تا 5 سال آینده انتقال آب از خلیج فارس به استان محقق می شود


تا 5 سال آینده انتقال آب از خلیج فارس به استان محقق می شود

استاندار اصفهان گفت: با کار کارشناسی و تلاش بسیار، ظرف 3 تا 5 سال آینده موضوع انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان محقق می شود.

عباس رضایی، عصر امروز (جمعه_ ۲ مهر ماه) در نشست خبری، اظهار کرد: استانداری نقش اجرایی ندارد و نقش اصلی استانداری سه ماموریت سیاست گذاری، هماهنگی و پیگیری است و در مسئله آب استانداری وظیفه اجرایی ندارد. استانداری ها یک وظیفه اجرایی برگزاری انتخابات دارند و وظیفه اجرایی دیگری ندارند. استانداری نقش نظارت و پیگیری مسائل مختلف را دارد.

وی افزود: اصلی ترین مسئله استان اصفهان کم آبی است و مسئله مهم تری برای استان اصفهان وجود ندارد و با وجود تلاش های قبلی عوامل اجرایی دیر به این موضوع پرداختند و امروز باز هم دیر نیست و با همکاری مردم می توان بر این مشکل غلبه کرد. بیشترین وقت را به آب اختصاص دادیم و روزانه ۱۲ ساعت به این مشکل پرداختیم و در ۳۴ ماه گذشته تلاش زیادی برای حل مشکل کم آبی کردیم.

به گزارش ایسنا، استاندار اصفهان گفت: سیاست اول ما این بود که یک قطره آب بهینه‌تر مصرف شود و سیاست دوم این بود که یک قطره آب بیشتر وارد استان اصفهان کنیم. سیاست سوم اصل احترام با استان های همجوار بود چرا که باید با تفاهم و تعامل همه مسائل بین استانی را حل کنیم.

رضایی ادامه داد: پروژه گلاب دو یا سامانه دوم اگر به آن ورود نمی کردیم تا ۱۰ سال آینده به سرانجام نمی رسید و توانستیم این پروژه را فعال کنیم. سامانه دوم یک پروژه پدافند غیرعامل برای اصفهان است که درصد زیادی از قطعی های آب را تا ۵ سال دیگر متوقف می کند. در ۳۴ ماه گذشته با وجود خشکسالی بی‌سابقه حتی یک قطره آب آلوده در لوله های آب شرب مردم نرفت.

وی گفت: سال ۱۳۶۷ که استاندار چهارمحال و بختیاری بودم برف در کوهرنگ تا چند متر ذخیره شده بود اما الان یک سانتیمتر برف هم در کوهرنگ نیست. به همین دلیل انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان را برای اصفهان در دستور کار قرار دادیم و کار کارشناسی زیادی روی آن انجام شد. اما هر وقت حساب می کردیم هر یک متر مکعب آب ۴۵ هزار تومان بود اما امسال دستور دادم آب برای صنایع آب در هر متر مکعب ۲۰ هزار تومان باشد. به بخش خصوصی بها دادیم و شرکتی را به نام شرکت تامین آب اصفهان تاسیس کردیم که برای پیگیری در جلسات آنان شرکت کردیم.

استاندار اصفهان افزود: فقط طول مسیر مهم نیست و تعداد پمپاژ و بررسی مشکلات زیست محیطی هم مهم است و فعلا یک مسیر ۹۱۰ کیلومتری تعیین شده است و ورق مورد نیاز تامین شده است. اگر مسئولان بعدی تلاش کنند ظرف ۳ تا ۵ سال آینده آب از خلیج فارس به استان اصفهان منتقل می‌شود.

رضایی گفت: مسئله بعدی سد و تونل کوهرنگ سه بود که از اهمیت زیادی برخوردار است و بیش از ۲۰ سال است که این پروژه کلنگ زنی شده است و در سال های گذشته تنها ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما امروز به ۴۹ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. مشکل فنی در این موضوع رخ داده است که قابل رفع است و اگر این مشکل فنی نبود عملیات احداث سد کوهرنگ سه به پایان رسیده بود. درباره تونل سوم کوهرنگ هم اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: پروژه بهشت آباد از اهمیت زیادی برخوردار است و ۶۵ کیلومتر آب به شکل طبیعی به رودخانه می آید و چند سال این پروژه به تاخیر افتاد و در ۱۳ آبان سال ۹۸ شورای عالی آب مصوب کرد که ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب از بهشت آباد به اصفهان منتقل شود و اجرای آن را بر عهده وزارت نیرو گذاشت و بهترین مسیر را تونل برای انتقال آب تشخیص دادند که با پیگیری ها برای ۱۳ کیلومتر انتهایی مجوز تونل را صادر کردند.

وی گفت: همکاری نمایندگان استان در دوره قبل با مجموعه استانداری بهتر از دوره کنونی بود.

۲۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد استان اصفهان می‌شود

همچنین حجت الله غلامی_ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در این نشست گفت: اعتبارات عمرانی سال ۹۹ حدود ۴ هزار و ۱۲۷میلیارد تومان بود. ۱۱۳ شهرداری اعتبار ۹ هزار میلیارد تومان را داشتند که بیش از ۷ هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی بود. با تلاشی که کردیم اعتبارات عمرانی در سال ۱۴۰۰ به ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: مطالعات گسترده ای برای انتقال آب از خلیج فارس کردیم و میزان بارش برف زاگرس مشخص است و به همین دلیل باید منابع جدید تامین آب را جستجو کنیم. طبق مطالعات ۱۱ گزینه برای انتقال آب به استان اصفهان تعریف شد و تمام شاخص ها برای گزینه برتر مدنظر قرار گرفت که یکی از این مسیرها از بندرعباس به کرمان، یزد و سپس اصفهان است. درباره دریای عمان که گزینه برتر شد نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی در همان جا در حال احداث است که هزینه های انتقال آب را به شدت کاهش می دهد. تفاهم نامه ای را با وزارت نیرو امضا کردیم و انتقال آب از سیریک نهایی شده است و زمین ۱۰۰ هکتاری در سیریک در نظر گرفته شده و کریدور اصفهان با عرض ۳۰ کیلومتر تصویب شده است و طول لوله ها در استان ۲۰۰ کیلومتر است و ۳۰۰ هزار تن ورق را تامین کرده ایم که در نهایت ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس به استان اصفهان وارد می شود که در نتیجه نیاز آب صنایع تامین می شود بدون اینکه نیاز به آب زاینده رود باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: بحث حق آبه کشاورزان هم با این انتقال آب حل می شود. سال ۱۳۹۰ عملیات اجرایی تونل بهشت آباد آغاز شد که ۳ سال پیش به دلایل خاصی متوقف شد. مجوزهای زیست محیطی مطرح شد که تونل را به سه قسمت ۱۵، ۴۵ و ۱۵ کیلومتری تقسیم کردند. اگر اجازه کار تونل را بدهند با برنامه زمانبندی ظرف مدت سه سال کار به سرانجام می رسد و ۱۰ سال ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب از ما دریغ شد.

وی گفت: با اجرای ۴ پروژه آبی بخشی از مشکل کمبود آب استان حل می شود و دو برنامه اساسی را برای استان اصفهان تدوین کردیم که برنامه سازگاری با کم آبی ۱۶ محور دارد و راهکارهای صرفه جویی و جایگزینی آب را توضیح می دهد تا جریان آب دائمی را در زاینده رود داشته باشیم. دومین برنامه ای که عملیاتی شد نقشه راه احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی است که در ۵ بخش تدوین شده است و راهکاری برای احیای رودخانه زاینده رود است که این دو برنامه باید در برنامه هفتم توسعه کشور محقق شود.

هاشم امینی_ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز گفت: موضوع سامانه دوم صرفا کاربرد پدافند غیر عامل ندارد و کمبود آب شرب از معضلات اصلی است. در ۱۲ سال گذشته بارها با کمبود آب مواجه شدیم و میزان بارش‌ها به شدت کاهش یافته است و سرانه آب شرب در بخش خانگی از ۱۸۹ لیتر به ۵۸ لیتر کاهش یافته است. سامانه دوم باید از سال ۸۶ تحویل آب و فاضلاب می شد که هنوز محقق نشده است. میزان پرت شبکه در استان ۱۶ درصد است که این درصد کمترین در کشور است.

وی افزود: امسال در توزیع آب مشکلات زیادی داشتیم و ۶۲ میلیون لیتر آب را به شکل سیار به مردم رساندیم. منتظر اجرای طرح‌های آبی بهشت آباد تونل سوم و انتقال آب از خلیج فارس هستیم چرا که آب زاینده رود به هیچ وجه کافی نیست.

امینی ادامه داد: کیفیت آب استان طبق بررسی های علمی مشکلی نداشته است و مردم نگرانی در کیفیت آب شرب نداشته باشند. ۲ هزار لیتر آب استان از چاه ها تامین و به آن کلر زده می شود و از نظر بهداشتی مشکلی ندارد.

همچنین حسن ساسانی_ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در این نشست، اظهار کرد: سد زاینده روز یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب حجم دارد و هم اکنون ذخیره آب پشت سد زاینده رود ۲۰۰ میلیون متر مکعب است که کاهش ۶۹ درصدی را نشان می دهد و بارش‌ها ۳۹ درصد در ایستگاه کوهرنگ نسبت به بلندمدت کاهش داشته است.

وی افزود: امیدواریم تا نیمه اول مهرماه فاز اضطراری بهشت آباد را به بهره برداری برسانیم و در مورد کوهرنگ سه مشکل فنی پیش آمد که مهندس مشاور پیش بینی درستی نکرده بود. تونل سوم کوهرنگ به پایان رسیده و تا پایان دی ۷۰ میلیون متر مکعب آب به حجم آب زاینده رود اضافه می‌کنیم.

کرمانی _ معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز، گفت: در سه سال گذشته بحث الگوی دشت آب استان را به شهرستان ها ابلاغ کردیم که دولت باید از آن حمایت کند. در استان ۷۵ درصد کشت‌ها مطابقت با الگوی کشت استان اصفهان است. اطلس نیاز آبی استان را تهیه کردیم و در شورای برنامه ریزی استان آن را مصوب کردیم.

وی افزود: ۲۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان را آبیاری نوین کردیم و در سال توان ۲۰ هزار هکتار آبیاری به شکل نوین را داریم که تا کنون با این روش نزدیک ۵۰ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است. کشت گیاهان کم آب بر ۱۳ هزار هکتار بوده است و در بحث باغبانی ۶۴۰ هکتار گلخانه در استان احداث کردیم که ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

همچنین حیدر قاسمی_ معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان گفت: مسائل امنیتی و اجتماعی معمولا برآمده از نیازهای روز است و موضوع آب یکی از مهمترین مسائل امروز جهان و ایران است که می تواند شرایط را از هر جهت بحرانی کند. واقعیت این است که تامین آب برای نزدیک به ۵ میلیون نفر کار بسیار دشواری است و آب باید برای دورترین نقطه استان تامین شود.

وی افزود: امروز وارد ماه سیزدهم شده‌ایم که آب در زاینده رود جاری نیست. در این شرایط سنگ آسیاب شده ایم و در بالا دست آب برداشت می شود. عمده مشکلات در حوزه کشاورزی بود که باید به مشکلات کشاورزان رسیدگی می کردیم. موضوع آب در شورای تامین بیشترین مصوبه را داشته است و بالای ۸۰ درصد وقت ما صرف مسئله آب شده است تا به حوزه اجتماعی این مشکل کشیده نشود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان تصریح کرد: سعی کردیم به حواشی نپردازیم و رسانه ها نیز همراه با استانداری بودند و در عین حالی که حق مدار بودیم نگاه ملی به موضوعات داشتیم و از نگاه محلی پرهیز کردیم. امیدواریم وحدت و انسجام که میان مسئولان بوده است حفظ شود و وضعیت معیشتی مردم با تلاش همه بهبود یابد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج