از نواخته شدن زنگ مدرسه برای کلاس اولی‌ها تا شیوه‌های بازگشایی مدارس


از نواخته شدن زنگ مدرسه برای کلاس اولی‌ها تا شیوه‌های بازگشایی مدارس

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اظهاراتی درباره زیرساخت‌های مربوط به بازگشایی مدارس و شرایط این اقدام گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره شرایط و چگونگی بازگشایی مدارس، روند واکسیناسیون دانش آموزان و رونمایی شبکه شاد سپری شد.

کماکان آموزش حضوری دانش آموزان در مهر منتفی است

محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش درباره وضعیت واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان اظهار کرد: واکسیناسیون فرهنگیان از مرداد تاکنون شروع شده و ٩٠ درصد واکسیناسیون دز اول انجام شده است و درباره دز دوم هم میزان واکسیناسیون در شرایطی قابل قبولی قرار دارد.

او ادامه داد: ١۵ میلیون دانش آموز از پیش دبستانی تا سال دوازدهم داریم و قرار بر این است که واکسیناسیون از سنین بالاتر و با اولویت مدارس با نیاز‌های ویژه انجام شود که با توجه به اعلام وزیر بهداشت مبنی بر واکسیناسیون دانش‌آموزان ١٢ تا ١٨ سال، زمینه حضوری شدن مدارس تسهیل می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس برنامه ریزی‌های حضوری شدن مدارس، فارغ از واکسیناسیون دانش‌آموزان قرار بر این بود که در مهر آموزش‌ها مجازی و از آبان به تدریج آموزش حضوری داشته باشیم و پیش بینی این بود که در فقط مدارس روستایی، عشایری و کم جمعیت در مهر آموزش حضوری داشته باشیم.

رونمایی از نسخه شاد قبل از شروع سال تحصیلی/ بازگشایی مدارس با ٣ راهبرد دنبال می‌شود

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: الگوی بازگشایی مدارس را طراحی کرده ایم و در سه مسیر سال تحصیلی را دنبال می‌کنیم، راه اول آموزش غیرحضوری از طریق مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد است. نسخه جدید شاد با ظرفیت‌های جدید آماده رونمایی است و اقداماتی در دستور کار داریم که زمینه آموزش مطلوب تری در فضای مجازی ایجاد شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش راهبرد بعدی شروع سال تحصیلی را آموزش حضوری دانست و گفت که در نظر داریم زمینه حضور آرام و ایمن دانش آموزان را فراهم کنیم و سلامت دانش آموزان خط قرمز ماست. با توجه به تفاوت‌های اقلیمی شیوع کرونا تفویض اختیار به استان‌ها داشتیم تا به این ترتیب زمینه حضور دانش آموزان فراهم شود، استاندارد‌های وزارت بهداشت هم به مدارس ابلاغ شده است ضمن آنکه نظارت‌های لازم بر مدارس انجام می‌شود.

انتقال اطلاعات دانش آموزان از سوم مهر به شاد ۳

محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات آموزش و پرورش بیان کرد: سعی شده است تا از چالش‌های سال قبل جلوگیری شود، بر این اساس تمام امکانات لازم در اختیار مدیر مدرسه و معلم قرار داده می‌شود و اگر کلاس بندی و انتقال اطلاعات دانش آموزان به شاد منتقل نشد، مدیر مدرسه می‌تواند گروه درسی تشکیل داده، معلم و دانش آموزان را به شاد اضافه کند.

او در پاسخ به اینکه آیا اپلیکشن مربوط به نسخه iOS شاد آماده بهره برداری است یا خیر، گفت: برای ارائه نسخه iOS قابلیت ایجاد نشده است و توصیه به افراد این است که از نسخه تحت وب شاد استفاده کنند.

پیش‌نویس تفاهم‌نامه سیم‌کارت دانش‌آموزی

علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی و وزارتی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پدیدار شدن کرونا در ١٩٢ کشور باعث شد تا یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون دانش‌آموز از رفتن به مدرسه منع شوند، اظهار کرد: اوایل شیوع بیماری کرونا شعار سازمان‌های بین المللی این بود که حق سلامت مهم‌تر است، اما با طولانی شدن تعطیلی مدارس، آموزش و سلامت باهم ادغام شدند و شعار مدرسه آخرین جا برای بسته شدن و اولین جا برای باز شدن است، متداول شد.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی با اشاره به رایگان بودن شبکه شاد اظهار کرد: شورای فضای مجازی شاد را به عنوان یک پلتفرم رسمی رایگان اعلام کرد تا دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم تامین شود.

باقرزاده گفت: شبکه شاد پس از بازگشایی مدارس به عنوان یک رسانه آموزشی مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ واکسن دانش‌آموزان از سنین بالا به پایین انجام می‌شود.

او ادامه داد: برحسب نیاز گروه هایی ایجاد شده است، شایعات هک شدن گروه‌ها صحیح نیست ، آموزش و پرورش به کانال‌های مکمل سیم کارت حقوقی می‌دهد و حق انتقال مالکیت کانال‌ها بسته می شود. این اقدام تا سطح مدرسه نیز پیش می رود.

جزئیات ثبت‌نام واکسیناسیون دانش‌آموزان/ مراکز تزریق واکسن کجاست؟

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش درباره جزئیات واکسیناسیون دانش‌آموزان بیان کرد: طی جلسه‌ای که اخیرا با وزارت بهداشت انجام شده است، واکسیناسیون دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفت و بنا شد تا با استفاده از واکسن‌هایی که مجوز گرفته اند، واکسیناسیون انجام شود.

او ادامه داد: براساس اولویت بندی‌های انجام شده، دانش آموزان با نیاز‌های ویژه همچنین دارای بیماری‌های خاص و پایه دوازدهم در اولویت واکسینه شدن قرار دارند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش درباره مراکز تزریق واکسن بیان کرد: بنا داریم در مدارس پر جمعیت این کار به طور مدرسه‌ای انجام شود همچنین در مدارس کم جمعیت با تجمیع چند مدرسه نزدیک به هم واکسیناسیون انجام شود.

به گفته حمیدی مشکلی بابت تامین واکسن برای دانش آموزان وجود ندارد و با توجه به واردات ۳ میلیون دز واکسن، دانش آموزان متوسطه دوم و حتی بخشی از متوسطه اول واکسینه خواهند شد.

بازنشستگی حدود ١٢ هزار معلم تهرانی طی امسال/ مهر ١۴٠٠ مدارس پایتخت مجازی است

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران درباره وضعیت تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش تهران در آستانه سال تحصیلی جدید بیان کرد: آموزش و پرورش تهران کمترین ورودی را داشته است و امسال ١١ هزار و ٨٠٠ نفر بازنشسته داشتیم، در حال تلاس هستیم که مشکلات آموزشی و پرورشی با تامین نیرو برطرف کنیم.

او ادامه داد: در تمام مناطق کمبود داریم البته این موضوع به معنای خالی بودن کلاس‌ها نیست و برای جلوگیری از خالی نبودن کلاس‌های درس حتی به معاونان مدارس ابلاغ آموزشی دادیم.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش تهران تامین معلم از محل تعهد خدمت و تغییر وضعیت استخدامی دنیا می‌شود همچنین از محل حق التدریس نیروی شاغل که مجموع ٢٠٠ هزار ساعت در هفته را پوشش می‌دهند، تامین معلم انجام می‌شود.

فولادوند اظهار کرد: در ارتباط با بازگشایی مدارس بحث هیئت دولت بازگشایی تدریجی مدارس است و روز شنبه سال تحصیلی را آغاز میکنیم البته در تهران به دلیل تراکم دانش آموزی با مصوبه شورای آموزش و پرورش تصمیم گرفتیم مهر ماه آموزش مجازی داشته باشیم و مدرسه‌ای باز نخواهد بود بنابراین آموزش به طور مجازی اتفاق می‌افتد.

کلاس اولی‌ها حداقل هفته‌ای یک روز به مدرسه می‌روند

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره شرایط بازگشایی مدارس بیان کرد: برآورد این است که در ٣٠ درصد مدارس کشور آموزش حضوری و در ٧٠ درصد موارد مدارس مجازی باشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: سال تحصیلی را با شبکه شاد آغاز می‌کنیم اما برای پایه های اول ابتدایی دستور دادیم از آن جهت که حتما باید با معلمان آشنا شوند، با رعایت شیوه نامه ها به صورت گروهی و حداقل یک روز در مدرسه حضور یابند و بعد وارد فضای شاد شوند.

کاظمی با اشاره به سه گامی که برای بازگشایی مدارس طراحی شده است، گفت: در گام اول مدارس روستایی و عشایری و مدارس کم جمعیت به صورت حضوری بازگشایی می شوند که 45 هزار مدرسه را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...