پوتین: 8 کشور مانع پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای هستند


پوتین: 8 کشور مانع پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای هستند

رئیس جمهور روسیه گفت: هشت کشور اجازه نمی دهند که یک معاهده کامل علیه آزمایش های هسته ای منعقد کنند.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در بیانیه ای به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای اظهار داشت: موضع هشت کشور مانع تبدیل شدن پیمان منع جامع آزمایش هسته ای به یک ابزار حقوقی بین المللی کامل می شود.

در ادامه این بیانیه که در وب سایت کاخ کرملین منتشر شده است، آمده است؛ تا به امروز، این سند توسط ۱۸۵ کشور امضا شده و ۱۷۰ کشور از آنها تأیید کرده اند، اما متأسفانه به مرحله اجرا نرسیده است. موضع هشت کشور که تایید آنها لازم است، مانع تبدیل شدن به یک سند حقوقی بین المللی کامل شده است.

رئیس جمهور روسیه گفت: بدیهی است که پس چنین وضعیتی به هیچ وجه برای علت عدم اشاعه و خلع سلاح هسته ای مناسب نیست.

وی افزود: ما امیدواریم که رهبران کشورهایی که سرنوشت پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای به آنها بستگی دارد، اراده سیاسی نشان داده و در سالهای آینده می توان شرایط لازم الاجرا شدن این توافق مهم چند جانبه را فراهم کرد. بدون شک این پیمان منافع جامعه جهانی را برآورد می کند.

رئیس جمهور روسیه یادآور شد که این قرارداد ۲۵ سال پیش برای امضا ایجاد شد. توسعه این سند تاریخی با هدف تقویت بنیادی رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای، تایید کرده است که حتی پیچیده ترین مسائل امنیت جهانی نیز می تواند و باید از طریق مذاکره حل و فصل شود.

پوتین اظهار داشت: فدراسیون روسیه این معاهده را در سال ۲۰۰۰ تصویب کرد و از آن زمان به طور جدی مفاد آن را رعایت می کند و به طور فعال در کار کمیسیون مقدماتی سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای شرکت می کند.

پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای در ۲۰ شهریور ۱۳۷۵ معادل ۱۰ سپتامبر ۱۹۹۶ به عنوان یک معاهده چندجانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و از اواخر سپتامبر همان سال برای امضا در دسترس قرار گرفت. این پیمان کشورهای عضو را از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل کشور عضو منع می‌کند. یکی از مهم‌ترین ملزومات اجرای این پیمان، استقرار سامانه‌های نظارت بین‌المللی از جمله ایستگاه‌های لرزه‌نگاری فراصوت است. تاکنون بیش از ۱۶۰ کشور این معاهده را امضا و به تصویب مجالس خود رسانده‌اند. اما برای اجرایی شدن آن لازم است که ۴۴ کشور نام برده در پیوست ۲ این پیمان، آن را تصویب کنند که از این تعداد، هنوز ۸ کشور (ایران، آمریکا، هند، مصر، چین، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل) این اقدام را عملی نکرده‌اند. معاهده ۱۸۰ روز پس از امضا و تصویب آن از سوی این ۸ کشور وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟