غارنوردان آذربایجان‌شرقی «هامپوئیل» مراغه را پاکسازی کردند


غارنوردان آذربایجان‌شرقی «هامپوئیل» مراغه را پاکسازی کردند

مراغه- ایرنا- جمعی از غارنوردان آذربایجان‌شرقی همزمان با «روز ملی غار پاک»، محوطه و داخل غار اعجاب‌انگیز «هامپوئیل» یا کبوتر مراغه را از زباله پاکسازی کردند. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه روز جمعه در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این آیین بیش از ۵۰ غارنورد استان حضور یافتند تا با این اقدام فرهنگی، حساسیت افکار عمومی نسبت به حفاظت از این غار ارزشمند را برانگیزند.

غلامرضا زارع در پاسخ به این سئوال که «چرا با وجود ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری منحصربفرد، حفاظت و بهره‌برداری بهینه از این غار در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟»، بیان کرد: غار هامپوئیل به تخصیص اعتبار حفاظتی و مطالعاتی نیاز دارد و تاکنون تنها کاری که در مورد آن انجام شده، نقشه‌برداری است.

وی غار هامپوئیل یا کبوتر را بر اساس تخمین‌ها دارای قدمت حدود ۴۰۰ میلیون ساله دانست و اظهار داشت: این غار مربوط به دوران دوم غارها بوده که حفره‌های آن در اثر آب‌های سطحی بزرگتر شده و در داخل آن چاه‌هایی با ارتفاع منفی ۱۵۰ متر از سطح دهانه غار ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا این آیین با مشارکت گروه غارنوردی اتحاد مراغه و کمیته غارنوردی آذربایجان‌شرقی و همچنین با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد؛ گفتنی است نخستین جمعه مهر هر سال به عنوان روز ملی غار پاک نامگذاری شده و در این روز غارنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت، غارهای کشور را پاکسازی می‌کنند.

هامپوئیل، بهشت غارنوردان

غار هامپوئیل که در میان مردم محلی به «غار کبوتر» معروف است، در ۱۵ کیلومتر جنوب‌شرقی مراغه و در حوالی روستای «گشایش» این شهرستان واقع شده و جذابیت‌هایش، آن را به تفرجگاهی برای مسافران، گردشگران و نیز محلی مناسب و بکر برای برگزاری مسابقات و دوره‌های غارنوردی در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل کرده است.

این اثر طبیعی در دامنه کوهی صخره‌ای واقع شده و زیبایی‌های بسیاری را در دل خاموش و خسته خود نهفته تا عشق دوستداران طبیعت را در این قلب عمیق فرو ببرد و آن را در اعماق وجود خود به یادگار نگاه دارد.

اهمیت غار هامپوئیل به دلیل وجود چاه‌های عمیق و مخوفی است که به صورت تنوره‌های سنگی و تالارهای بزرگ دیده می‌شود و آن را اثری مجذوب‌کننده برای غارشناسان، محققان و کوهنوردانی تبدیل کرده که همه ساله برای بازدید از آن به این منطقه سفر می‌کنند.

این غار آهکی بزرگ و مخوف که هنوز بخش‌هایی از آن کشف نشده، سرشار از عجایب و شگفتی‌های طبیعت اطراف سهند است و در نزدیکی آن آثار حضور ۲۰۰ هزار ساله بشری (عصر حجر) کشف شده است و گفته می‌شود نظیر این غار فقط در ایالت کالیفرنیای آمریکا وجود دارد.

بر اساس اظهارات دانشمندان و غارشناسان برجسته داخلی و خارجی این غار از جمله مهم‌ترین و جالب‌ترین غارهای خاکستری جهان است که نظیرش در چند ایالت آمریکا وجود دارد و احتمال می‌رود تحقیقات زمین شناسی و بررسی‌های علمی در آینده زوایای روشنی از پیشینه، منشا و اسرار آن روشن سازد.

این جاذبه طبیعی را می‌توان به جرات کهن‌ترین غار ایران و دومین غار جهان از نظر قدمت دانست؛ غاری به ظاهر مخوف اما سرشار از رازهای کشف نشده که از چاه‌ها و تنوره‌ها تا تالارهای سنگی و آهکی زیبایش همه در غباری از خاکستر آرمیده و به انتظار توجهی از سوی دوستداران طبیعت و میراث‌های ماندگار طبیعی است.

وجود قندیل‌ها و صخره‌های زیبای آهکی به عنوان موهبت زیبای الهی در عمق این غار سر به مهر، جاذبه‌ای صدچندان به این اثر طبیعی و کهن که شاهد تاریخ پر از فراز و نشیب مردمان این سرزمین است، بخشیده و دانشمندان، غارنوردان و محققان دوستدارش را به سوی خود جذب کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با اشاره به قدمت این غار کهن می‌گوید: این غار آهکی به علت برخورداری از چاه‌ها و جاذبه‌های زیبای درون غاری، به شماره ۲۳۵ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گفته «یعقوب طالبی» افزود: بهسازی، ایجاد و آسفالت‌ریزی راه دسترسی به این اثر طبیعی با اعتبارات دولتی و توسط سازمان میراث فرهنگی کشور انجام شده است.
به گزارش ایرنا غار هامپوئیل در کمرگاه کوهی صخره‌ای رو به جنوب قرار گرفته و از بستر رودخانه «مردق چای» حدود یک هزار و ۶۰۰ متر ارتفاع دارد؛ عرض دهانه غار هشت متر و ارتفاع آن ۲۵ تا ۴۰ متر است.

در ابتدای ورود به غار کتیبه‌ ای به زبان روسی دیده می‌شود که تاریخ آن مربوط به سال ۱۹۲۵ میلادی است؛ اهمیت غار کبوتر به خاطر وجود چاه‌های عمیق و مخوفی است که به صورت تنوره‌های سنگی و تالارهای بزرگ دیده می‌شود.

این غار بیش از غارهای دیگر مورد توجه غارشناسان، محققان و کوهنوردانی است و همه ساله تعدادی از آنان برای بازدید به این منطقه سفر می‌کنند.

شهرستان مراغه با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان‌شرقی واقع است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن