رنگ چگونه بر روی عکس تاثیر می‌گذارد؟


رنگ چگونه بر روی عکس تاثیر می‌گذارد؟

یک مدرس عکاسی گفت: استفاده از رنگ در عکاسی به‌عنوان اصلی‌ترین المان، ساده‌ترین و اولین تمرین در جهت استفاده‌ی کاربردی و موثر از رنگ‌ها در عکاسی، به‌کارگیری آنها به‌عنوان المان غالب قاب بندیتان است. 

حوری داوودی در گفت و گو با ایسنا، در حاشیه نشست تخصصی انجمن عکاسان نوجوان هرمزگان، افزود: عکاسی عام‌ترین و پرمخاطب‌ترین هنر و زبان مشترکی است که با گسترش تدریجی و آرام خود تأثیر بسیاری بر انتقال فرهنگ‌ها، سنت‌ها و آئین‌ها داشته است.

وی با بیان اینکه ظهور چنین حرکتی به کمک پدیده‌ی عکاسی صورت گرفته است و باید زبان آن را شناخت، دانست، به‌کار برد و منتقل کرد، اظهار کرد: به عبارت دیگر، عکاسی یکی از راه‌های ماندگاری موضوعات و حوادث مختلف است. عکاسی طی تکامل خود از نقاشی و آتلیه به عکاسی مستند، ورزشی، اجتماعی و خبری رسید (در حال حاضر نیز در تمامی علوم از جمله معماری، شهرسازی وپزشکی)، چون ابزاری برای ثبت وضع موجود شهرها و روند تکامل آن به کار می‌رود.

این مدرس عکاسی با اشاره به اینکه پیام عکس الزامی است و ثبت هر لحظه همراه با تفکر و اندیشه باید باشد، عنوان کرد: باید ابزار لازم را شناخت و درک کرد. بنابراین عکاس نقشی اساسی در بیان ویژگی‌های سوژه دارد؛ او می‌تواند بر یک ویژگی تأکید نماید یا در کم‌رنگ ساختن دیگر ویژگی اثر بگذارد.

داوودی در پاسخ به این سوال که «رنگ چگونه بر روی عکس تاثیر می‌گذارد؟» اضافه کرد: از نظر فنی رنگ می تواند پیچیده باشد، اما از نظر هنری یکی از مهمترین بخش‌های یک عکس است که بر روی احساسات و علایق، تاثیر متفاوتی نسبت به سایر عناصر عکاسی دارد.

این مدرس عکاسی با بیان اینکه بخاطر داشته باشید که احساسات بخش مهمی از یک عکس هستند و شما می‌توانید عکسی بگیرید که هیچ کدام از عواطف را منتقل نکند و این‌کار را با تغییر انتخاب ترکیب رنگ یا سوژه انجام دهید، اظهار کرد: رنگ‌ها را به طور کلی به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌کنند. رنگ‌های گرم قرمز، نارنجی و زرد هستند در حالی‌که رنگ‌های سرد شامل سبز، آبی و بنفش می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه رنگ‌های گرم انرژی بیشتری دارند و از احساس قوی‌تری برخوردار هستند.آنها خیلی زود توجه بیننده را به خود جلب می کنند و به طور کلی رنگ‌های گرم کمیاب‌تر از رنگ‌های سرد هستند، افزود: عکسی که در آن کمی رنگ گرم دیده شود می‌تواند برجسته‌تر باشد.به همین دلیل است که عکس‌های طلوع و غروب خورشید و همین‌طور رنگ‌های پاییزی بسیار محبوب هستند.

داوودی ادامه داد: رنگ‌های سرد آرامتر و ملایم‌تر هستند. آن‌ها در پس زمینه مات می‌شوند، به خصوص اگر رنگ گرمی در کنارشان وجود داشته باشد. به طور کلی رنگ‌های سرد جذب بالایی مانند رنگ های گرم ندارند و همیشه این نکته بدنیست. رنگ‌های گرم می‌توانند بیشتر از حد قدرتمند باشند، رنگ‌های سرد آرامش بخش هستند اکثریت طبیعت از رنگ‌های سرد ساخته شده، گرچه طلوع و غروب خورشید به رنگ منظره‌ای طلایی با پیش زمینه آبی است.

این مدرس عکاسی با بیان اینکه همچنین سفید هارمونی، سکوت و پاکی، رنگ سیاه اندوه، تاریکی و ناشناخته‌ها، رنگ قرمز درخشش، اعتماد و زندگی و نارنجی تابش، سلامتی و جدیت را به مخاطب منتقل می‌کند، اظهار کرد: استفاده از رنگ در عکاسی به‌عنوان اصلی‌ترین المان، ساده‌ترین و اولین تمرین در جهت استفاده‌ی کاربردی و موثر از رنگ‌ها در عکاسی، به‌کارگیری آنها به‌عنوان المان غالب قاب بندیتان است.

وی با اشاره به اینکه رنگ‌ها می‌توانند به تصویر شما کنتراست، شکل، فرم و بافت بدهند. به‌کارگیری هوشمندانه از بافت‌های رنگی می‌تواند به‌عنوان قاب‌بندی پایه و فوندانسیون عکس شما به کار گرفته شود، تصریح کرد: زمانی‌که ذهن خود را تنها از آن‌چه می‌بینید رها کنید و عادت کنید که برای یافتن سوژه‌های عکاسی از نقاشی‌ها، کلمات و موسیقی الهام بگیرید، عکس‌هایی به‌مراتب قدرتمندتر خواهید داشت. عکس‌هایی که در بسیاری از آنها چاره‌ای به‌جز استفاده از رنگ‌ها در عکاسی ندارید. وی در اهمیت رنگ‌ها گفت: تاثیر رنگ در عکاسی بیش از هر چیز، انتقال دهنده‌ی احساس کلی مخاطب از فضایی است که مشاهده می‌کند. پس برای یافتن احساس اصلی عکس خود بهتر است دانش خود در رابطه با تاثیر رنگ در عکاسی را افزایش داده و از پرکردن قابتان با المان‌های حجیم و رنگی ترسی نداشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: گاهی مواقع استفاده از بک‌گراندهای ساده اما حجیم در عکاسی پرتره جذاب هست. به‌عنوان یک عکاس از نقاشی‌های پر آب و رنگ و جسورانه‌ی نقاشان بسیاری الهام بگیرید و با آگاهی به تاثیر رنگ در عکاسی می‌توان احساسی به‌مراتب قوی‌تر را به مخاطب منتقل کرد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های استفاده از رنگ ها در عکاسی، زمانی است که آن‌ها را به خدمت بگیرید تا به کمک آنها بتوانید احساسی را بیان نمایید.

این مدرس عکاسی تصریح کرد: پس از آنکه با شناخت ماهیت رنگ‌ها در عکاسی توانستید از آن به‌عنوان یک المان اصلی در عکستان بهره ببرید، به سراغ انتقال احساس فضای کلی از طریق رنگ‌ها انتخاب نمایید و در نهایت پس از آشنایی کامل با این دو تکنیک آمادگی آن را خواهید داشت تا دست به تجربه‌ای جدید و بسیار جذاب‌تر بزنید.

داوودی در پایان گفت: رنگ‌های پیرامون سوژه‌ی شما می‌توانند اصلی‌ترین راهنمای مخاطبتان در شناخت ماهیت حقیقی آن باشد. زمانی‌که بتوانید به این توانایی از به‌کارگیری رنگ‌ها در عکاسی برسید، قطعا شما عکاسی چیره‌دست خواهید بود. درصورتی‌که به بهترین عکس‌های تاریخ عکاسی توجه کنید، نمونه‌های بسیاری را خواهید یافت که در آنها ” رنگ‌ها ” اصلی‌ترین تعریف کننده‌ی سوژه‌ی عکس هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین مدل خودروی سفارشی محمدرضا پهلوی معرفی شد /عکس