امام‌جمعه شیراز: رشد تفکر مانع از فرار مغزها می‌شود


امام‌جمعه شیراز: رشد تفکر مانع از فرار مغزها می‌شود

شیراز-ایرنا-نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: بهترین مغزها و نخبگان کشور ما هنوز به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند چون مجال رشد تفکر در کشور ما وجود ندارد.

به گزارش ایرنا،آیت الله لطف الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز به بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: مدیران آموزش و پرورش باید بدانند که فقط نباید حافظه دانش آموزان را فعال کنند بلکه باید زمینه رشد تفکر دانش آموزان را نیز مهیا کرده تا تئوری‌های نو زاده شود.

وی ادامه داد: تفکر، افرادی مانند ابن سینا ،ملاصدرا و خواجه نصیر الدین طوسی تربیت می کند و ترویج تفکر در جامعه وظیفه آموزش و پرورش است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه برای رشد تفکر باید تحول در آموزش و پرورش ایجاد شود،گفت: علیرغم تلاش هایی که در ۴۰ سال گذشته صورت گرفته اما بهترین مغزهای کشور ما هنوز به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند چون مجال رشد تفکر در کشور ما نیست.

وی اظهار داشت: تولید ثروت مادی و معنوی نیازمند رشد تفکر است و باید این مجال باز تا زمینه شکوفایی ایده و فکر مهیا شود.

دژکام با بیان اینکه با وجود تلاش های دولت سیزدهم اما آموزش و پرورش هنوز وزیر ندارد،گفت: با شروع کار آموزش و پرورش در اول مهرماه مواجه هستیم و باید دولت به فکر وزیری متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی باشد که بتواند تحول در آموزش و پرورش را در راستای رشد تفکر ایجاد کند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید به طور جدی وارد میدان تحول شود و امیدواریم از چهره های توانمند و باتجربه در میدان تحول آموزش و پرورش بهره برده شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید بر اینکه دیگر نباید در گام دوم انقلاب فرصت را از دست داد گفت: باید سند تحول آموزش و پرورش محقق شود.

دژکام در ادامه به سیر معنوی انسان اشاره کرد و بیرون آمدن از غفلت را در این حوزه بسیار مهم برشمرد.

وی ادامه داد: در حوزه معنوی نیز اگر انسان غافل باشد ممکن است از شکل انسان در پیشگاه خداوند برگشته باشیم اما خودمان متوجه نباشیم.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: در حوزه معنویت باید فکر را به کار گرفت و از آن بهره برد.

دژکام در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری و اینکه معنویت و عرفان به معنای عزلت گزینی نیست اشاره کرد و افزود: رهبری می فرمایند که باید فکر کردن را در جامعه نهادینه کرد و باید فعالان فرهنگی و دلسوزان ایران اسلامی و نیروهای نظامی و ... بدانند که باید به فکر جامعه باشند و تفکر باید در جامعه نهادینه شوند.

سوگواری اربعین در شیراز برای جاماندگان از کربلا

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه به اربعین سالار شهیدان در هفته پیش رو اشاره کرد و گفت: شیراز نیز سومین حرم اهل بیت است و کسانیکه که نتوانستند به زیارت کربلا بروند می توانند شاهچراغ (ع) را زیارت کنند.

وی ادامه داد: باید موکب هایی نیز در اطراف این حرم مطهر ایجاد شود بنحوی که بین حرم مطهر احمد ابن موسی شاهچراغ و سیدعلاء الدین حسین که بین الحرمین نام دارد این موکب ها به پا شود.

۱۱ سال برای زمین ماندن طرح توسعه حرم شاهچراغ کافی است

نماینده ولی فیه در استان فارس در ادامه گفت: توسعه حرم مطهر شاهچراغ موضوع مهمی است که طرحی با عنوان ۵۷ هکتاری بعد از سفر مقام معظم رهبری به شیراز آماده شده است اما این طرح که برای توسعه حرم است ۱۱ سال معطل مانده و باید وزیر مسکن و شهرسازی و هیات دولت سیزدهم کمک دهند تا با همت تولیت این حرم مطهر این طرح به سرانجام برسد.

وی در ادامه به اختصاص محل نماز جمعه شیراز به واکسیناسیون کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های حرم مطهر شاهچراغ این است که مثل مشهد و قم مکان برگزاری نماز جمعه نیز در حرم مطهر است و در پی بررسی که انجام شد شبستان امام خمینی که محل برگزاری نماز جمعه است در روزهای اخیر به محل واکسیناسیون کرونا اختصاص یافته و موقتا نماز جمعه شیراز در مسجد جامع شهداء برگزار خواهد شد.

تشکل‌های قرآنی برای نهضت ملی روخوانی به میدان بیایند

دژکام در بخش دیگر سخنان خود افزود: طرحی ملی با محوریت حرم های مطهر کشور به نام نهضت ملی روخوانی قرآن کریم و با شعار من قرآن را دوست دارم شکل گرفته است که این طرح در شیراز با محوریت حرم مطهر شاهچراغ است و شورایی در این خصوص نیز ایجاد شده که مساله بسیار ارزشمندی است و باید آموزش قرآن در کشور و استان فارس جدی گرفته شود و تقاضا دارم همه تشکل های قرآنی و اهل بیتی به این موضوع ورود پیدا کنند تا موفقیت در این خصوص در شیراز و فارس حاصل شود.

بساط رانت کسب و کار برچیده شود

امام جمعه شیراز در ادامه با بیان اینکه طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار در مجلس کلید خورده است،افزود: مجوز کسب و کار در کشور ما رانت و در انحصار گروه های خاص است و باید طرحی که در مجلس نیز شروع شده به جد دنبال شود تا افرادی که مثل زالو به جان این مردم افتاده اند دستشان کوتاه شود و مجلس هم نباید به دادن طرح و تصویب آن کفایت کند بلکه باید در نظارت تا نقطه آخر حضور داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید