معاون رئیس جمهور: اداره کشور با خلق پول راحت ترین کار است/ کاهش قیمت دلار در آخرین روزهای تابستان/ جمعه ها هم مرغ به میادین میوه و تره بار می آید/ تورم شهریورماه چند درصد شد؟


معاون رئیس جمهور: اداره کشور با خلق پول راحت ترین کار است/ کاهش قیمت دلار در آخرین روزهای تابستان/ جمعه ها هم مرغ به میادین میوه و تره بار می آید/ تورم شهریورماه چند درصد شد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دومین هفته نزولی بورس در پایان تابستان، ریزش مجدد لیر، آغوش باز امارات به روی ارز‌های دیجیتالی، پیش بینی صعود نفت به 100 دلار، افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، مالیات بر ارزش افزوده صادرات مسترد می‌شود و ثبت رکورد جدید افزایش قیمت گندم در بازار‌های جهانی را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دومین هفته نزولی بورس در پایان تابستان ۱۴۰۰، نماد‌های پُرتراکنش بورس در هفته گذشته، ریزش مجدد لیر، آغوش باز امارات به روی ارز‌های دیجیتالی، پیش بینی صعود نفت به ۱۰۰ دلار، افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، مالیات بر ارزش افزوده صادرات مسترد می‌شود و ثبت رکورد جدید افزایش قیمت گندم در بازار‌های جهانی را در بر دارد.

معاون رئیس جمهور: اداره کشور با خلق پول راحت ترین کار است

سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور با اشاره به مأموریت سازمان برنامه و بودجه، خاطر نشان کرد: مأموریت ما اثربخش کردن بودجه است همانطور که در اقتصاد مقاومتی هم بر این مهم تاکید شده است ولی با نگاه به سال‌های گذشته علی رغم اینکه مصارف و منابع در اختیار داشتند رشد اقتصادی ناچیزی کشور داشته و اهداف کلان محقق نشده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه یک کار ضروری است نه انتخابی، گفت: ۸ سال دفاع مقدس مسئولین، مردم و بسیج در برابر جهان کفر ایستادند لذا شرایط الان سخت‌تر از آن زمان نیست دولت اگر پای کار بیاید بر مشکلات می‌توان غلبه کرد. همانطور که در بحث واکسن مشکلات کم کم در حال حل شدن است. روی شاخص‌های کلان تمرکز نشده و رشد اقتصادی جز برنامه نبوده است امیدواریم با برنامه ریزی و تمرکز نتیجه گیری قابل قبول حاصل شود. میرکاظمی با اشاره به اینکه شرایط فعلی نیاز به تغییرات اساسی دارد تصریح کرد: از نیروهای سازمان برنامه و بودجه می‌خواهم تلاش کنند و با بازنگری در راهبردهای توسعه حرکت قوی و تأثیرگذار برای بهبود شرایط کشور داشته باشند چرا که با شرایط فعلی مشکلات رفاهی مردم قابل حل نیست.

معاون رئیس جمهور: اداره کشور با خلق پول راحت ترین کار است/ کاهش قیمت دلار در آخرین روزهای تابستان/ جمعه ها هم مرغ به میادین میوه و تره بار می آید/ تورم شهریورماه چند درصد شد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتقاد از اینکه با خلق پول کشور اداره شده است خاطر نشان کرد: با راحت ترین کار که انتشار اوراق قرضه و خلق پول است کشور اداره شده است که این روش غیر علمی معیشت مردم را نشانه گرفته است برای برون رفت از این وضعیت باید همه تدابیر لازم اندیشیده شود تا به این روش خاتمه داده شود و همه تلاش دولت بر این مهم استوار است که سال آینده کمترین خلق پول را داشته باشد.

دومین هفته نزولی بورس در پایان تابستان ۱۴۰۰

با پایان فعالیت بازار سرمایه در آخرین هفته کاری شهریورماه ۱۴۰۰، شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۱۰۱ هزار واحدی معادل ۶.۸۳ درصد، مواجه شد و برای دومین هفته پیاپی، روند نزولی را تجربه کرد.

نمادهای پُرتراکنش بورس در هفته گذشته

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سپید ماکیان (سپید)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، گروه دارویی برکت (برکت)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

کاهش قیمت دلار در آخرین روزهای تابستان

بررسی روند معاملات بازار ارز در هفته گذشته نشان می دهد در شش روز فعالیت صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، شاخص ارزی با افت همراه بوده است. به گونه ای که میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا روز گذشته، با افت بیش از 130 تومانی نسبت به هفته قبل تر، به رقم 26630 تومان رسیده است.

ریزش مجدد لیر

ارزش لیر ترکیه پس از تصمیم بانک مرکزی به کاهش نرخ بهره ریزش کرد. به نقل از بلومبرگ، تصمیم غیرمنتظره بانک مرکزی در کاهش نرخ بهره باعث ریزش مجدد ارزش لیر شد. بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفت تا نرخ بهره را با یک درصد کاهش به ۱۸ درصد برساند تا نرخ بهره مجددا به سطح خود در ماه آگوست برسد. این نگرانی در بین معامله گران وجود دارد که با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در بانک مرکزی ترکیه، رجب طیب اردوغان مداخلات بیشتری را در کار این نهاد انجام دهد. رییس جمهور ترکیه که یکی از منتقدان سرسخت نرخ بهره بالا محسوب می شود اخیرا در مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزیونی این کشور گفته بود نرخ بهره باید از مقادیر فعلی کمتر شود. وی با بیان اینکه رسیدن به یک محیط سرمایه گذاری آرام نیازمند خلاص شدن از شر نرخ بهره بالا است، افزود: نرخ تورم بالای ترکیه در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری به خاطر بالا بودن نرخ بهره است.

نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و آمریکا، کماکان یکی از اصلی ترین نگرانی های معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان- رییس جمهور ترکیه- با وجود دیدار با جو بایدن گفته ترکیه کماکان مصمم به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه است که به یکی از مهم ترین مناقشات واشنگتن- آنکارا تبدیل شده و آمریکا نیز به همین دلیل تحریم هایی علیه ترکیه اعمال کرده است. لیر که دو هفته پیش به بالا ترین سطح هفت هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در دو ماه ماه اخیر رسید تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۷ تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۳۴ درصد افزایش به ۸.۷۷۳ لیر رسید. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۳۰۲ لیر و هر پوند معادل ۱۲.۰۴۲ لیر اعلام شد.

آغوش باز امارات به روی ارزهای دیجیتالی

خرید و فروش ارزهای دیجیتالی در منطقه آزاد دوبی مجاز اعلام شد. به نقل از کوین تلگراف، مقامات اماراتی به توافقی دست یافتند که به موجب آن معاملات رمزارزها در منطقه آزاد دوبی مجاز شناخته می شود. سازمان تجارت جهانی دوبی اعلام کرد که این توافق بین سازمان بورس و کالای امارات و این نهاد به دست آمده و دارایی های بر حسب ارز دیجیتالی تابع قوانین جدید خواهند شد. سازمان بورس امارات بر روی فعالیت های مرتبط با رمزارزها نظارت خواهد کرد که این فعالیت ها شامل هر گونه صدور، خرید و فروش، عرضه یا صدور مجوز جدید برای ارزهای دیجیتالی خواهد بود. توافق جدید در مرحله نخست تنها محدود به منطقه آزاد دوبی خواهد بود و مشخص نیست که آیا انجام فعالیت های مرتبط با ارزهای دیجیتالی در سراسر دوبی نیز قانونی اعلام خواهد شد یا خیر. در عین حال پیشتر اخباری از برنامه ریزی شرکت های بزرگ اماراتی برای عرضه توکن های دیجیتالی نیز منتشر شده بود. امارات از مدت ها قبل خبر از برنامه ریزی برای تبدیل شدن به قطب ارزهای دیجیتالی در منطقه را داده بود و طبق گفته مقامات این کشور، استفاده از ظرفیت ارزهای دیجیتالی نقشی کلیدی در تحقق برنامه دو برابر شدن اندازه اقتصاد امارات تا ۱۰ سال آینده را خواهد داشت. به نقل از ایسنا؛ پیش از این یک شرکت ساخت و ساز عمرانی مستقر در دوبی اعلام کرده بود در نظر دارد امکان خرید واحدهای مسکونی در این شهر با استفاده از دوج کوین را فراهم کند. طبق اعلام شرکت سامانا، خریداران می توانند با پرداخت دوج کوین مالک خانه در پروژه جمیرا ویلیج سیرکل شوند و همچنین از پنج درصد تخفیف در مقایسه با پرداخت بر حسب ارزهای دیگر نیز بهره مند شوند.

پیش بینی صعود نفت به ۱۰۰ دلار

شرکت بازرگانی نفت ترافیگورا پیش بینی کرد با وجود چالش کووید برای تقاضا در زمستان امسال، احیای تقاضای جهانی قیمت نفت را تا پایان سال ۲۰۲۲ در مقطعی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند. سعد رحیم، اقتصاددان ارشد ترافیگورا در کنفرانس مجازی مجمع نفت آسیا اقیانوسیه آرگوس گفت: نه تنها قیمت بلکه الگوهای قیمتی که می بینیم به ما می گویند بازار تشنه نفت است. تقاضا برای نفت در جهان به حد کافی از پاندمی ویروس کرونا و واریانتهای آن در سال جاری بهبود یافته و بازار نفت در وضعیت بسیار مطلوبتری قرار دارد. وی گفت: اگر شرایط مناسب باشد، ما احتمالا تا پایان سال آینده می توانیم شاهد نفت ۱۰۰ دلاری باشیم.

در اواسط امسال پیش از این که واریانت دلتا در آمریکا و اقتصادهای آسیا و اروپا شیوع پیدا کند، بزرگترین شرکتهای بازرگانی کالای جهان از جمله ترافیگورا پیش بینی کرده بودند که صعود نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه را بعید نمی دانند. مدیران ارشد شرکتهای بازرگانی کالا در نشست کالاهای جهانی فایننشیال تایمز در ژوئن اظهار کرده بودند اگرچه نفت ممکن است به سمت یک ابرچرخه جدید حرکت نکند اما به دلیل بهبود قوی تقاضا و محدودیت عرضه، قیمتها همچنان فضا برای افزایش از سطح فعلی دارند. جرمی وایر، مدیرعامل ترافیگورا آن زمان گفته بود احتمال ۱۰۰ دلاری شدن نفت وجود دارد. بر اساس گزارش اویل پرایس، اقتصاددان ارشد ترافیگورا اکنون می کند اگر شرایط مهیا باشد، نفت ۱۰۰ دلاری یک احتمال محسوس است. شرایط بازار به احیای تقاضا اشاره دارند. حجم ذخایر شناور در سطح جهانی عادی شده و ذخایر آمریکا پایین میانگین پنج ساله هستند.

افزایش قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به محدودیت عرضه پس از طوفانهای سهمگین در آمریکا، برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت با ۱۲ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۷۷ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه با یک دلار و ۸۳ سنت افزایش، در ۷۶ دلار و ۱۹ سنت بسته شده بود که بالاترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۸ به این طرف بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با شش سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۷۳ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا شب گذشته با ۲.۵ درصد افزایش بسته شده بود.

مالیات بر ارزش افزوده صادرات مسترد می‌شود

­رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی این کنفدراسیون، استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان مرتبط با صادرات فصل زمستان سال ۱۳۹۹ به سرانجام رسید. محمد لاهوتی افزود: پیرو اعتراضات صورت گرفته از سوی صادرکنندگان مبنی بر عدم استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کنفدراسیون صادرات ایران و تعامل صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی، سامانه جامع تجارت و وزارت ارتباطات، مشکل استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان مربوط به فصل زمستان سال ۱۳۹۹ رفع شد. بر این اساس، استرداد مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان سال ۱۳۹۹ صادرکنندگان ظرف یک هفته آینده از سوی تمامی حوزه‌های مالیاتی انجام خواهد شد. موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده مربوط به سال ۱۴۰۰ صادرکنندگان به دلیل ابهام در ابلاغیه بودجه سال ۱۴۰۰، در شرایط کنونی قابل استرداد نیست که به این منظور، کنفدراسیون صادرات ایران، این موضوع را تا رفع کامل مشکل، پیگیری خواهد کرد. وی افزود: مطابق با بخشنامه‌های صادر شده از سوی دولت و بانک مرکزی، استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات، صرفا مربوط به آن دسته از صادرکنندگانی خواهد بود که مطابق با مهلت زمانی تعیین شده از سوی بانک مرکزی، به رفع تعهد ارزی خود اقدام نمودند.

جمعه ها هم مرغ به میادین میوه و تره بار می آید

مدیرکل پشتیبانی امور دام تهران گفت: جمعه‌ها هم مرغ گرم و منجمد در میادین میوه و تره بار منتخب تهران با قیمت مصوب توزیع می شود. رضا سالمی افزود: با دستور آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور و پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی از امروز مرغ گرم و منجمد با قیمت مصوب روزهای جمعه هم در میادین میوه و تره بار منتخب تهران توزیع می شود. وی با بیان اینکه امروز مرغ گرم در ده میدان میوه و تره بار منتخب تهران توزیع شده است گفت: میزان توزیع هم بیست تن مرغ گرم و بیست و پنج تن مرغ منجمد است و بتدریج در جمعه هفته‌های آینده میزان توزیع و تعداد میادین افزایش میابد. این مقام مسئول افزود: پیش از این در روزهای جمعه کشتارگاه‌ها فعالیت نداشتند و امکان توزیع مرغ نبود، ولی با فعال کردن چند کشتارگاه منتخب این مشکل نیز مرتفع شده است. سالمی گفت: توزیع مرغ از فردا در تمامی میادین میوه و تره بار تهران افزایش میابد و تقریبا دو برابر می شود.

ثبت رکورد جدید افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی

ثبت رکورد جدید افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی، هشداری است به مسئولان داخلی که توجه بیشتری به تولید این محصول استراتژیک در سالهای بعدی داشته باشند. به نقل از فارس، دیروز نیز در بازارهای جهانی قیمت گندم محصول استراتژیک در جهان، در ادامه افزایش های اخیر خود باز هم افزایش جدیدی را ثبت کرد. قیمت این محصول که در یکسال گذشته بیش از 50 درصد رشد کرده است دیروز نیز رشد 3 دلار داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت 708 دلار به فروش رفت. گندم مهمترین محصول اساسی در جهان به شمار می رود و کشورهای تولید کننده اولویت خود را به تولید این محصول داده اند ضمن اینکه صادرات خود را نیز محدودتر کرده اند تا تامین داخل اطمینان بیشتری داشته باشد. توجه به تولید و تامین این محصول استراتژیک به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا اهمیت بیشتر یافته به طوری که روسیه اعلام کرد صادرات گندم و دیگر محصولات اساسی با ملاحظات بیشتری از سوی دولت انجام شود و حتی عوارض صادرات این قبیل محصولات را دو برابر کرد.

تورم شهریورماه چند درصد شد؟

براساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴۵.۸ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ٠.٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در شهریور ماه ١٤٠٠ به عدد ٤٣, ٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٣.٧ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ۰.۵ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٣.٢ واحد درصدی به ٦١.٦ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٧ واحد درصدی به ٣٥.٤ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٢, ٩ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٧.٨ درصد بوده که که نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام