عضویت در پیمان شانگهای موجب افزایش مانور سیاسی و اقتصادی شده است


عضویت در پیمان شانگهای موجب افزایش مانور سیاسی و اقتصادی شده است

بجنورد- ایرنا- امام جمعه موقت بجنورد گفت: سازمان همکاری‌های شانگهای قابلیت و ظرفیت بزرگی دارد که عضویت ایران در این سازمان موجب افزایش مانور سیاسی و اقتصادی کشور شده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام رحیم مهدوی پور در خطبه های این هفته نماز جمعه بجنورد مرکز خراسان شمالی، سازمان همکاری‌های شانگهای را مهم ترین سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و اظهار داشت: عضویت ایران در این سازمان که از لحاظ وسعت و میزان مصرف سوخت در رتبه مهم ترین سازمان های جهانی قرار دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: اعضای کشورهای شانگهای یک سوم خشکی و سه میلیارد جمعیت جهان را دارا هستند و بخش زیادی از تولید و خدمات در این کشورها شکل می‌گیرد و طبیعی است که مراوده با اعضای این سازمان موجب رشد اقتصادی کشور می شود.

امام جمعه موقت بجنورد ادامه داد: کاهش فشار اقتصادی غرب، ورود به بازارهای جهانی، امکان فروش کالاهای ایرانی، تاثیرگذاری ایران در معادلات منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های دوجانبه بخش دیگری از آثار عضویت ایران در این سازمان بین المللی است.

سازمان همکاری‌ شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه «شانگهای ۵» پا به عرصه ظهور گذاشت.

در سال ۲۰۰۱ با پذیرش عضویت ازبکستان و رسیدن تعداد اعضا به ۶ کشور ارتقا و نام آن نیز به سازمان همکاری شانگهای تغییر کرد.

یکی از اهداف این سازمان برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه است. هند و پاکستان نیز از تابستان ۲۰۱۶ به عضویت کامل این سازمان درآمدند. مغولستان، افغانستان و بلاروس عضو ناظر این سازمان هستند.

ایران حدود ۱۵ سال بود که به عنوان ناظر در این سازمان حضور داشت، اما عضویت دائم آن تا به حال به رغم درخواست رسمی میسر نشده بود.

وی در ادامه به ارسال محموله سوخت ایران به کشور لبنان اشاره کرد و گفت: ارسال این محموله نشان داد که شکاف عمیقی در دیوار تحریم‌های استکبار جهانی وارد شده و ایران سوخت را با وجود تحریم ها به این کشور ارسال کرده است.

اجرای عدالت ماموریت اصلی مسئولان

امام جمعه موقت بجنورد در ادامه اجرای عدالت را از ماموریت‌های مهم مسوولان در نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: مبارزه جهادی با فساد پیش نیاز عدالت در جامعه است که باید این مهم در جامعه اجرا شود.

وی افزود: شفاف سازی قوانین در جامعه و رعایت عدالت در تمامی حوزه‌ها از وظایف اصلی مسئولان است و دولتمردان باید اولویت اجرای عدالت در جامعه را تشخیص دهند.

حجت الاسلام مهدوی پور خاطرنشان کرد: همه ما وظیفه داریم تا عدالت را به جا و به موقع اجرا کنیم و در این راه تک تک مردم مسئول هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری