هیاهو برای هیچ!


هیاهو برای هیچ!

گویند وام مسکن جوانان وامی است که سبب تسهیل در رفع مشکلات جوانان شود، تسهیلاتی یک میلیارد تومانی بدون شرایط تاهل و تجرد، با درصد سود و بازپرداخت 6 تا 9 درصد، مخصوص جوانانی که بدون مسکن مانده اند اما برای دریافت وام، باید الان ثبت نام کنید و بعد 15 سال وام یک میلیاردی را در تهران دریافت کنید. این رقم در شهرستان ها تا 700 میلیون تنزل بها هم دارد.

اعطای وام تسهیلات یک میلیاردی در هفته های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد؛ این تسهیلات در بانک تخصصی مسکن برای متقاضیانی فرآهم شده که از شهریور ۱۴۰۰ اقدام به افتتاح حساب سپرده پس‌انداز مسکن جوانان کنند، سپس آنان می توانند در یک دوره انتظار ۵ تا ۱۵ از تسهیلات مرتبط با این حساب بهره مند شوند.

سال گذشته نیز شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل حساب پس ‌انداز مسکن جوانان تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان در پایان سال پانزدهم موافقت کرده بود. به عبارت دیگر، کسانی که سال ۱۳۹۹ این حساب را افتتاح کردند، در سال ۱۴۱۴ تنها ۴۰۰ میلیون تومان وام مسکن می‌ گیرند اما کسانی که سال ۱۴۰۰ این حساب را باز کرده ‌اند، در سال ۱۴۱۵ یک میلیارد تومان دریافت خواهند کرد!

براساس اطلاعات سایت رسمی بانک مسکن، اگر افراد وام مسکن خود را پنج ساله تسویه کنند تنها شش درصد سود پرداخت کرده اما اگر مدت بازپرداخت بالای پنج سال باشد، نرخ سود تسهیلات ۹ درصد خواهد بود. وضعیت اقساط وام یک میلیاردی به گونه ‌ای است که در پنج سال اول ماهیانه ۲۸۸ هزار، در پنج سال دوم ۴۰۰ هزار و در پنج سال سوم ماهیانه ۶۵۰ هزار تومان باید پرداخت شود و این وام بعد ۱۵ سال قابل استفاده خواهد بود.

محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن با اعلام این خبر گفته بود که به تمام بانک‌ها ابلاغ خواهد شد که افتتاح حساب مسکن جوانان نزد شعبات بانک مسکن با سقف یک میلیاردی انجام شود و چون منابع تامین این وام حساب سپرده جوانان است به همین دلیل امکان برداشت آن زیر ۵ سال وجود ندارد. او همچنین خاطرنشان کرد که استفاده سقف تسهیلات یک میلیارد تومانی مسکن جوانان برای متقاضیانی است که از تاریخ ۱۷ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به بعد اقدام به ثبت نام کنند.

در همین راستا در شرایطی که متقاضی با شرایط منطبق با دستورالعمل نسبت به افتتاح حساب مسکن جوانان اقدام کند باید ماهانه ۲۰۰ هزار تومان تا سال ۱۴۱۵ واریز کرده تا آنگاه وام را دریافت کند. با فرض اینکه وام این شخص با دوره پرداخت ۲۰ ساله و با نرخ ۹ درصد در نظر گرفته شود، متقاضی موظف است ماهانه ۸ میلیون و ۹۷۳ هزار تومان قسط به منظور بازپرداخت به حساب بانک مسکن واریز کند. بر این اساس، مجموع اقساط پرداختی در پایان ۲۰ سال، رقمی معادل ۲ میلیارد و ۱۵۹ میلیون ۳۴۲ هزار تومان خواهد بود که در مجموع ۵۳ درصد از بازپرداخت، در قالب سود دریافت خواهد شد.

حال سوال اینجاست که وام یک میلیارد تومانی در سال ۱۴۱۵ با نرخ تورمی که با آن روبرو هستیم آیا منطقی و معقول است؟

یک کارشناس فروش مسکن معتقد است: این وام، بدون در نظر گرفتن تمامی شروط آن اعم از داشتن سپرده، ضامن، چک و سفته و هر آیتم دیگر، حتی اگر همین امروز پرداخت شود نیز جوان را مالک یک باب منزل مسکونی نوساز نخواهد کرد.

سهیل ارتنگ در گفت و گو با ایسنا یک دیگر از شروط لازم برای پرداخت تسهیلاتی از این دست را قدمت و سال ساخت سازه عنوان و تاکید کرد: تا به امروز وام های مسکن به سازه هایی تعلق گرفته که پروانه و عمر آن ها بیشتر از ۲۰ سال نباشد که یقینا در اینجا نیز این شرط همچنان پابرجا و صادق است.

آرتنگ با بیان اینکه هم اکنون خانه های یک میلیاردی در تهران بسیار کوچک و با عمر سازه چند ده ساله هستند گفت: این موضوع در شهرستان ها نیز مشابه بوده و با چنین رقمی شما می توانید یک واحد ۷۰ متری در مناطق متوسط رو به پایین و با عمر بیش از ۱۵ سال ساخت تهیه کنید، چه رسد به اینکه تسهیلات مسکن شهرستان ها حدود ۷۰۰ میلیون بوده و همه این موارد در شرایطی است که تسهیلات اعطایی همین امروز به دست متقاضی برسد.

به نظر می رسد هیاهویی که این روزها از اعطای وام میلیاردی مسکن برخاسته، نه تنها حکایت از دعوت به ضیافتی شیرین نداشته بلکه بیشتر شباهت به صدای طبلی توخالی دارد که در نمایش ها مصرف و کاربرد دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید