فضای انتخاباتی زود هنگام در ترکیه


با نزدیک شدن به دومین انتخابات ترکیه از نوع ریاستی و تعیین رئیس جمهور برای پنج سال بعد، احزاب مخالف حزب کنونی حاکم خواستار انجام انتخابات زودهنگام در این کشور هستند.

به گزارش کاملی خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، ۱۸ ژوئن سال ۲۰۲۳ میلادی موعد انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ترکیه است، اما فضای سیاسی و انتخاباتی در این کشور می‌تواند انتخابات زودهنگام را رقم بزند.

اظهارات:
۱ - رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه
۲- دوغو پرینچک - رهبر حزب وطن ترکیه


با نزدیک شدن به دومین انتخابات ترکیه از نوع ریاستی و تعیین رئیس جمهور برای پنج سال بعد، احزاب مخالف حزب کنونی حاکم (عدالت و توسعه) زودتر از موعد به طبل انتخابات می‌کوبند.
این در حالی است که با توافق نمایندگان شش حزب صاحب کرسی در مجلس احتمالا در انتخابات آینده، ساختار حکومتی ترکیه در صورت پیروزی احزاب مخالف، از ریاستی به پارلمانی تغییر کند.
از سوی دیگر اعتلاف حزب حاکم عدالت و توسعه با حزب ملی گرا (حرکت ملی) برهبری دولت باغچه لی موجب چالش‌های سیاسی و قومیتی در داخل و خارج از این کشور شده است.
دولت حاکم ترکیه در اوج تنش سیاسی با غرب بویژه آمریکا، شرایط دشواری را برای انتخابات آینده، پیش رو دارد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هنگام بازگشت از نیویورک در اظهارات بی سابقه‌ای اذعان کرد: ترکیه با هیچ یک از سران آمریکا به اندازه بایدن، مشکل نداشته است.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، پیش از ورود به کاخ سفید گفته بود: اگر به قدرت برسم، دولت اردوغان را از طریق انتخابات با روش تقویت احزاب مخالف ساقط خواهم کرد.
برخی احزاب و گروه‌های سیاسی معتقدند دولت ترکیه برای حل چالش‌های سیاسی و قومیتی، نباید از اتحاد‌های منطقه‌ای فاصله بگیرد.
دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه گفت: گسترش روابط با همسایگان، از جمله ایران، روسیه، عراق و سوریه می‌تواند گشایش سیاسی را برای حل مشکلات داخلی و منطقه‌ای ترکیه بهمراه داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»