مدیران یزد از ظرفیت‌ قانونی برای اصلاح شبکه‌ آب شهرها استفاده کنند


مدیران یزد از ظرفیت‌ قانونی برای اصلاح شبکه‌ آب شهرها استفاده کنند

یزد- ایرنا- نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در قانون تبصره‌های خوبی برای بهره‌ مندی از آب و فاضلاب شهرها در بخش های مختلف وجود دارد ،گفت: مدیران استان در اجرا و اصلاح شبکه‌های آب از ظرفیت‌های موجود و قانونی استفاده کنند.

به گزارش روز جمعه روابط عمومی دفتر محمدصالح جوکار، وی در نشست مجمع نمایندگان استان که در شرکت آب و فاضلاب ( آبفا ) استان یزد برگزار شد افزود: یکی از مصارف پساب حاصل از شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها حوزه صنعت است.

وی با بیان اینکه باید پساب در بخش صنعت ، فضای سبز و یا سایر بخش ها استفاده شود ،ادامه داد: بحث بازچرخانی آب از اهمیت بالایی برخوردار است اما نحوه مصرف پساب هم بسیار مهم و ضروری است.

این مسئول با اشاره به اینکه در قانون موارد و نکات متعددی وجود دارد که می‌توان با آن در راستای رفع مشکل حوزه آب و فاضلاب بهره مند شد، تصریح کرد: تبصره‌هایی در قوانین وجود دارد که می توان از این موارد در راستای پروژه‌های آب‌رسانی استفاده و نباید نسبت به آن بی‌توجهی شود.

همچنین سیدجلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه دولت مکلف است ،پروژه‌های فاضلاب در شهرستان‌ها را انجام دهد، گفت: هم اکنون این پروژه‌ها در برخی از شهرستانها به بخش خصوصی واگذار شد، دولت باید بودجه اجرای آن را برای اجرای طرح‌های مربوط به آ ب در همان شهرستان‌ها اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه الان در شهرهای مختلف با فرسودگی شبکه آب‌رسانی روبرو هستیم، تصریح کرد: در صورتی که بودجه برای اصلاح شبکه‌ها مورد استفاده قرار گیرد جلوی مشکل بسیاری از جمله هدررفت آب تا حد زیادی گرفته می‌شود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: هدف بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری کسب سود است اما از طرف دیگر قانون هم به این موضوع تاکید دارد که هزینه اجرای این پروژه‌ها در شهرستان‌هایی که به بخش خصوصی واگذا شد و یا می شود ، برای بازسازی شبکه آب‌رسانی شهری استفاده شود.

همچنین علی اصغر ریاضتی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب( آبفا) استان یزد گفت: در برنامه پنجم و ششم به نکته‌ای اشاره شد که شهرها ایجاد تاسیسات فاضلاب خود را به بخش خصوصی واگذار کنند و در استان یزد در شهرهایی از جمله میبد، بافق و یزد این اقدام انجام شد.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاق رخ نمی‌داد ،دولت هر ساله مبالغ کمی برای این پروژه‌ها باید اختصاص می‌داد، گفت: دولت بودجه را برای اجرای تاسیسات فاضلاب هزینه نمی‌کند، طرحی را آماده کردیم که معادل آن برای اصلاح و نوسازی شبکه‌های آب در سطح شهرها پرداخت شود.

شرکت آب منطقه ای یزد، زمستان سال ۹۹، میزان سالانه آب مصرفی بخش های کشاورزی، شرب و بهداشت و صنعت استان را به ترتیب ۷۰۰، ۱۱۰ و ۶۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

استان یزد در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی کشور قرار دارد که به دلیل دوری از دریا کمتر تحت تاثیر ابرهای باران زا در غرب و شمال غربی دریای مدیترانه و جنوب شرق کشور از اقیانوس هند قرار دارد.

۷۰ درصد آب شرب استان یزد در فصول سال و ۶۰ درصد در فصل تابستان از محل خط انتقال آب تأمین می شود باید تصمیم گیری جدی در رفع چنین مشکلی صورت گیرد.

هم اکنون از ۶ هزار و ۷۳۳ سازه آبی استان یک میلیارد و ۷۸ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌ شود که ۸۳۳ میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها، ۱۶۳ میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ ها تامین می‌شود.

آب تجدید شونده منابع زیرزمینی یزد ۸۲۷ میلیون مترمکعب و کسری مخزن حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه ۵۰ سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی استان کاسته می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت