/گزارش/ دهگاه؛ روستای سرسبز در مسیر پیشرفت


/گزارش/
دهگاه؛ روستای سرسبز در مسیر پیشرفت

قرار داشتن بخش عمده‌ای از جمعیت و عرصه‌های طبیعی کشور در نواحی روستایی و نقش روستاها در فرآیندهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در مقیاس محلی، منطقه‌ای، ملی، بین‌المللی به نظر می‌رسد سنجش و تبیین وضعیت توسعه روستایی در مناطق مختلف کشور می‌تواند گام مهمی در آگاه‌سازی و توجه بیشتر مسئولان به مناطق محروم باشد.

از سوی دیگر عدم توجه لازم به مناطق روستایی طی دهه‌های اخیر که سکونتگاه‌های روستایی را با دامنه وسیعی از فقر و نابرابری روبرو کرده است، از مهمترین دلایلی است که ضرورت برنامه‌ریزی و ساماندهی فضایی در مناطق روستایی را بیش‌ازپیش ایجاب می‌کند.

روستای دهگاه از روستاهای مهم بروجرد بوده که در منطقه‌ای کوهستانی با کوه‌های تپه مانند قرارگرفته و فاصله آن تا شهر بروجرد چهارده کیلومتر است.

در زلزله سال ۸۵ و سیل ۹۸ برخی از خانه‌ها و طرح هادی روستای دهگاه بروجرد دچار خسارت شده بودند که تاکنون این امر مغفول مانده بود امروز اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از این روستا بازدید کردند.

جمعیت روستای دهگاه قریب به ۹۰۰ نفر است

محسن یعقوبی‌فر بخشدار مرکزی بروجرد در این‌باره، اظهار کرد: بخش مرکزی دارای ۱۷۶ روستا بوده که از این تعداد ۹۳ روستا دارای دهیار بوده و مابقی فاقد دهیاری هستند.

وی تصریح کرد: طرح هادی در یک‌سوم از این روستا فقط یک‌بار اجرا شده است و نیاز مبرم به اجرای هادی دارند چون در سیل‌ها سال‌های گذشته خسارت جدی به واحدهای مسکونی و طرح هادی روستاها وارد شده است.

بخشدار مرکزی بروجرد خاطرنشان کرد: روستای دهگاه قریب به ۹۰۰ نفر جمعیت دارد.

واحدهای روستای دهگاه در حال ساخت است

فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد و اشترینان نیز در این‌باره، اظهار کرد: پس از بازدیدهای انجام شده در تیرماه سال جاری و شاهد واحدهای نیمه‌تمام این روستا بودیم و خانواده‌های که شرایط خوبی نداشتند از رئیس بنیاد مسکن دعوت به عمل آمد.

وی تصریح کرد: امروز بازدیدی از روند بازسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستای دهگاه شهرستان و گلایه‌مندی ساکنان آن از مراحل بازسازی واحدها صورت گرفت.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس خاطرنشان کرد: واحدها در حال ساخت‌وساز هستند و نیکزاد رئیس بنیاد مسکن نگاه خوبی دارند و دستورات خوبی برای بهبود وضعیت مردم دهگاه خواهیم گرفت.

۶۴ درصد واحدهای مسکونی روستای دهگاه نوسازی شده است

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز در این‌باره، اظهار کرد: توفیقی حاصل شد در استان لرستان و روستای دهگاه بروجرد حضور پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: این روستا مردم بسیار با صفایی دارد اما به دلیل اینکه در دامنه کوه قرار گرفته توپوگرافی و پستی بلندی روستا زیاد است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور خاطرنشان کرد: در این راستا ساختمان‌ها در ارتفاع‌های مختلف ساخته شده و بحث بهسازی این ساختمان‌ها کار دشواری است، با همه این دشواری‌ها از ۱۷۸ واحد مسکونی روستایی، حدود ۶۴ درصد نوسازی شده است.

نیکزاد اضافه کرد: مابقی واحدهایی که نوسازی نشده اکثراً در جای پستی و بلندی بیشتری قرار دارند و تخریب و جمع آوری واحدهای قدیمی هم هزینه‌بر است و هم سخت است، اکثر خانواده‌هایی هم که اقدام به نوسازی ساختمان‌ها نکرده‌اند، از نظر مالی مقداری ضعیف هستند.

وی بیان کرد: با پیگیری مسئولان، نمایندگان و همکاری نهادهای حمایتی مانند ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و تسهیلات و کمک بلاعوضی که از سوی بنیاد مسکن برای این واحدها در نظر گرفته شده، حدود ۴۰ تا ۵۰ واحد در حال ساخت هستند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور ادامه داد: با توجه به شروع فصل سرما و پیگیری‌های صورت گرفته، امروز از نزدیک این واحد بازدید کردیم و برنامه‌ریزی این خواهد بود که قبل از فصل سرما این واحدها به اتمام برسد.

نیکزاد اظهار کرد: در خصوص آواربرداری ساختمان‌های قدیمی در راستای پیشگیری از خطرات حوادثی مانند زلزله برنامه‌ریزی خواهیم کرد، با تخریب و نوسازی آن‌ها، بافت روستایی نوسازتر می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر واحدها نوسازی شوند طرح هادی آن مورد توجه قرار می‌گیرد و اگر عمران روستایی و مسکن روستایی اجرا شود، روستای بسیار زیبایی خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اظهار کرد: قول خواهم داد که به‌صورت مرتب به لرستان و شهرستان بروجرد سفر خواهم کرد و پیگیر مسائل و مشکلات روستاها خواهم بود.

واریز مبلغ کمکی برای تکمیل پروژه مسکن محرومان روستای دهگاه

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی در این‌باره، اظهار کرد: در سال ۹۹ با مساعدت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، پروژه احداث ۴۰ واحد مسکن محرومان آغاز شد که به دلیل تغییر قیمت‌ها، روند تکمیل پروژه بسیار کند شد و به دلیل‌ عدم تمکن مالی مالکان این واحدها، پیگیری‌های لازم برای تخصیص کمک‌های بلاعوض صورت پذیرفت.

وی تصریح کرد: نهایتاً پیرو جلسه مورخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ با سرپرست بنیاد مسکن کشور و معاون روستایی ایشان و همچنین با حضور مدیرکل بنیاد مسکن استان و با مساعدت رئیس جدید بنیاد مسکن کشور در هفته جاری مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای هر واحد (جمعاً ۴۰۰ میلیون تومان) از حساب ۱۰۰ امام به‌حساب مالکان این منازل واریز و امکان ادامه ساخت این واحدها فراهم شد.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس خاطرنشان کرد: ضمناً مبلغ ۱۰ میلیون تومان هم با پیگیری‌های دیگر نماینده شهرستان از سوی بنیاد برکت به این واحدها قول تخصیص داده شده است که با اختصاص آن مبلغ نیز مالکان می‌توانند هرچه سریع‌تر شاهد تکمیل منازل مسکونی خود باشند.

گودرزی اضافه کرد: ضمناً با پیگیری مستمر و زحمات بنیاد مسکن، آسفالت معابر دهگاه نیز انجام شده و بحث آنتن دهی نیز در دست اقدام است.

طرح‌های هادی روستایی جزو پروژه‌هایی محسوب می‌شوند که با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می‌شوند. آبادانی روستاها و کمک به ترویج پروژه‌های عمرانی در آن‌ها رسالت اصلی طرح هادی روستایی است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت