همه تلاش مسئولان برای رفع مشکلات آبی اصفهان/آبرسانی از تونل کوهرنگ از دی 1400


همه تلاش مسئولان برای رفع مشکلات آبی اصفهان/آبرسانی از تونل کوهرنگ از دی 1400

استاندار اصفهان گفت: اگر مشکلات سد کوهرنگ سه برطرف شود یا نشود، تا دیماه 70 میلیون مترمکعب آب از طریق تونل به اصفهان انتقال خواهد یافت.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، عباس رضایی عصر جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان با موضوع عملکرد استانداری در حوزه آب در سه سال گذشته اظهار داشت: استانداری سه وظیفه اصلی شامل سیاست گذاری، هماهنگی و پیگیری مسایل و نظارت را برعهده دارد و به جز انتخابات، نقش اجرایی در زمینه های دیگر مانند حوزه آب را برعهده ندارد.

اصلی ترین، حادترین و مهم ترین معضل اصفهان

وی افزود: اصلی ترین، حادترین و مهم ترین مسیله استان اصفهان موضوع آب است و با وجود تلاشهای انجام‌ شده اما عوامل اجرایی دیر به این قضیه پرداختند گرچه به اعتقاد من هنوز نیز برای رفع مشکل و جلوگیری از مشکلاتی مانند فرونشست زمین دیر نیست.

استاندار اصفهان تاکید کرد: صریح و شفاف می گویم که در ارتباط با آب و اقدامات انجام شده آماده تحدی گری هستم و حاضر هستم پاسخگو باشم، ما گاه هست تا ۱۲ ساعت در روز برای رفع این معضل وقت گذاشتیم و امیدواریم مسئولان بعدی هم با همین تلاش موضوع را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه با چالش های زیادی روبرو بودیم اما سه استراتژی اصلی را در پیش گرفتیم، ابراز کرد: در راستای این هدف مصرف بهینه آب را در همه بخشها مدنظر قرار دادیم، استراتژی دیگر ما این بود که تا حدامکان آب بیشتری وارد استان کنیم و اصل احترام و برد - برد با استانهای دیگر را هم مدنظر داشتیم.

رضایی با اشاره به پروژه های انجام شده در این ارتباط گفت: پروژه گلاب دو یا سامانه دوم آب رسانی اصفهان از این جمله است که یک پروژه حیاتی و پدافندی غیرعامل برای استان محسوب می شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب حداقل تا پنج سال دیگر قطعی های مقطعی در حوزه آب را نخواهیم داشت و در شرایط خاص حوادث نیز قطعی آب شرب در اصفهان را شاهد نخواهیم بود.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه خشکسالی های اخیر در ۵۱ سال گذشته وجود نداشته است، گفت: افتخار ما این است که یک قطره آب آلوده در چنین شرایطی به دست مردم نرسیده است.

زنده ماندن فرهنگ اصفهان در گرو رفع مشکلات آبی

وی اضافه کرد: برای زنده ماندن فرهنگ اصفهان عقیده داریم که باید برای انتقال آب فکری می کردیم و آن انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان است.

رضایی با اشاره به اینکه این طرح از طریق بخش خصوصی باید انجام می شد و ما نیز در جلسات شرکت حضور داشتیم، ابراز کرد: اکنون محل آبگینه مشخص شده است و ما دنبال آب شیرین کن هستیم، مشکل اجرایی نداریم و در حال هماهنگی با استانهای مسیر هستیم.

رضایی گفت: در صورتی که به همین شکل اقدامات پیش رود از سه تا پنج سال دیگر انتقال آب از این طریق نیز انجام خواهد شد.

وی افزود: سد و تونل کوهرنگ سه حدود بیش از ۲۰ سال است که کلنگ زنی شده اما تاکنون اقدام اساسی در این ارتباط انجام نشده بود.

مشکلات فنی پیشرفت سر کوهرنگ سه را متوقف کرده است

استاندار اصفهان با بیان اینکه در طول ۱۷ سال سد کوهرنگ تنها ۲۱ درصد رشد داشته است، گفت: امروز با صراحت اعلام می کنم ۴۹ درصد پیشرفت در این زمینه داشتیم اما مشکل فنی داریم که هفت تا هشت ماه است در حال تعیین تکلیف هستیم

وی ادامه داد: اگر این مشکلات نبود سد کوهرنگ تاکنون تمام شده بود و قرار است سازمان برنامه و بودجه این معضلات را پیگیری کند.

رضایی با اشاره به اینکه مسایل فنی تونل کوهرنگ هم اکنون به اتمام رسیده است و اگر مشکلات سد برطرف شود یا نشود تا دیماه ۷۰ میلیون مترمکعب آب انتقال خواهد یافت، اظهار داشت: ‏بهشت آباد پروژه مهمی برای اصفهان است و ۶۵ میلیون مترمکعب آب از طریق ثقلی به راحتی هم اکنون منتقل می شود اما سالهاست متوقف مانده است.

وی اضافه کرد: قرار بود یزد و کرمان هم در پروژه سهیم باشند اما به دلیل مخالفت برخی استان‌ها پا پس کشیدند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: ‏در نهایت شورای آب مصوب کرد که ‏۲۶۰ میلیون مترمکعب استان از طریق بهشت آباد داشته باشد اما چگونگی انتقال بر عهده وزارت نیرو باشد.

وی تاکید کرد: ‏شرکت آب و نیرو زیر نظر وزارت نیرو سالها مطالعه کرد تا به این نتیجه رسید که انتقال از طریق تونل انجام شود اما مخالفتها از همین مسیر آغاز شد.ر

برای ۱۳ کیلومتر نهایی بهشت آباد مجوز صادر شد

رضایی گفت: در این زمان ‏سازمان محیط زیست مخالفت خود را آغاز کرد که یکی از سخت ترین دوران‌ها را پشت سر گذاشتیم و در نهایت با برگزاری جلسات متعدد برای ۱۳ کیلومتر نهایی بهشت آباد مجوز صادر شده است.

48

کد خبر 1557890

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل