حال نزار بازار 900 ساله کرمان به جرم نداشتن پاخور ملس


حال نزار بازار 900 ساله کرمان به جرم نداشتن پاخور ملس

کرمان- ایرنا- زمانی جزو پررونق‌ترین مراکز تجاری بود و البته 25 سال هم جایگاه معتادان و متروکه؛ حالا می‌گویند در پی احیای مجدد پیکر بی‌جانش هستند اما مالکان و مسئولان به تفاهم و راه حل نمی‌رسند، به نظر می‌رسد مانند فرزندان طلاق قربانی شده است.

به گزارش ایرنا، بخش جنوبی بازار ۹۰۰ ساله قلعه محمود در شهر کرمان از یک طرف به خیابان امام خمینی(ره) و از طرف دیگر به خیابان استاد مطهری و چهارراه قائم منتهی می شود. بخش شمالی آن هم که بازار اصلی و میدان گنجعلی خان می رسد.

البته از شرق و غرب هم به خیابان های پیروزی و قلعه می رسد؛ جایی که روزی محل تردد بسیاری بوده و راه های دسترسی خوبی هم دارد که می تواند به قول بازاری ها پاخور مناسبی پیدا کند اما وضع و حال این روزهای آن که طی چندسال گذشته دامنش را گرفته، خوب نیست و وقتی وارد آن می شوی و در آن قدم می زنی، درواقع گریه ات می گیرد که آن تاریخ و عظمتی که نیاکانمان روزی ساخته اند را اینطور متروکه ببینی.

از جوانان امروزی کمتر کسی این بازار را دیده یا حتی درباره اش شنیده است، بازاری که روزگاران زیادی به خود دیده و از قضا قرن های زیادی پاخورش ملس بوده است.

آنطور که گفته می شود حدود ۲۵ سال از متروکه بودن آن می گذرد، حالا می خواهند جانی تازه به آن بدهند؛ تلاش شده با تجهیز و کامل کردن زیرساخت هایش سرمایه گذاران را هم به این سمت بکشانند تا با جان گرفتن حیات اقتصادی در آن، حیات این مکان تاریخی هم تضمین و امنیت آن نیز برقرار شود اما در این میان تعداد زیادی از مالکان برای تعیین تکلیف حجره ها نیامده اند و سرمایه گذاران نیز منتظرند.

طی این ۲۵ سال هرکس به نحوی بر پیکر در حال احتضار این بازار زخمی زده است؛ قسمت جنوبی بازار قلعه محمود کانون ناامنی آن منطقه، خوابگاه و شیره‌کش‌خانه معتادان شده بود به طوری که تمام سقف های آن دوده گرفته و در برخی از قسمت هایش هم هنوز آثارش نمایان است. از روشنایی و امنیت هم خبری نبود، حجره ها بشدت قدیمی و خراب شده بودند و علاوه بر پاکیزه سازی، مرمت حسابی هم می خواهند.

اگر در طول این بازار بزرگ و قدیمی قدم بزنید روی تمام دیوار ها دست نوشته های مختلفی با مداد، خودکار، زغال و اسپری رنگ می بینید که هر کس هر آنچه دوست داشته نوشته؛ در هر جایی که می توانستند زباله و نخاله ریخته اند، هر جایی را که توانسته اند تخریب کرده اند و به هر نحوی به این اثر تاریخی ضربه زده اند، به کدامین جرم معلوم نیست..

حال نزار بازار 900 ساله کرمان به جرم نداشتن پاخور ملس

بازارهای قدیمی ۲ راه اصلی و راه های فرعی زیادی دارند اما برای حفاظت از بازار معلوم نیست از چه زمانی درهایی میله ای همانند زندان تعبیه کرده اند که جدای از کاربرد آن، چهره تاریخی بازار را هم بدریخت کرده است.

سقف و دیوار برخی مغازه ها ریخته و برای برخی از مغازه ها دیوار گذاشته اند که از قضا هیچ همخوانی با کل فضای تاریخی و ۹۰۰ ساله آن ندارد.

حال نزار بازار 900 ساله کرمان به جرم نداشتن پاخور ملس

داخل بازار چند خانه و محل زندگی شهروندان (عموما) از اتباع افغان هم وجود دارد که درهای آنها دقیقا دورن بازار باز می شود؛ معلوم نیست این بناها از قدیم که بازار رونق داشته محل سکونت بوده یا پس از تعطیلی مغازه ها، آنها را به عنوان انبار استفاده کرده اند یا به اجاره برخی خانواده ها از جمله افغان ها داده اند اما نگهبان بازار که بتازگی در نتیجه ساماندهی بازار، آنجا مستقر شده می گوید در هر کدام از خانه ها پنج، شش یا بیشتر خانواده افغان مستقر هستند؛ هر خانواده هم چندین فرزند دارد.

وقتی داخل بازار حتی در بخش شمالی که انتهایش به بازار اصلی می رسد و برخی مغازه های آن همچنان رونق دارد اما بیشتر لباس و ابزارآلات سنتی افغان ها را می فروشند قدم می زنیم بیشتر افرادی که تردد می کنند، افغان هستند؛ کودکان افغان درحال بازی در بازار هستند.

حال خواهر دوقلوی بازار قلعه محمود بهتر است

قسمت شمالی بازار قلعه محمود حال و روز بهتری دارد. از خیابان امام کنار تکیه میدان قلعه آغاز و به چهارسوق میدان گنجعلی خان منتهی می شود. هر چند که بسیاری از حجره های این بازار هم بسته هستند اما مغازه هایی همانند حلوا فروشی آقای رزاقی که ۱۵۰ سال در این بازار فعالیت دارد، کورسویی از رونق را در این بازار همچنان زنده نگه داشته است. ادامه این بازار بزرگ و تاریخی هم به بازار افغان ها تبدیل شده و پارچه و کیف و کفش و لوازم آرایشی و دیگر تزیینات افغان ها را می فروشند.

اما وقتی داخل این بازار می شویم؛ دلمان می گیرد؛ از اینکه کمتر فرد ایرانی در آن دیده می شود که یا صاحب مغازه باشد یا خریدار؛ شهروندان می گویند: افغان ها هم برادران و خواهران و به نوعی همنوع و همشهری ما هستند؛ کسی منکر حضورشان نیست، همانطور که سال ها در کنار ایرانیان در این کشور زندگی کرده اند اما اینکه در یک بازار تاریخی شهری تاریخی ، وضعیتی رخ داده باشد که هیچ یا کمتر ایرانی حاضر به حضور و کار درآنجا باشد، باعث می شود که دل ایرانیان بگیرد و غصه کنند؛ از بی توجهی به تاریخ و هویتشان گرفته تا حال و روز کنونی بازار.

بازار به نوعی به جولانگاه کودکان افغان نیز تبدیل شده است؛ کودکان افغان با دوک که متشکل از بادکنک و سر بطری است، دانه های عناب تلخ درختان را به هم شلیک می کنند و گاهی هم بر سر بازی های جنگی آنلاین باهمدیگر کل می اندازند؛ وقتی از بازار عبور می کنید باید مراقب باشید که دانه های عناب تلخ کودکان افغان چشمانتان را هدف قرار ندهد و کور نشوید.

کورسوهای امید

پس از انجام عملیات برق رسانی در بازار توسط شهرداری و مرمت و گچکاری دیواره های بازار توسط میراث فرهنگی( درحال انجام و تکمیل است) امنیت نسبی به این بازار بازگشته و به نظر می رسد سرمایه گذاران باید راغب به ورود به آن شده باشند اما برخی می گویند اکنون ۸۰ حجره همچنان وضعیت نامشخصی دارد و بسیاری از آنها بین وارثان بلاتکلیف مانده و هرچه می گذرد نیز سرمایه گذاران دلسردتر می شوند.

انجام ساماندهی و تلاش برای بازگردادن مالکان حجره ها به آغاز فعالیت اقتصادی در این بازار با همکاری بخش های مختلف دولتی و غیردولتی از جمله دفتر تسهیلگری بافت تاریخی در شهر کرمان انجام می شود.

حال نزار بازار 900 ساله کرمان به جرم نداشتن پاخور ملس

آنطور که مشخص است به نظر می رسد برخی مالکان حجره ها هم معتقدند بازارچه هنوز پاخور ملس ندارد و اصولا برایشان نمی صرفد که بخواهند آنجا سرمایه گذاری کنند.

از جمله گلایه های مسئولان متولی نیز این است: سال های سال همه می گفتند بازاری به این قدمت در کرمان متروکه است، پاتوق معتادان شده و مالکان نیز معترض بودند اما حالا که شرایط مساعد شده برخی بی توجهی می کنند یا منتظرند ارزش و قیمت مغازه شان بالاتر رود و ببینند در نهایت چه خواهد شد.

بی رونقی بازار درحالی است که صاحبان برخی مغازه هایی که در نزدیکی یا داخل بازار فعال هستند، در به در دنبال مغازه دارانی می گردند که بیایند و در این محل کسب و کارشان را توسعه دهند؛در ساعت حضور خبرنگاران ایرنا در بازار، جوانی به سراغ خبرنگاران آمد و با این پرسش که دنبال مغازه می گردید، گفت که می توانید بیایید اینجا مغازه صنایع دستی باز کنید.

به گفته این جوان که خود را فعال در یکی از مغازه های اطراف بازار معرفی کرد، قرار است این بازار راسته فروش صنایع دستی شود. او البته از یکی از مالکان حجره ها گلایه مند بود که برای رونق گرفتن بازار تلاشی نمی کند.

دفتر تسهیلگری محله قلعه محمود که یک سازمان مردم نهاد دارای مجوز از مجاری قانونی است یکی از فعالیت هایش را تلاش برای کمک به ساماندهی این محله قرار داده و این درحالی است که مهمترین مشکل این محل احیای بازار قلعه محمود به شمار می رود. متولیان این دفتر تسهیلگری می گویند در این زمینه سه سالی می شود درحال تلاش برای راه اندازی مجدد این بازار هستند و از دستگاه‌های متولی از جمله میراث فرهنگی و شهرداری نیز کمک گرفته اند.

مالکانی که دنبال سودهم باید باشند

اما مالکان معتقدند آنان هم با متروکه شدن بازار متضرر و ورشکسته شده اند و امروزه پولی برای ساخت و ساز و مرمت و ساماندهی حجره شان ندارند و مبلغ اجاره کنونی برای مغازه هایشان هم آنقدری نیست که برایشان بصرفد. برخی از آنان می گویند که مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در شرایط کنونی به عنوان اجاره مغازه پرداخت می شود که ناچیز است؛ لذا برایشان نمی صرفد که بخواهند برای سرپا کردن مغازه هایشان هزینه کنند. آنان خواستار وام بلند مدت کم بهره هستند تا بتوانند مجدد مغازه را سرپا کنند.

یکی از مغازه داران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در هر دو صورت بازگشایی یا بسته بودن برای ما فایده ندارد و بازگشایی و بلااستفاده بودن حجره ها چیزی جز ضرر به دنبال ندارد.

وی خواهان اختصاص تسهیلات کم بهره بود تا در حل مشکل تسریع شود.

هیچ انگیزه‌ای برای مالکان نمانده

زینب ملایری دختر یکی از ساکنان و مغازه داران قدیمی این بازار با انتقاد از درهای تعبیه شده در بازار گفت: این درها بیشتر برای ما دردسر است زیرا معتادان از هر طریقی بتوانند راهی به درون پیدا می کنند و وقتی هم در بسته باشد با امنیت خاطر بیشتری کارشان را انجام می دهند؛ امنیت برای ما مهم است و حرف اول را می زند.

وی ادامه داد: این منطقه فروش ندارد کسی گذرش نمی خورد و از اینجا رد نمی شود که بخواهد خرید کند، حتی مغازه های اطراف بازار هم دیگر کم کم بسته می شوند زیرا از نا امنی می ترسند.

ملایری گفت: مالکان با چه امیدی روی مغازه ها و سرمایه گذاری حساب باز کنند در صورتی که بزرگترین مجموعه خدماتی و پاساژ کرمان در گودال خشتمال ها دقیقا آن طرف خیابان در حال تکمیل است و تاجری عمانی روی آن سرمایه گذاری کرده، دیگر چه کسی به این بازار قدیمی می زند؟

وی که در آستانه ۳۰ سالگی است در عین حال از دلبستگی اش به این بازار قدیمی و حضورش از دوران کودکی اش در این محل می گوید: کودکی های من در این بازار و بازی کردن در این محیط گذشت و آن زمان کار و کاسبی ها تقریبا به‌راه بود؛ بچه های زیادی در بازار بازی می کردند چون بازار خنک بود و از آفتاب در امان بودیم. اما از همان موقع ها هم بازار معتادان بود و شب که می شد ما حق رفتن به آنجا را نداشتیم زیرا معتادان به ردیف می نشستند و مصرف می کردند و بوی بَنگ همه جا را می گرفت البته همه آدم ها شناس بودند و ناشناسی بینشان نبود.

وام کم بهره و بلند مدت راه برون رفت و احیای بازار است

مسلم قهاری یکی دیگر از مالکان قدیمی یکی از حجره های بازار هم گفت: یکی از مشکلات اساسی مالکان نداشتن توان مالی بازسازی است و به جرات می گویم که مشکل ۸۰ درصد مالکان این است.

وی به طرح تشویقی دفتر تسهیلگری در زمینه هزینه مرمت و احیای حجره تصریح کرد: به ما گفتند هزینه مرمت و تجهیز مغازه را سرمایه گذار می دهد و سپس از اجاره کم می کند، در صورتی که الان ۱۰۰ میلیون باید برای مرمت و سرپا کردن مغازه خرج کنیم و در نهایت ۵۰۰ هزار تومان اجاره می کنند و ما باید تا آخر عمرمان این مغازه را رایگان در اختیار آنها بدهیم تا ۱۰۰ میلیون تسویه شود؛ در نهایت پس از ۲۰ سال مجدد مغازه ای خراب در اختیار ماست و انگار باز کردن و باز نکردن حجره هیچ تفاوتی برای ما نخواهد داشت.

او که پدرش در این بازار عطاری داشته می گوید: ۲۰ سال از روزی که آخرین مغازه ها بسته شدند می گذرد و آن روزها از این همه مغازه تنها ۱۰ مغازه باز بود و کم کم آنها هم بسته شدند.

قهاری با ابراز خرسندی از ایجاد امنیت بازار گفت: با استقرار نگهبان و گذاشتن درهای بازار، امنیت خوبی حاکم است اما پشت بام بازار و بیرون بازار همچنان ناامن است و بارها سیم های برق را دزدیده اند.

یکی از نگهبانان این بازار هم به خبرنگار ایرنا گفت که به صورت شبانه روزی در این بازار حضور دارند و زیرمجموعه شهرداری کرمان فعالیت می کنند.

حال نزار بازار 900 ساله کرمان به جرم نداشتن پاخور ملس

تلاش ها برای احیا

مدیر دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی بافت تاریخی شهر کرمان که سازمانی مردم نهاد دارای مجوز اس مجاری دولتی است به تشریح وضعیت این بازار پرداخت و با بیان اینکه در بازار قلعه محمود از بین ۱۱۴ حجره، حدود ۱۰۹ حجره شخصی است گفت: تاکنون مالک ۲۲ حجره را پیدا کرده ایم و سرمایه گذاری آن انجام شده به نحوی که بازار جانی دوباره گرفته است.

محسن ایلاقی با تشریح اقدامات انجام شده در این زمینه تصریح کرد: سرمایه گذاران زیادی راغب به سرمایه گذاری در این مجموعه هستند که متاسفانه مالکان ما پای کار نیستند و اکثر حجره های بازار بلاتکلیف مانده اند و بین وارث تعیین تکلیف نشده است.

وی افزود: ما به هر نحو سعی کردیم اطلاع رسانی کنیم و درخواست کردیم برای تعیین تکلیف مغازه ها به ما مراجعه کنند در این میان تنها همان ۲۰ نفر آمدند، خوشبختانه هفت حجره صنایع دستی و هفت حجره مربوط به مشاغل دیگر نیز فعال شده اند.

حال نزار بازار 900 ساله کرمان به جرم نداشتن پاخور ملس

به گفته ایلاقی، ۳۵ حجره نیز وقف است که از اداره اوقاف پیگیریم تا بزودی آنها را هم در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم.

ایلاقی به اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: یک بنر در بازار نصب شده و از مالکان درخواست مراجعه و تماس داشتیم، همچنین از طرف شهردار محله که به نوعی ریش سفید محل هم هست و اکثر مالکان را می‌شناسد درخواست کردیم با مالکان صحبت کنند و تماس بگیرند، ما نام و شماره تماس ۹۰ درصد مالکان را احصا کردیم و تماس گرفتیم اما آنان به ما مراجعه نکردند.

وی با بیان اینکه تلاش های زیادی در این بازار شد تا پس از ۲۵ سال از متروکه بودن خارج شود، تصریح کرد: برای امنیت خاطر سرمایه گذاران فعلی هر کمکی توانسته ایم انجام دادیم از جمله بهسازی و مرمت، گچکاری دیوارها که دوده زده بود و مسدود کردن تمامی راه های ورود فرعی؛ همچنین نگهبان شهرداری به صورت سه شیفت و ۲۴ ساعته برای حفاظت از بازار و امنیت کسبه مستقر شده است.

حال نزار بازار 900 ساله کرمان به جرم نداشتن پاخور ملس

برای ورود به حجره و مرمت آن دستور قضایی داریم

ایلاقی با اشاره به داشتن دستور قضایی برای ورود و مرمت حجره هایی که مالکانشان ورود نمی کنند تصریح کرد: بسیاری از حجره ها سقفشان فرو ریخته و مالکان برای بازسازی و مرمت نیامده اند؛ لذا پس از کامل شدن کار بازسازی مجدد برای دیگر حجره ها مزاحمت ایجاد خواهد کرد؛ در این موقعیت که بازسازی بازار و حجره ها انجام می شود و دیواره های بازار گچکاری می شود اجازه ورود به حجره برای عملیات مرمت سقف و حجره ها را گرفتیم که با حضور نماینده شهرداری، اوقاف و دادستانی انجام می شود.

مشکل مغازه آماده و دلسردی سرمایه گذاران

به گفته وی، بزرگترین مشکل هم اکنون نبود حجره آماده است که سرمایه گذار معطل آن است و با ادامه بی توجهی مالکان، سرمایه گذاران رفته رفته دلسرد می شوند.

طرح تشویقی هم گذاشتیم

ایلاقی اذعان کرد: طرح تشویقی برای مالکان گذاشتیم که بسیاری از آنان راضی به پرداخت هزینه بهسازی و مرمت نمی شدند و مقرر شد با قردادهای سه تا پنج ساله هزینه مرمت را بر اساس ضوابط میراث ، سرمایه گذار پرداخت کند و در نهایت از اجاره کثر شود.

مدیر دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی بافت تاریخی شهر کرمان با بیان اینکه سرمایه گذاران ما به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می شوند، گفت: سرمایه گذاران شامل بخش خصوصی و بخش دولتی اند و در بین سرمایه گذاران خصوصی اولویت ما ساکنان و جوانان محل بودند که آنان را شناسایی و در مهارت افزایی آنان تلاش کردیم.

وی با بیان اینکه دوره های مهمانپذیری، بوم گردی، پته دوزی، چوب، رزین و پرورش زنبور عسل از جمله این آموزش ها بود، تصریح کرد: خوشبختانه چند تن از جوانان و زنان سرپرست خانوار از همین محل در بازار قلعه محمود مشغول فعالیت هستند.

در نهایت مجبور به ورود از راه قضایی خواهیم شد

ایلاقی معتقد است که اگر کارهایشان در ساماندهی و مرمت حجره ها بی نتیجه باشد و مالکان برای تعیین تکلیف مراجعه نکنند در مرحله آخر مجبورند از طریق مجوز دستگاه قضایی ورود پیدا کنند و ادامه روند را انجام دهند.

وی تاکید کرد: حال که زیرساخت ها انجام شده، برق کشی و مرمت صورت گرفته و ارزش این منطقه و حجره ها بالا رفته برخی منتظرند ببینند در آینده چه می شود، در صورتی که تمام کارهایی که از سوی ما بوده انجام شده و الان نوبت مردم است که پای کار بیایند.

به گفته ایلاقی، تعداد انگشت شماری از مالکان حجره ها حاضر به فروش بودند که پس از اعلام آمادگی ها، همه تنها اجاره دادند و خودشان هم می دانند ارزش این حجره ها روز به روز بالا خواهد رفت.

وی افزود: در همین زمینه ابتدا ۳۵ حجره وقفی برای پاکسازی محیط کالبدی با حضور نمایندگان دستگاه مربوطه فک پلمب شد.

پنجشنبه هایی که با کرونا شکست خورد

اوایل احیای بازار قلعه محمود بود که به همت شهرداری کرمان و دفتر تسهیلگری برنامه ای با عنوان پنجشنبه های قلعه محمود راه افتاد و تولیدات خانگی و آثار هنرمندان در آنجا به نمایش گذاشته می شد، به نوعی بازارچه ای هفتگی بود که با شیوع ویروس کرونا متوقف شد.

حال نزار بازار 900 ساله کرمان به جرم نداشتن پاخور ملس

سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان در این زمینه گفت: هدف پنجشنبه های قلعه محمود افزایش رفت و آمد و رونق در آن بازار بود که مالکان هم ترغیب شوند زیرا نه خود مغازه را باز می‌کنند و نه اجاره می دهند.
محمدمهدی حمزه‌پور ادامه داد: در برنامه پنجشنبه های قلعه محمود ما برنامه های تفریحی و فرهنگی هم در کنار آن داشتیم و در برنامه آخر ما ۸۰ میز بود و استقبال هم خوب بود، ما تنها پنج هزار تومان میز را اجاره می دادیم و فرصت خوبی برای بانوان سرپرست خانوار و هنرمندان بود.

وی گفت: در این بازار باید تعداد مشوق ها بیشتر شود تا مالکان راضی به تعیین تکلیف مغازه شان شوند همچنین در کنارش برنامه های دیگر هم باشد تا بازار رونق اولیه را بگیرد.

حمزه پور اظهارامیدواری کرد که با تداوم واکسیناسیون شرایط کرونا بهبود یابد و اگر اینگونه شود و دانشگاه علوم پزشکی به شهرداری اجازه دهد مجدد پنجشنبه های قلعه محمود را برگزار خواهند کرد.

میراث: رونقی که در گرو حضور مالکان است

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان نیز در خصوص بازار قلعه محمود گفت: بزرگ‌ترین مساله ای که در این بازار وجود دارد مالکیت مغازه ها و حجره هاست که به دلیل کثرت مالکان و خرد شدن مالکیت ها، با تعداد زیادی مالک روبه رو هستیم و بعضا حتی دسترسی به آنها هم ناممکن و سخت است؛ مثلا مالکیت برخی مغازه ها بین بیش از ۱۰ نفر تقسیم شده است که این موضوع کار را دشوارتر می کند.

به گفته مجتبی شفیعی بعضی از غرفه ها مجهول المالک هستند و هیچ اطلاعاتی از مالک در دسترس نیست که با این شرایط ورود به مغازه ها و پیگیری تعمیر و احیای آنها با مشکلات پیچیده حقوقی همراه خواهد بود .
وی تصریح کرد: عملا تا زمانی که مالکان مغازه ها تمایل به احیای مغازه ها نداشته باشند اقدامات مرمتی در راسته بازار هم ابتر خواهد ماند.
این مسئول با بیان اینکه راسته عمومی بازار قلعه محمود در دهه ۸۰ توسط میراث به طور کامل مرمت شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل استقبال نکردن کسبه و مالکان، مجددا آسیب هایی دیده که درحال حاضر هم اقدامات مرمتی در راسته بازار در دست اجراست.

شفیعی می گوید با اتفاقاتی که طی دو سال اخیر در آنجا با کمک دستگاه های دیگر رخ داد، خوشبختانه تعدادی از مالکان مراجعه و برای تعمیرات مغازه ها از میراث مجوز دریافت و با نظارت کارشناسان میراث اقدام به تعمیر مغازه خود کردند.
این مسئول درخصوص هزینه ها نیز تاکید کرد: هزینه های دهه ۸۰ همه از سوی اداره کل میراث بوده است ولی طی سال گذشته شهرداری نیز در بحث تامین امنیت راسته بازار از طریق نصب در موقت، اجرای روشنایی در محور بازار و استقرار نگهبان مشارکت کرده است.
وی درباره روند مرمت ها در سال های گذشته اذعان کرد: علاوه بر مرمت های دهه ۸۰، در سال ۹۶ و ۹۷ نمای شرقی بازار نیز جداره سازی و مرمت شد که به عنوان یکی از معابر بافت تاریخی از زیبایی خاصی هم برخوردار است اما با وجود همه این تلاش ها همچنان بزرگ‌ترین چالش احیا و رونق بازار، بی میلی و حضور نیافتن کسبه آن است.
معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه قاعدتا ورود به ملک غیر و تصرف در آن مشکلات حقوقی را در بر خواهد داشت، ادامه داد: از طرفی در صورت ورود هم، امکان هزینه کرد از محل اعتبارات دولتی در املاک خصوصی آن هم در این حجم ناممکن است،حتی در صورت وجود اعتبار کافی و امکان ورود به موضوع مرمت مغازه ها، بهره برداری از این املاک با مشکلات و دعواهای حقوقی همراه خواهد شد بنابراین رونق بازار قلعه محمود تنها در گرو حضور و مشارکت مالکان مغازه ها خواهد بود.
وی یادآور شد: این مهم جز در سایه همکاری همه دستگاه های مرتبط همانند اوقاف که مالک تعداد قابل توجهی از این مغازه هاست و تعیین تکلیف حجره های وقفی و احیای آنها محقق نمی شود و می تواند الگو و مشوق خوبی برای سایرین باشد البته ظاهرا اوقاف هم درگیر مشکلات حقوقی با برخی مستاجران خود است.
شفیعی با بیان اینکه امیدوارم با حضور اهالی و کسبه بازار در آینده شاهد رونق آن باشیم، گفت: به هر روی طی دو سال اخیر با پیگیری های انجام شده و همراهی و حمایت دستگاه ها و بویژه استانداری روند کار بهتر از گذشته شده و پیشرفت هایی هم داشته لیکن به دلیل همان مشکلاتی که گفته شد اقدامات کافی نبوده و تا احیای بازار فاصله زیادی داریم.

حال و روز این روزهای بازار ۹۰۰ ساله قلعه محمود کرمان درحالی است که خبرنگار ایرنا دریافت عده ای از هنرمندان شهر کرمان که به دنبال برگزاری کلاس های هنری هستند خواستار اجاره حجره ها در این بازار هستند زیرا با قیمت مناسب تری می توانند آنجا را اجاره کنند که امید آن می رود با ورود مالکان حجره ها به موضوع، این بازار هم رونق گذشته خود را بیابد تا هم کسب و کار مالکان احیا شود و هم این مکان تاریخی که از نیاکان به میراث رسیده، حفاظت شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403