افراد پر خطر در اولویت دریافت دوز بوستر واکسن کرونا


یک متخصص بیماری های عفونی درباره اولویت و ضرورت تزریق دز یادآور واکسن کرونا توضیح داد.

به گزارش سایت طلا ، جمال میرزایی متخصص عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند در مورد تزریق دز یادآور واکسن کرونا اظهار کرد: قبلا هم در واکسن سایر بیماری ها دز بوستر یا یادآور وجود داشته است، مثل واکسن کزاز که در کودکی تزریق می شود و سپس توصیه می شود که هر ۱۰ سال یک بار تکرار شود. علتش هم این است که مجددا سیستم ایمنی را تقویت کند و به بدن یادآوری کند تا سطح آنتی بادی ها در بدن افزایش پیدا کند همچنین آماده دفاع از بدن در برابر حملات ویروس ها باشد.

میرزایی افزود: در مورد بیماری های ویروسی مشابه کرونا ما در واکسن آنفلوانزا تکرار دز سالیانه داریم که با توجه به تغییراتی که در ویروس آنفلوانزا هر ساله ایجاد می شود، واکسن نیز هر سال تغییر می کند و توصیه می کنیم مردم هر ساله از شهریور تا مهر واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند.

این متخصص عفونی ادامه داد: در مورد کرونا نیز با توجه به تغییراتی که در ویروس ایجاد می شود و با توجه به اینکه سیستم ایمنی نیاز به یادآوری دارد، در تحقیقات اخیر، تزریق دز بوستر به دلیل اثربخشی که دارد، توصیه شده است.

او گفت: فعلا برای همه مردم نیازی به دریافت دز سوم واکسن نیست و اولویت با افرادی است که بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند، مثل کادر درمان و افرادی که به هر علتی نقص ایمنی دارند مثل بیماران مبتلا به سرطان یا ایدز و سایر بیماری های خاص و افرادی که داروهای شیمی درمانی دریافت می کنند.

میرزایی اظهار کرد: این افراد چون بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند، به عنوان خط اول، در اولویت دریافت دز یادآور قرار دارند و در مقابل این دز برای عموم توصیه نمی شود؛ مگر اینکه فرد مورد خاصی داشته باشد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

او با یادآوری اینکه این احتمال وجود دارد که در مورد واکسن کرونا، نیاز به تکرارهای سالیانه یا هر چند ماه یک بار وجود داشته باشد، بیان کرد: دز بوستر باعث تمدید، تقویت و یادآوری سیستم ایمنی می شود و به طور کلی بعد از مدتی، سطح پادتن های ایجاد شده در بدن بر اثر تزریق واکسن، افت می کند بنابراین تزریق دز بوستر، به سیستم ایمنی یادآوری می کند که هوشیار و آماده دفاع باشد.



این متخصص بیماری های عفونی گفت: در حال حاضر، دز سوم واکسن کرونا فقط در مورد بعضی از واکسن ها کار شده و حتی این نکته مطرح است که در دز یادآور واکسن کووید، دزِ نصف و کمتر از سایر دزها تزریق شود. ولی همه این موارد در دست تحقیق است و هنوز در مورد کل واکسن های موجود که حدودا ۱۷ نوع هستند، اطلاعات دقیق و کافی در دست نیست ولی محققان در حال بررسی دقیق این مساله هستند که بهترین زمان برای تزریق دز بوستر یا یادآور، چه زمانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس