به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، این دهه ممکن است دهه‌ای باشد که در آن حمل و نقل شهری در قالب تاکسی‌های پرنده عمودپرواز رواج یابد. با این حال یک سوال مهم باقی می‌ماند؛ این تعداد زیاد از تاکسی‌های پرنده از کجا بلند می‌شوند و در کجا فرود می‌آیند؟

استارتاپ بریتانیایی "اوربان-ایر پورت"(Urban-Air Port) با همکاری شرکت "هیوندای" با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در بخش زیرساخت‌ تاکسی‌های پرنده مورد نیاز است، قصد دارد با ایجاد و راه‌اندازی اولین فرودگاه شهری تاکسی‌های پرنده کاملاً عملیاتی جهان معروف به "ورتیپورت"(vertiport) به نام "ایر-وان"(Air-One) به سرعت بخشیدن به روند ایجاد زیرساخت‌های تاکسی‌های پرنده کمک کند.

پیش‌بینی می‌شود که ارزش صنعت تاکسی‌های پرنده در ۲۰ سال آینده به یک تریلیون دلار برسد. با این حال، امسال تنها سه درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت صرف ایجاد زیرساخت‌ها شده است. هدف این استارتاپ نیز مقابله با این مشکل عقب ماندگی زیرساختی است.

"ریکی سندو" بنیان‌گذار و مدیرعامل این استارتاپ توضیح داد: توافق با "هیوندای" برای توسعه بخش حمل و نقل هوایی شهری گامی بزرگ در جهت چشم انداز ما در زمینه نصب صدها ترمینال هوایی شهری در سراسر جهان و حمایت از گسترش سریع حمل و نقل هوایی شهری است.

این استارتاپ، "ایر-وان" را کوچکترین فرودگاه جهان توصیف می‌کند و مدعی است که در پنج سال آینده بیش از ۲۰۰ نمونه از آن را برای پاسخگویی به تقاضای جهانی خواهد ساخت.

این پروژه نشان می‌دهد که قبل از رواج تاکسی‌های پرنده، زیرساخت های گسترده‌ای لازم است. خوشبختانه شرکت‌های دیگر مانند استارتاپ آلمانی "لیلیوم"(Lilium) که سال گذشته اعلام کرد در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک "شبکه فرودگاهی" در فلوریدا با ۱۴ "ورتیپورت" است، نیز برای ساخت و توسه این زیرساخت‌ها سخت تلاش می‌کنند.

در عین حال، شرکت چینی "ای‌هنگ"(eHang) تصاویری از اولین کارخانه کاملا عملیاتی تاکسی‌های پرنده در جهان را منتشر کرده است و این شرکت همچنین در حال توسعه یک "ورتیپورت" با الهام از یک درخت آفریقایی است.