غارها نماد زندگی انسان در دامان طبیعت هستند


غارها نماد زندگی انسان در دامان طبیعت هستند

تهران - ایرنا - معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به مناسبت دوم مهر، روز ملی غار پاک گفت: غارها نماد دیرین زندگی انسان در دامان طبیعت و ارتباط ناگسستنی این دو هستند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، کیومرث کلانتری در پیامی به این مناسبت افزود: این زیستگاه های منحصر به فرد اگرچه نخستین سکونتگاه و مأمن انسان ها در طول تاریخ بشری بوده اما در طول تاریخ حیات پیوسته میزبان تنوع شگفت انگیزی از زیستمندان کره زمین بوده و هستند و ارزش طبیعی آنها به دلیل شکل گیری ساختارهای متنوع زمین شناسی در میلیون ها سال کم نیست.

وی اظهار داشت: همین ویژگی های منحصر به فرد است که غارها را از لحاظ تاریخی، فرهنگی، گردشگری و زیست شناسی و زمین شناسی، در نگاه بشر همچون آزمایشگاهی جذاب از رشته های به هم تنیده علوم مختلف می کند و چه بسا افراد ناآگاهی که با ورود بی رویه و دست درازی به حریمش آن را مورد تخریب و آسیب قرار می دهند.

کلانتری افزود: زیستمندان غار، اگرچه خود ارزشمند و حائز اهمیت هستند، اما ارتباط آن ها با بیرون از غار و خدماتی که به اکوسیستم ارائه می کنند، فراوان ومثال زدنی است.

وی گفت: همه این مسائل ما را به یک اصل حیاتی در زمینه غارها رهنمون ساخته و آن اهمیت اصولی بودن مراحل "اکتشاف، شناخت و حفاظت" از غارهاست که در قالب شعار سال جهانی غار نمود پیدا کرده است.

از همین روست که اتحادیه بین المللی غارها ۲۰۲۱ را به عنوان سال جهانی کارست و غار معرفی کرده است تا توجه همگان را به حفاظت موثر از این بخش پنهان و تاثیر گذار کره مسکونی معطوف دارد.

وی گفت: غارها به همان اندازه که با اهمیت هستند، زیستگاه هایی حساس و شکننده محسوب می شوند که با کمترین تغییرات دچار آسیب ها و مخاطرات جدی می شوند. رفتار مسئولانه ما در قبال این شگفتی های خلقت و طبیعت، علاوه برحساسیت و تلاش نهادهای مسئول، در فعالیت های خودانگیخته ای نظیر گردشگری، غارپیمایی و غارنوردی، باید در راستای حفاظت حریم غار و زیستگاه شکننده آن باشد.

به گزارش ایرنا، دوم مهرماه به همت انجمن غارشناسی ایران با هدف حفاظت از غارها به عنوان روز «غار پاک» شناخته می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟