بازهم صبح جمعه ، سفر استانی و کار بیشتر


بازهم  صبح جمعه ، سفر استانی و کار بیشتر

ایلام - ایرنا - چهارمین سفر استانی رییس جمهوری باز هم صبح جمعه انجام شد؛ انگار عادت گذشته به هم خورده و برای رییسی، روزهای جمعه نَه روز تعطیل و استراحت که زمان کار و تلاش بیشتر است. این بار مقصد سفر عروس زاگرس بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هواپیمای حامل دکتر ابراهیم رییسی حدود ساعت هفت صبح تهران را ترک کرد و یک ساعت بعد در فرودگاه شهدای ایلام به زمین نشست. این چهارمین سفر استانی رییس جمهوری بود بعد از خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی.

زمان سفر امروز البته خلاف سه سفر پیشین "سرزده" نبود اما به دستور خود رییس جمهوری هیچ بنر و پلاکاردی در ایلام نصب نشد تا تمرکز همه بر نتایج سفر باشد. ایلام اما خود را برای یک میزبانی شایسته آماده کرده بود. شوق استقبال آنقدر بالا بود که فقط در خود ایلام بیش از ۱۲۰ خبرنگار کارت پوشش مراسم را دریافت کردند.

انتظارات و امیدهای ساکنان "عروس زاگرس" از این سفر استانی آنقدر بالا رفت که جمعیت قابل توجهی همزمان با ورود رییس جمهوری مقابل ساختمان استانداری جمع شدند و دغدغه های حل نشده خود را در قالب تعدادی بنر به نماش گذاشتند؛ از جمله جمعی از اهالی دهلران، مهران و شهر ایلام که بیشتر خواستار تعیین تکلیف املاک و زمین هایشان بودند.

عذرخواهی از ایلامی‌ها

دکتر رییسی وقتی از پله‌های هواپیما پایین آمد، پشت میکروفن شبکه خبر ایستاد تا از اهداف سفرش بگوید. اولین حاشیه جالب سفر رییس جمهوری همین جا رخ داد چرا که میکروفن قطع بود. دکتر رییسی البته این مشکل فنی را خیلی زود رفع کرد و خود را به کنار میکروفن مجری رساند و از آنجا با مردم سخن گفت.

رییس جمهوری همان ابتدا زبان به گلایه از «شرایط کرونایی» گشود و گفت: از مردم ایلام عذرخواهی می کنم که بدلیل شرایط کرونایی در سفر امروز امکان حضور در اجتماع‌های بزرگ مردمی و دیدار با همه مردم میسر نیست هرچند من دوست داشتم که در اجتماع های بزرگ حضور پیدا و با مردم دیدار کنم.

برنامه سرزده و غافلگیری زائران در مرز

او بلافاصله سوار بالگرد و راهی مرز مهران شد. بخشی از برنامه های سفر دکتر رییسی از روز گذشته اعلام شده بود اما تقریبا هنوز کسی نمی دانست که رییس جمهوری و تیمش قرار است کجا و چه کسانی را غافلگیر کنند.

اولین قرعه «غافلگیری» به نام حوزه آب و نیرو افتاد. در حالی که تصور می شد مقصد رییسی مهران است، ناگهان بالگرد او در ۳۰ کیلومتری مهران و کنار رودخانه «گلال ملک» فرود آمد؛ جایی که رییس جمهوری می خواست در جریان آخرین وضعیت سد ۸۵ میلیون متر مکعبی «کُنجانچَم» قرار بگیرد. رییسی در آنجا از مدیران پروژه قول گرفت که طی هفت ماه آینده این سد را تکمیل کنند تا ثمراتش به مردم ایلام برسد.

بازهم "صبح جمعه"، سفر استانی و کار بیشتر

بالگرد رییس جمهوری دقایقی بعد در نقطه صفر مرزی و یادمان ملی شهدای «قلاویزان» به زمین نشست؛ زائران این یادمان که از حضور دکتر رییسی شگفت زده شده بودند، خیلی زود با شعارهای انقلابی او را در برگرفتند و در یک فضای صمیمی او را تا محل یادمان همراهی کردند. دکتر رییسی پس از این دیدار و زیارت مزار شهدای قلاویزان، به مرکز ایلام برگشت تا دیدارهای اعلام شده اش را انجام دهد.

بازهم "صبح جمعه"، سفر استانی و کار بیشترحضور رئیس جمهوری در یادمان ملی شهدای قلاویزان مهران

رییس جمهوری دقایقی بعد وارد پایانه مرزی مهران شد؛ جایی که تا ۲ سال پیش در این ایام مملو از زائران اربعین حسینی و میزبان صدها هزار کربلایی بود اما پارسال و امسال، کرونا گیت های خروجی آن را دوقفله کرده است. البته امسال هم جمعیت زیادی از عاشقان اباعبدالله(ع) به امید عبور از مرز خود را به مرز مهران رسانده اند اما بنابر اعلام مسئولان، بیشتر از اینجا نمی توان به کربلا نزدیک شد و لاجرم باید به خانه برگشت.

بازهم "صبح جمعه"، سفر استانی و کار بیشترمرز مهران و زائرانی که به امید عبور از مرز آمده اند اما به دربسته خورده اند

امروز اما یک اتفاق عجیب افتاد؛ در حالی که بسیاری تصور می کردند وزیر کشور به ایلام سفر نکرده اما حوالی ظهر جمعه فیلمی منتشر شد که سردار احمد وحیدی را در حال پیاده روی در بین انبوهی از زائران اربعین نشان می داد که به طرف مرز مهران در حرکت هستند؛ موضوعی که امیدها برای بازگشایی مرز مهران را خیلی بالا برده است بویژه اینکه وحیدی در سخنانی در بین زائران گفت که در حال رایزین با طرف عراقی و پیگیر بازگشایی مرز مهران هستیم.

بازهم "صبح جمعه"، سفر استانی و کار بیشتروزیر کشور در مرز مهران

جلسه پرحاشیه

دیدار رییس‌جمهوری با اقشار مختلف مردم استان ایلام هم که عصر روز جمعه برگزار شد، پر از حاشیه‌های جالب و جذابی بود. جاییکه نمایندگان نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و نمایندگان برخی دیگر از اقشار مردم استان ایلام حضور داشتند و هر کدام یک نفر را پشت تریبون فرستادند تا از دغدغه‌ها، مشکلات و خواسته‌هایشان بگوید.

این دیدار، هم اعتراض داشت، هم تشویق و هم درخواست‌های خارج از برنامه. وقتی فروتن، رییس اتاق بازرگانی استان ایلام پشت تریبون رفت و از برخی دغدغه‌های خود سخن گفت، ناگهان صدای همهمه سالن را دربرگرفت و زمزمه‌های انتقاد و اعتراض به یکباره به فریاد تبدیل شد. یکی از حاضران بلند شد و با صدای بلند گفت: مشکل ایلام این‌ها نیست مشکل ایلام مدیران ناکارآمد و بی‌تدبیر است.

مشابه همین اعتراض از چند گوشه دیگر سالن برخاست و فضای جلسه را برای دقایقی ناآرام کرد. سخنران اما کوتاه نیامد و از کل چهار دقیقه خود استفاده کرد.

تشویق حاضران

خیلی زود البته فضای متفاوتی نسبت‌به اظهارات سخنران بعدی صورت گرفت؛ وقتی مهدی عزیزی، فعال فرهنگی پشت تریبون رفت و خطاب به نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: به تذکر رهبر معظم انقلاب گوش کنید و بر وظیفه و مسئولیت خود در مجلس متمرکز شوید و در موضوع انتصاب استاندار دخالت نکنید.
این جملات آن‌قدر به مذاق حاضران خوش‌آمد که با تشویق آنان روبه‌رو می‌شد و بسیاری‌ها با فریاد «احسنت احسنت» این توصیه را تأیید و حمایت کردند.

جواب مثبت رییسی به درخواست خارج از برنامه

فضای جلسه آن‌قدر صمیمی بود که بسیاری از حاضران در میانه سخنرانی‌ها می‌ایستادند و تقاضای سخنرانی داشتند یا با صدای بلند خواسته‌های خود را خطاب به رییس‌جمهوری بیان می‌کردند؛ از جمله ایثارگری که فریاد زد باید نماینده‌ای از جانب ایثارگران پشت تریبون برود و خواسته‌های آنان را مطرح کند. درحالی‌که این درخواست خارج از سین برنامه بود، رئیس‌جمهوری با دست آن را تأیید کرد تا لبخند رضایت بر لب متقاضی بنشیند. دقایقی بعد اسفندیار راسخی به نمایندگی از ایثارگران پشت میکروفن قرار گرفت و بیشتر از چهار دقیقه اعلام‌شده هم سخن گفت. او از دکتر رئیسی درخواست کرد که پیامش را به رهبر معظم انقلاب برساند و بگوید که رزمندگان ایلامی جان‌برکف آماده عمل به منویات رهبر انقلاب هستند و از ایشان تقاضای دیدار حضوری دارند. او همچنین گفت که ما استاندار بومی می‌خواهیم؛ درخواستی که چند نفر دیگر هم بیان کرده بودند.

مدیران مفسد سابق را محاکمه کنید

درست زمانی‌که مجری از رییس‌جمهوری دعوت کرد برای ایراد سخنرانی پشت تریبون قرار بگیرد، جوانی از میان حاضران برخاست و دو برگه آ چهار روی دستانش و رو به دکتر رئیسی گرفت؛ برگه‌ای که مشخص شد درخواست رسیدگی اهالی شهرستان محروم هلیلان ایلام است.

با وجود درخواست چندین‌باره‌ اطرافیانش و برگزارکنندگان مراسم، او حاضر نشد روی صندلیش بنشیند و دست از جلب توجه بردارد تااینکه سرانجام رییس‌جمهوری او را خطاب قرار داد و گفت: شمایی که برگه‌هایی را بلند کرده‌اید، حرفت را بزن.

ناگهان نگاه سالن به سمت این جوان برگشت و او از رییس‌جمهوری تقاضا کرد که پیگیر محاکمه مدیران عالیِ مفسد دولت قبل شود که ناگهان همهمه‌ای در سالن به راه افتاد و پشت‌بند آن صدای صلوات آرامش را به جلسه برگرداند.

جوان اما کوتاه نیامد و چند دقیقه دیگر سخنانش را ادامه داد و از محرومیت شهرستان هلیلان گفت. او تقاضا کرد که رییس‌جمهوری گزارشاتی را که از خدمات ارائه‌شده در این شهرستان تهیه می‌شود با دقت بررسی کند.

دکتر رئیسی البته هم در پاسخ او و هم یکی دیگر از سخنرانان که از محرومیت‌های گسترده هلیلان سخن گفته بود، تأکید کرد که صبح فردا یک تیم کاری را متشکل از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی استان راهی این شهرستان می‌کند تا وضعیت خدمت‌رسانی به آن را بررسی و مهم‌ترین اقدامات لازم را برای اجرا در دستور کار قرار دهد.

دیدار بعدی رئیس‌جمهوری با اعضای شورای اداری استان ایلام بود و در نهایت سفر یک‌روزه دکتر رییسی و هیات همراهش با برگزاری نشست خبری و ارائه دستاوردهای سفر به پایان رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو