مدیرکل محیط زیست: 42 دهنه غار در استان همدان شناسایی شده است


مدیرکل محیط زیست: 42 دهنه غار در استان همدان شناسایی شده است

همدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت که 42 دهنه غار در این استان شناسایی شده که برهمین اساس طرح مطالعات جامع غارهای استان در حال تدوین است.

به گزارش ایرنا، «محسن جعفری نژاد» روز شنبه در نشستی که به مناسبت دوم مهر روز غار پاک برگزار شد، اظهار داشت: ۱۰ دهنه از مجموع ۴۲ غار شناسایی شده در مناطق حفاظت شده شرا همدان، ملوسان نهاوند، لشگردر ملایر و خانگرمز تویسرکان قرار دارند.

وی افزود: یکی از مهمترین کارهایی که در مورد غارها مغفول مانده «ارزش گذاری محیط زیستی» این بوم سازگان ارزشمند است چراکه غارها می توانند به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری نقش موثری در رونق اقتصادی کشورها با جذب گردشگر ایفا کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: غار سراب یکی از مهمترین و بکر ترین غارهای این استان به شمار می ورد که در نوبت ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی کشور قرار دارد.

جعفری بسطامی افزود: رعایت قوانین و مقررات و استانداردهای حفاظتی و محیط زیستی، شرط اصلی بهره برداری پایدار از غارها است، زیرا این امکان از جمله ذخایر طبیعی هر کشور محسوب می شوند بنابراین باید تلاش مسئولان به بهره گیری از ظرفیت های اکولوژیکی با برنامه ریزی علمی، دقیق و خردمندانه معطوف شود.

وی اظهار داشت: برای شناسایی غارهای مکشوفه، تهیه بانک اطلاعاتی جامع غارهای استان، دستیابی به یافته ها و شناخت گونه های غار زی و منابع زیستی و دیرینه شناسی آنها، نیازمند همکاری تیم های متخصص گروه های کوهنوردی، زمین شناسی هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات استانی ، اعتباری برای طرح مطالعه جامع غارهای استان به تصویب رسیده است که با تخصیص اعتبار مورد نظر در سال جاری مشاور ذیصلاح انتخاب و کار مطالعاتی آغاز شده است.

جعفری نژاد بسطامی گفت: به استناد ماده ۹ آئین نامه مدیریت، حفاظت و بهره برداری از غارهای کشور ، مسئولیت حفاظت و نگهداری از غارهای موجود در مناطق چهارگانه و میراث طبیعی جهانی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و تابع قوانین و ضوابط حاکم بر این مناطق بوده و در خارج از این مناطق برعهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی