نخستین دستگاه سنجش کیفی هوا در جازموریان به بهره برداری رسید


نخستین دستگاه سنجش کیفی هوا در جازموریان به بهره برداری رسید

زاهدان- ایرنا- نخستین دستگاه سنجش هوا با اعتبار افزون‌بر 30میلیارد ریال با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان،فرماندار و جمعی از مسولان در دلگان به بهره برداری رسید.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان روز جمعه درحاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بر اساس پیگیری های صورت گرفته از طریق این اداره کل برای نخستین بار دستگاه سنجش هوا در بستر هامون جازموریان به بهره برداری رسید.
وحید پورمردان افزود :این دستگاه جز برترین دستگاه های سنجش گرد و غباردر کشور است بطوریکه قابلیت سنجش ذرات گرد و غبار را تا کمتر از ۱۰میکرون در هر متر مکعب را دارد.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشخصات بارز این دستگاه وصل شدن به سامانه سراسری سنجش هوایی کشور است بطوریکه تمامی اطلاعات سنجش هوای جازموریان برای انجام تصمیمات کارشناسی شده به سامانه کشوری و به فرمانداری دلگان قابلیت ارسال جهت مشاهده و تصمیم‌گیری بهتر را دارد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن بیان اینکه ۴۹درصد این تالاب در استان و ۵۱درصد آن در استان کرمان قرار دارد. لذا خشک شدن این تالاب باعث مشکلات زیست محیطی زیادی در منطقه بویژه شهرستان دلگان شده است که اگر قدم های مناسبی جهت احیای آن برنداریم اتفاقات ناگوار و جبران ناپذیر زیست محیطی دیگری را در منطقه بوجود خواهد آورد.

وی ضمن اعلام نگرانی فرونشست زمین درحوزه جازموریان گفت: از یک طرف خشک شدن این تالاب و از طرف دیگر حفر چاه های غیرمجاز و کشاورزی های ناصحیح اطراف این تالاب امکان فرو نشست زمین در آینده ای نه چندان دور باعث نگرانی های زیادی خواهد شد.

پورمردان راه اندازی حفاظت اداره محیط زیست دلگان را طی ۲ سال گذشته و همچنین راه اندازی نخستین دستگاه سنجش گرد وغبار را یکی از برنامه های حفاظت از محیط زیست این شهرستانشهرستان در جهت احیا و حفاظت از تالاب جازموریان اعلام کرد و افزود:علاوه بر این مسایل برنامه جامع و کامل مدیریت تالاب جازموریان تهیه و درمهرماه امسال در شورای برنامه ریزی استان مطرح و سپس به مرحله اجرا درخواهد آمد.

فرماندار دلگان نیز در ادامه گفت: از آنجایی که تا کنون برای احیای تالاب هامون جازموریان اقدامات موثری صورت نگرفته لذا با راه اندازی این دستگاه گام های نخست برای ثبت آسیب ها و خطرات ناشی ازخشک شدن این تالاب و همچنین گرد و غبار در منطقه و کشور برداشته شده است.


مجتبی سنجش شجاعی اظهارداشت: دستگاه غبار هوا برای نخستین بار در کل حوزه جازموریان نصب و به بهره برداری رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان