش های هلدینگ مذکور از سوی مدیران عامل گروه و شرکتهای تابعه تبیین شد.
عمده این مشکلات که ناشی از نبود نقدینگیِ در گردش واحدهای تولیدی، نگاه متفاوت بانکهای عامل در پرداخت تسهیلات و مطالبه اقساط آن، اختلاف در تعیین مالیات مورد مطالبه و برخی مشکلات با سازمان تامین اجتماعی علاوه بر فقد نبود متولی سیاستگذاری در حوزه خودرو و مانده مطالبات معوق از خودروسازان است مورد اشاره قرار گرفت.
تعدد دستگاه های نظارتی مختلف در حوزه خودرو و پیشنهاد نگاه تخصصی از سوی واحدهای نظارتی بر این صنعت به عنوان مهمترین درخواست از سوی تولید کننده مطرح و در ادامه این نشست مفتوح بودن پرونده های مختلف در مراجع قضایی با عناوین اتهامی به عنوان عامل مهم در ایجاد بروز موانع تولید برشمرده شد و با توجه به حجم عظیم سرمایه گذاری در این واحدهای تولیدی، نگاه موسع به منظور مانع زدایی و پشتیبانی، از سوی متولیان واحدهای تولیدی از سازمان بازرسی مورد درخواست قرار گرفت.
معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در انتهای بازدید از شرکت استام صنعت ضمن مثبت برشمردن تلاش جهادی فعالین این واحد تولیدی و تقدیر از مهندسان و کارگران این عرصه و با توجه به بازدید از نمایشگاهی که از کلیه دستاوردهای هلدینگ عظام در محل استام صنعت برگزار شده بود، تلاش ها و اقدامات انجام شده در داخلی سازی قطعات و افزایش عمق ساخت داخل را بسیار مثبت و ارزنده ارزیابی کرد و آن را نقطه قوت جمهوری اسلامی در شرایط تحریم به منظور کاهش ارزبری و محدودیت منابع ارزی برشمرد.
در انتهای این بازدید، معاون تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با تقدیر از کارگران این واحد تولیدی، در راستای حمایت از تولید و سرمایه گذاری در این حوزه درخواست کرد تا به منظور مرتفع نمودن موانع و چالش ها، مشکلات و موانع پیش روی تولید به بازرس کل امور صمت سازمان منعکس و آن بازرسی امور را مکلف به پیگیری از دستگاه های متولی ذیربط کرد.
در ادامه هیات اعزامی سازمان بازرسی هم از شرکت تولیدی کروز بازدید کرد.
شرکت صنایع تولیدی کروز در سال ۱۳۶۱ تأسیس و در مدت زمان سی سال یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات در صنعت خودرو بوده و اکنون بالغ بر ۱۲۰۰۰ نفر نیروی انسانی به‌صورت مستقیم در این شرکت شاغل هستند. این شرکت تولیدکنندهٔ قطعات خودرو مانند دسته فرمان، قطعات برقی، کاتالیست، ضبط خودرو، و … است که این قطعات در اختیار شرکت‌هایی مانند سایپا، ایران خودرو، پارس خودرو، رنو پارس، بهمن خودرو قرار می‌گیرد.
از آنجا که در پی نشست تخصصی تامین قطعات اصلی خودرو و کاهش خودروهای ناقص کف در سازمان بازرسی کل کشور، سهم شرکت کروز با توجه به ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در تامین قطعه ACU قابل ملاحظه بوده، معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی و هیات همراه در جریان بازدید از خطوط مختلف تولیدی آن گروه، از نزدیک در جریان روند تولید و مشکلات آن واحدی قرار گرفتند.
کاهش تولید قطعات الکترونیکی و مدارهای مجتمع در تمام دنیا به واسطه مشکلات حادث شده از جمله بیماری کرونا و مشکلات متعدد در تامین آن علاوه بر تحریم در مبادله کالا به کشور و مهمتر از همه به واسطه مشکل در نقدینگی شرکتهای تامین کننده برای بخشی که مستلزم واردات بوده، جملگی مواردی بودند که موجب شده است، سفارشگذاری قطعات به موقع انجام نشده و خودروها به صورت ناقص تولید شوند.
در جریان بازدید از شرکت کروز با توجه به سه شیفت فعالیت این گروه تولیدی، نوع تکنولوژی بکار رفته در نحوه تولید محصولات آن شرکت که عمدتا قطعاتِ های تک خودرو بوده و بر گرفته از تکنولوژی روز دنیا است حایز اهمیت برشمرده شد.
با توجه به بخشی از سهام ایران خودرو که در اختیار کروز قرار دارد، مدیران این گروه صنعتی تعداد خودروی ناقص مستقر در کف را از جمله عوامل حبس نقدینگی خود برشمردند که برای این قطعه ساز علاوه بر عدم امکان وصول مطالباتش برای تامین و خرید قطعات وارداتی و تولید در این زمینه، به واسطه سهامداری در آن شرکت از جمله شاخص های منفی در ارتباط با سهامداری آن شرکت مطرح شد و اعلام گردید تلاش حداکثری برای تامین قطعات و کاهش خودروهای ناقص در کف را بر اساس برنامه زمانبندی در دستور کار قرار دارند ولی این مهم به واسطه تکرار در مقاطع زمانی مختلف، ناشی از سیاستگذاری نادرست خودروسازان به واسطه واردات مستقیم برخی از این قطعات بوده که علاوه بر بالارفتن قیمت قطعات، موجبات خدشه به تهیه تامین کالا از منابع مختلف در خارج از کشور را فراهم آورده است.
ضمن اینکه در کیفیت و قیمت آن قطعات نیز تاثیر گذار است، لذا درخواست تجدید نظر و بررسی جدی در این خصوص مورد بحث قرار گرفت.
در جریان این بازدید از بخش های مختلف، معاون تولیدی سازمان بازرسی با تاکید بر ضرورت حمایت تولید و ارج نهادن به زحمات و تلاش های مدیران و مهندسان و کارگران این گروه صنعتی بر ضرورت خود اتکایی و تعمیق ساخت داخل برای کاهش ارزبری ها تاکید نمود و عزم و اراده جدی بر جهش تولید به منظور برقراری تعادل در عرضه و تقاضای خودرو را مورد مطالبه قرار داد تا امکان کنترل قیمت ها در بازار هم وجود داشته باشد.
ترکی با اشاره به اینکه نظامات قیمتگذاری خودرو مستلزم بازبینی در قوانین و تجدید نظر و اصلاح به منظور عدم زیان تولیدکننده است، این مهم را لازم برشمرد و بر حمایت سازمان بازرسی کل کشور در حمایت از تولید و اقدام عملی در این زمینه تاکید و درخواست کرد که موانع مهم برای برطرف کردن نقایص و مطالبه از حاکمیت و مرجع سیاستگذاری و خودروسازان به سازمان بازرسی کل کشور منعکس شود.

معاون تولیدی سازمان بازرسی با اشاره به اینکه بازدید میدانی از خودروسازان نیز در دستور کار قرار دارد، ضرورت کاهش خودروهای ناقص در جریان این بازدیدها و پایش ها را مورد مطالبه قرار داد و اعلام کرد، خودروسازان باید بر اساس برنامه زمانبندی نسبت به کاهش خودروهای ناقصشان اقدام کنند.
در پایان این بازدید یک روزه، معاون تولیدی سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد برگزاری جلسات و بازدیدهای اینچنینی از واحدهای تولیدی برای رفع مشکلات این واحدها به طور مستمر و هفتگی در دستور کار قرار خواهد داشت و نتایج آن اطلاع رسانی خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس