گوش بریدن از شایعه تا واقعیت! / حال بافت جهانی خوب است


گوش بریدن از شایعه تا واقعیت! / حال بافت جهانی خوب است

به دنبال پیگیری مسیله ناامنی در بافت تاریخی که این روزها جنجالی شده، به سراغ جمع دیگری از مردم رفتیم، مردم و کسبه بافت تاریخی یزد در این باره با ایسنا به گفت‌وگو نشستند.

یکی از اهالی محله مسجد جامع یزد با بیان اینکه نیروهای پلیس همیشه در تامین امنیت بافت تاریخی حضور دارند، اظهار کرد: بافت تاریخی از گذشته تا دیرباز توسط مردم بومی و محلی اداره میشده و حتی یکی از دلایل جهانی شدن این بافت، مردم و سبک زندگی آن‌هاست.

وی با بیان اینکه مردم باید محور برقراری نظم و انضباط شوند، تصریح کرد: مسجد محوری و ایجاد پایگاه‌های مردمی راهکاری متناسب با جهانی شدن و در راستای احیای سکونت در این بافت تاریخی است.

یکی از دیگر از سکنه بافت تاریخی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید با توجه به جهانی شدن بافت تاریخی در این مسئله ورود کنند، گفت: یک دستگاه و صرفا نیروی انتظامی نمی‌تواند در رفع مشکلات بافت تاریخی یک تنه حضور داشته باشد بلکه مشکلاتی مانند کنترل مبادی، نصب دوربین‌های مداربسته و مسیله روشنایی بافت تاریخی در حیطه وظایف دستگاه هایی مانند شهرداری، ادارات برق، میراث فرهنگی، اوقاف، اداره امور مهاجران و اتباع بیگانه و ... است چرا که همه در ایجاد امنیت نقش دارند اما مردم محور اصلی هستند با این وجود تاکنون شاهد کوتاهی‌های سایر دستگاه‌ها هستیم.

یکی از کسبه بافت تاریخی که از ساکنان قدیمی است، تصریح کرد: بخشی از مشکلات مربوط به خود همشهریان است و البته دستگاه‌ها هم باید به طور ویژه ورود کنند، مسئله سکونت اتباع بیگانه غیرمجاز در این بافت اسیب‌های زیادی به همراه داشته که مقصر آن صاحبخانه هایی هستند که از بافت تاریخی رفته‌اند و املاک خود را با اجاره بهای زیاد به اتباع غیرمجاز سپرده اند.

یکی از دیگر کسبه با بیان اینکه ایجاد پایگاه‌های مردمی راهکار رفع بسیاری از مشکلات است، اظهار کرد: بافت تاریخی باید رونق پیدا کند اما نه صرفا توسعه زیرساخت‌های گردشگری و مشاغل و مسایل اقتصادی بلکه باید شاهد توسعه مسایل فرهنگی و مدیریت محله محور نیز باشیم.

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری با حفظ چارچوب‌های فرهنگی و اسلامی از لازمه های توسعه این بافت تاریخی پس از جهانی شدن است، گفت: در رکود روزهای کرونایی که گردشگری نیز از این بافت جهانی رخت بربسته باید به دنبال احیای گردشگری نیز باشیم، گفت: زمانی که جمعیت در بافت تاریخی فراوان است و مردم و کسبه نیز مشغول به کار هستند، عمدتا مشکلات رفع خواهد شد و طبق گذشته وضعیت ایده الی خواهیم داشت.

البته یکی از کسبه بافت تاریخی معتقد است پراکنش شایعات یکی از مسایل این روزهاست، وی تصریح کرد: هرچند بافت خالی از مشکل نیست اما عموما در مناطق محله محور و سنتی تر به راحتی کوچکترین مسایل به شکل حوادث گسترده، بزرگ نمایی میشوند.

وی تصریح کرد: مسیله گوش بریدن در بافت تاریخی به این شکل بزرگنمایی شده و صرفا محدود به نزاعی که بین دو نوجوان بوده میشود و عموما محلی‎ها شاهد هستند که در مدت کوتاهی مسئله توسط پلیس حل و فصل شده است.

وی از بزرگان محله است با خنده خاطرنشان کرد: اینجا جزو محلات قدیمی و اصیل یزد است و تا زمانی که مردم و نیروی انتظامی و بزرگان محله پاورجا هستند، کسی خطی بر دیگری هم نمیتواند بیندازد.

به دنبال پیگیری‌های ایسنا، مقرر شده تا نیروی انتظامی و مردم محلی و جمعی از مسیولان در راستای ایجاد پایگاه های مردم محور و کمک به تسهیل زندگی و احیای سکونت در بافت تاریخی اقدام کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست