همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه


همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه

گجت نیوز در این مطلب می‌خواهیم به بررسی تمامی اخبار و شایعات منتشر شده درباره عینک واقعیت افزوده اپل بپردازیم تا با ویژگی‌ها، قیمت و تاریخ عرضه این گجت پوشیدنی آشنا شوید. از سال 2017 اخباری شنیده میشد که نشان میداد اپل در حال کار روی یک محصول انقلابی مهم در حوزه تکنولوژی یعنی عینک واقعیت افزوده... نوشته همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از...

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی تمامی اخبار و شایعات منتشر شده درباره عینک واقعیت افزوده اپل بپردازیم تا با ویژگی‌ها، قیمت و تاریخ عرضه این گجت پوشیدنی آشنا شوید.

از سال ۲۰۱۷ اخباری شنیده میشد که نشان میداد اپل در حال کار روی یک محصول انقلابی مهم در حوزه تکنولوژی یعنی عینک واقعیت افزوده است. حالا به لطف شایعات و اطلاعات و حتی پتنت‌های منتشر شده از عینک اپل در ماه‌های اخیر تقریبا می‌توان گفت که با چه دستگاهی مواجه هستیم.

عینک واقعیت افزوده اپل

تفاوت بین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

احتمالا نام هدست‌های واقعیت مجازی (VR) به گوشتان خورده باشد. این هدست‌ها با عرضه Oculus Rift به محبوبیت بی سابقه‌ای رسیدند. البته هدست‌های مورد اشاره معمولا بزرگ، حجیم و گران هستند و بیشتر برای دستگاه‌های بازی محور طراحی شده‌اند تا به طور کامل چشم شما را به روی دنیای واقعی ببندند.

به همین خاطر شما به صورت کامل غرق در بازی یا کار‌های حرفه‌ای دیگر همچون آموزش خلبانی خواهید شد. هرچند که اندازه و وابستگی‌ آنها به یک کامپیوتر یا کنسول بازی سبب می‌شود که به صورت پرتابل قابل استفاده نباشند. این را هم باید گفت که از لحاظ ظاهری خیلی جذاب نیستند.

همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه

اما گجت‌های واقعیت افزوده (AR) فرق دارند. این عینک‌ها از لنزهای شفاف استفاده می‌کنند و به همین خاطر می‌توان دنیای پیرامون را مشاهده کرد. آنها تنها یک لایه دیجیتال را در جلوی میدان دید شما قرار می‌دهند. برای این کار عینک‌های واقعیت افزوده یک صفحه کوچک را روی یک یا هر دو لنز خود می‌تابانند تا کاربر بتواند آن را مشاهده کند.

طراحی عینک‌های واقعیت افزوده هم معمولا به گونه‌ای است که مشابه عینک‌های معمولی سبک و قابل حمل باشند. به همین خاطر شما می‌توانید به راحتی از آنها در بیرون از منزل استفاده کنید. برخی منابع اعلام کرده‌اند که اپل در حال کار روی عینک واقعیت افزوده و همچنین هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است.

قیمت عینک واقعیت افزوده اپل

عینک واقعیت افزوده اپل باید کمتر از ۲۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد؛ اما معمولا نسل اول دستگاه‌های جدید و جذاب خیلی منصفانه قیمت گذاری نمی‌شوند. در این مورد می‌توان گوگل گلس را در نظر گرفت که با وجود اینکه یک دستگاه AR نه چندان جالب بود و طراحی و کارایی آن نیز چنگی به دل نمیزد، در سال ۲۰۱۳ با قیمت ۱۵۰۰ دلاری عرضه شده بود.

همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه

گوگل گلس

عینک AR اپل می‌تواند در بهترین حالت کمتر از ۱۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد؛ زیرا هزینه ساخت آن کمتر از آیفون است. البته اپل ممکن است به خاطر جدید بودن و سال‌ها تحقیق و توسعه مبلغ بالاتری را طلب کند. این احتمال نیز وجود دارد که همانند اپل واچ، نسخه ارزان‌تری از عینک واقعیت افزوده کوپرتینویی‌ها هم در نهایت عرضه شود.

مینگ چی کوئو انتظار دارد که Apple AR حدود ۱۰۰ دلار قیمت گذاری شود.

زمان عرضه عینک واقعیت افزوده اپل

اپل از سال ۲۰۱۷ مشغول توسعه این دستگاه بوده است. در آن زمان تیم کوک، مدیر عامل اپل در یک مصاحبه با هیجان درباره واقعیت افزوده صحبت کرد و آن را یک پیشرفت بزرگ نامید؛ هرچند که به اعتقاد وی این فناوری هنوز برای استفاده به صورت عمومی آماده نبود.

در طول این سال‌ها اپل پتنت‌های مختلفی را برای عینک واقعیت افزوده و هدست واقعیت مجازی خود ثبت کرده است. در سال ۲۰۲۰ شایعات به احتمال عرضه این دستگاه‌ها در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ اشاره داشتند.

همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه

اما مینگ چی کوئو نقشه راه متفاوتی را برای محصولات واقعیت افزوده اپل تصور می‌کند. وی بر این باور است که اپل در سال ۲۰۲۲ با عرضه یک هدست واقعیت افزوده وارد این بازار خواهد شد و سپس در سال ۲۰۲۵ عینک خود را عرضه خواهد کرد. در سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ هم باید منتظر لنز چشم اپل باشیم.

Mark Gurman از بلومبرگ نیز اعلام کرد که انتظار دارد هدست VR/AR اپل تا چند ماه آینده رونمایی شود که شایعه عرضه در اوایل ۲۰۲۲ را تقویت می‌کند. وب‌سایت دیجی تایمز نیز در گزارش خود اعلام کرد که نمونه اولیه اولین هدست واقعیت افزوده اپل فاز دوم ارزیابی را با موفقیت پشت سر گذاشته است و در نیمه دوم ۲۰۲۲ روانه بازار خواهد شد.

طراحی Apple AR

همانطور که از اپل انتظار می‌رود، عینک هوشمند این شرکت به لطف فناوری‌های جدید مورد استفاده باریک و جذاب خواهد بود. Jon Prosser، افشاگر معروف نیز در سال ۲۰۲۰ در پادکستی اعلام کرده بود که عینک اپل مشابه عینک‌های معمولی خواهد بود. طراحی این محصول هیچ شباهتی به یک دستگاه غول پیکر نخواهد داشت و جامعه هدف آن نیز کاربران عادی هستند.

همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه

وی ادعا می‌کند که نسخه‌های سفید و مشکی نمونه اولیه این عینک را دیده است. نکته جالب اینکه عینک اپل از لنز‌های طبی نیز پشتیبانی می‌کند که یعنی کاربر می‌تواند لنز‌های آن را عوض کند.

نمایشگر عینک واقعیت افزوده اپل

همانند سایر عینک‌های واقعیت افزوده، محصول اپل نیز از یک یا دو پروژکتور کوچک در هر فریم بهره خواهد برد که تصویر را روی لنز‌ها می‌تابانند. تصویر برای کاربر همچون لایه‌ای روی محیط واقعی ظاهر خواهد شد.

همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه

اگر عینک اپل بتواند از دو پروژکتور برای فرستادن تصویر به هر دو لنز استفاده کند (هر پروژکتور برای یک لنز)، برنامه‌ها می‌توانند به راحتی با افکت سه بعدی همراه شوند. در سال ۲۰۱۹ وب‌سایت CNET در گزارشی اعلام کرد که عینک اپل کیفیت ۸K را به ارمغان می‌آورد که به معنی رزولوشن تحسین برانگیز ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل برای هر چشم است.

همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه

مینگ چی کوئو بر این باور است که اپل از نمایشگر‌های میکرو اولد سونی و ماژول‌های اپتیکال برای ارائه تجربه کاربری واقعیت افزوده شفاف بهره خواهد برد. محصول اپل حتی می‌تواند تجربه واقعیت مجازی را هم ارائه دهد.

میکروفون‌ها و اسپیکر‌های عینک AR اپل

عینک اپل احتمالا حداقل دارای دو اسپیکر خواهد بود. هر اسپیکر در یک فریم و نزدیک گوش کاربر قرار خواهد داشت. این مورد مشابه سایر عینک‌های هوشمند مدرن همچون آمازون اکو فریمز است. البته عینک آمازون نمایشگر مستقلی ندارد؛ اما علاوه بر میکروفون از ۴ اسپیکر کوچک (دو اسپیکر در هر فریم) بهره می‌برد. در هنگام استفاده از این عینک کاربران می‌توانند با دستیار صوتی آمازون الکسا تعامل کنند و بازخورد‌های مربوطه را نیز دریافت کنند.

همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه

در اسفند ماه سال گذشته پتنتی از اپل یافت شد که در آن به یک عینک هوشمند با تعداد زیادی میکروفون اشاره میشد. میکروفون‌‌های موجود در این پتنت حتی می‌توانستند متوجه صداهای فراتر از محدوده شنوایی انسان نیز بشوند و به نوعی کاربر را به سمت منبع صدا هدایت کنند. البته همانند تمامی پتنت‌های ثبت شده، مشخص نیست که آیا این ایده در نهایت به محصول نهایی راه پیدا کند یا خیر.

نرم افزار عینک هوشمند Apple

در اسفند ۱۳۹۹ یک افشاگر ادعا کرد که عینک هوشمند اپل از سیستم عامل یا رابط کاربری جدیدی با نام رمز StarBoard استفاده خواهد کرد. در اواخر پاییز همان سال نیز کدی در بیلد‌های داخلی iOS 13 مشاهده شد که به نام رمز StarBoard و STARTESTER اشاره داشت.

نام دوم برنامه‌ای بود که تشخیص می‌داند آیا عینک واقعیت افزوده اپل (با کد T288) را روی چشمان خود قرار داده‌اید یا آن را در دست گرفته‌اید. همچنین این برنامه قرار بود تصویری که کاربر از طریق عینک AR می‌بیند را روی آیفون نشان دهد. این کار احتمالا برای تست کردن رابط کاربری بوده است.

همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه

عینک آمازون اکو فریمز

احتمالا عینک اپل برای انجام امور پردازشی به آیفون متکی خواهد بود و همچون عینک هوشمند Amazon Eco Frames از یک دستیار صوتی (اینبار سیری) بهره می‌برد. کاربران می‌توانند از این دستیار صوتی برای تماس گرفتن، پرسیدن سوال، یادداشت برداری، پخش کردن یک پادکست و … استفاده کنند.

از دیگر ویزگی‌های این عینک می‌توان به توانایی نشان دادن نوتیفیکیشن‌های آیفون، پیام‌ها، مسیر‌های روی نقشه و دیگر موارد مفید اشاره کرد. همچنین می‌توان انتظار داشت که همانند اپل واچ، یک فروشگاه نرم افزاری اختصاصی برای این محصول ایجاد شود تا توسعه دهندگان برنامه‌های واقعیت افزوده و بازی‌های سه بعدی AR را در آن عرضه کنند.

همچنین این عینک از اتصال ۵G نیز پشتیبانی خواهد کرد.

ابزارهای کنترلی عینک واقعیت افزوده اپل

در اواسط سال ۲۰۱۹ مشخص شد که اپل در حال کار روی یک فناوری لمس مغناطیسی است که می‌تواند متوجه شود که آیا کاربر نوعی دستکش خاص را پوشیده است یا خیر. در پتنت مربوطه این دستکش‌ها برای تعامل با اپل گلس از طریق ژست‌های حرکتی استفاده می‌شوند.

همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه

اپل ممکن است در نهایت از یک روش کنترلی محتاطانه‌تر در عینک هوشمند خود استفاده کند. مثلا می‌توان انتظار کنترل‌های لمسی در فریم یا یک حلقه هوشمند را داشت. علاوه بر این، اپل واچ نیز ممکن است در نسل‌های آینده با پشتیبانی از Air Gestures با اپل گلس تعامل کند.

دوربین اپل گلس

به دلیل رعایت حریم خصوصی، احتمالا عینک واقعیت افزوده اپل دارای یک دوربین داخلی نخواهد بود. یکی از مهترین انتقاد‌هایی که به گوگل گلس وارد شده بود مربوط به دوربینی بود که در این دستگاه قرار داشت. کاربر می‌توانست از این دوربین برای فیلم برداری از افراد مختلف در مکان‌های عمومی (بدون آگاهی و رضایت ایشان) استفاده کند.

دقیقا به خاطر همین دوربین داخلی،‌ استفاده از گوگل گلس در برخی مکان‌های عمومی همچون سالن‌های سینما و رستوران‌ها ممنوع شد. همین اتفاق نیز سبب شد که اکثر تولید کنندگان عینک‌های AR، دوربین را از محصول خود حذف کنند.

هرچند شرایط برای هدست واقعیت افزوده اپل کاملا متفاوت خواهد بود. به گفته مینگ چی کوئو این هدست ۱۵ دوربین خواهد داشت که ۸ عدد از آنها مختص ویدیو‌های AR هستند. همانطور که پیش‌تر گفته شد این دستگاه با عینک اپل کاملا فرق دارد. عینک هوشمند اپل بر واقعیت افزوده متمرکز خواهد بود؛‌ ولی هدست این شرکت هم واقعیت افزوده و هم واقعیت مجازی را به ارمغان خواهد آورد.

همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه

البته حسگر لایدار اپل که در آیپد پرو و آیفون ۱۲ پرو استفاده شده بود، در عینک هوشمند این شرکت نیز حضور خواهد داشت. با توجه به اینکه لایدار نمی‌تواند همانند یک دوربین عادی تصاویر و ویدیو‌های شفاف ثبت کند و برای اسکن کردن محیط اطراف کاربر به منظور بهبود عملکرد برنامه‌های واقعیت افزوده مفید است، اپل ممکن است بتواند نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را برطرف کرده و این حسگر را به محصول خود اضافه کند.

باتری و شارژ Apple AR Glass

به دلیل محدودیت‌های طراحی و اندازه دستگاه، عینک واقعیت افزوده اپل نمی‌تواند از باتری‌های بزرگی بهره ببرد؛ بنابراین شرکت سازنده باید روی بهینگی آن کار کند. احتمالا یک باتری کوچک در هر فریم قرار خواهد گرفت.

همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه

برخی پتنت‌های اپل که در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، نشان دادند که این شرکت می‌خواهد عینک خود را به صورت بی‌سیم روی یک داک اختصاصی شارژ کند. احتمالا عینک واقعیت افزوده اپل از تعدادی آهن ربا و کویل برای اتصال به داک مربوطه و شارژ بی سیم بهره خواهد برد.

نظر شما درباره عینک واقعیت افزوده اپل چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش