8 کیلومتر قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان، تا پایان امسال افتتاح می شود


8 کیلومتر قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان، تا پایان امسال افتتاح می شود

اصفهان- ایرنا- مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده هشت کیلومتر از 30 کیلومتر قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان تا پایان امسال تکمیل خواهد شد تا امکان اتصال به جاده شیراز فراهم شود.

کنارگذرشرق اصفهان(سردار شهید حجازی) از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان، آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود. قطعه اول این طرح از آزادراه اصفهان- نطنز ۳۰، قطعه دوم آن تا جاده اصفهان- نایین ۳۳ و قطعه سوم از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، ۳۰ کیلومتر است. بخش های اول و دوم این آزاد راه در سال ۱۳۹۹ و ابتدای ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید.

علیرضا صلواتی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، افزود: اکنون بخش سوم این آزادراه به طول ۳۰ کیلومتر در قالب چهار قطعه به طور کامل فعال است و بخشی از آن نیز در سال جاری آماده بهره‌برداری و پذیرش ترافیک خواهد بود.

وی با اشاره به تقسیم قطعه سوم آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به چهار بخش پیمانکاری شامل۱۷ کیلومتری ابتدایی، ۱۳ کیلومتری انتهایی و ۲ پل بزرگ راه‌آهن و زاینده‌رود، افزود: در سال ۹۸ و ۹۹ فرایند انتخاب پیمانکاران این محدوده ها انجام و در سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

صلواتی با اشاره به برآورد ۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه پایان کار قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان گفت:۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ بعنوان سهم دولت و ۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هم سهم سرمایه‌گذار است.

وی افزود:برای تکمیل قطعات یک و دو این آزاد راه بطول ۶۳ کیلومتر نیز ۱۱ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مجری آزادراه‌های جنوب و جنوب شرق کشور افزود: قطعه سوم این طرح بدلیل اولویت در اجرا، نسبت به دیگر مسیرها از نظر آزادسازی و ارزیابی مشکلات کمتری دارد.

وی با بیان‌اینکه اجرای قطعه سوم در سال ۹۸ آغاز شده اما به دلیل برخی مسائل که در طول مسیر پروژه وجود داشت همچنان ادامه دارد، افزود: بخش ابنیه، خاکریزی و روسازی فعال است و بخش هشت کیلومتر تا پل راه‌آهن، در سال جاری آماده بهره‌برداری و پذیرش ترافیک خواهد بود.

صلواتی از فعال بودن ۱۳ کیلومتر پایانی بخش سوم آزادراه شرق اصفهان خبر داد و افزود: امیدواریم با رفع موانعی مانند ارزیابی تملکات همچنین هم افزایی نهادهای مرتبط، زمینه تداوم فعالیت این طرح فراهم شود.

وی با بیان اینکه به دنبال بهترین مسیر برای قسمت پایانی این طرح در نزدیکی سه‌راهی اصفهان - مبارکه – شیراز هستیم، افزود: این طرح در چهار کیلومتر از انتهای مسیر و نیز در سطح شهر بهارستان فعال و با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.

مُجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان افزود: احداث قطعه سوم این‌آزاد راه، ترافیک را بطور کامل از شهر اصفهان خارج و به سمت سه‌راهی مبارکه هدایت می‌کند.

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با اشاره به وضعیت اجرای پل راه‌آهن، افزود: کار اجرایی پل راه‌آهن بر روی خط راه‌آهن و عوارض آن از جمله جاده، کانال و لوله‌های انتقال، بعنوان یکی از قطعات بخش سوم آزادراه کنارگذر شرق اصفهان، از اواخر سال گذشته آغاز شده ودر زمان حاضر در وضعیت مطلوبی است.

وی با بیان‌اینکه عملیات احداث پل زاینده‌رود، پل کانال دشتی و پل زهکشی بهارستان در قالب یک قطعه از ابتدای سال جاری آغاز شده است، افزود: این طرح در مرحله اجرای ۲ پل زهکشی و کانال دشتی و دیوارهای حائل آن است و پل زاینده‌رود نیز تا یک ماه آینده به مرحله اجرا خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، تفاهمنامه تامین مالی، اجرا، بهره‌برداری و انتقال آزادراه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.

آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزادراه نطنز – کاشان – اصفهان، آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود.

تکمیل بخش مهمی از حلقه مفقوده کریدور آزادراهی شمال- جنوب کشور، تسهیل حمل و نقل بار و مسافر استان‌های شمالی به اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، افزایش بهره‌وری آزادراه اصفهان ـ نطنز ـ کاشان و اتصال کریدور شرقی – غربی کشور به کریدور آزادراهی شمالی – جنوبی، از دلایل اهمیت این پروژه است.

کاهش ۸۰ دقیقه ای زمان سفر بین استان‌های شمالی و جنوبی ، کوتاه شدن ۳۵ کیلومتری مسیر شمال به جنوب اصفهان، تقلیل مصرف سوخت سالانه بالغ بر ۱۵ میلیون لیتر و ۷۳۰ میلیون لیتر در دوره بهره‌برداری ۲۰ ساله، کاهش آمار سوانح و تلفات جاده‌ای استان به ۱۵ درصد(کاهش تلفات جاده‌ای حدود ۲۵۰ نفر در دوره بهره‌برداری ۲۰ ساله) و تنزل میزان آلاینده‌های زیست محیطی در دوره ۲۰ ساله (معادل ۲ میلیون تُن دی اُکسید کربن) از مهمترین مزایای این آزادراه محسوب می‌شود.

کنارگذر شرق اصفهان، شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید.

روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرو در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، که عبور روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر در کاهش ترافیک و آلاینده ها موثر خواهد بود.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی این استان، بعنوان چهارراه ترانزیتی، رُتبه نخست حمل بار و رُتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی این استان، بعنوان چهارراه ترانزیتی، رُتبه نخست حمل بار و رُتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا