بررسی و علت‌شناسی آلودگی هوای اراک 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد


بررسی و علت‌شناسی آلودگی هوای اراک 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

اراک - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بررسی منشا و علل آلایندگی هوای اراک و ارایه راهکارهای سازنده در راستای کنترل آن، 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

دکترسید«محمد جمالیان» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تامین اعتبار این طرح تحقیقاتی با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از محل منابع مالی داخلی این دانشگاه امسال در اولویت کاری است.

وی اظهار داشت: دانشکده بهداشت اراک طرح( proposal)پیشنهادی پژوهش آلودگی هوای این شهر را تهیه کرده است و شاخص‌های لازم در حوزه مستندسازی علل آلایندگی و تاثیرات آن به خوبی در طرح مذکور مطرح شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مستندات موجود به هیچ وجه تاییدی بر رابطه آلایندگی هوای اراک و آثار آن بر بروز انواع سرطان‌ها و بیماری‌ها دیگر نیست و نیاز است که موارد مذکور با سویه علمی در قالب طرح پژوهشی کاویده شوند.

دکتر جمالیان افزود: بدون شناخت اصولی و علمی منابع آلایندگی، ترکیبات مضر هوا و شرایط و چگونگی انتشار و ماندگاری در هوای اراک نمی‌توان راهکار موثر و درستی برای مهار و بهبود شرایط کنونی داشت و هرتصمیم در این حوزه اگر مبتنی بر مستندات علمی و پژوهشی نباشد مقطعی است و نمی‌تواند به صورت ریشه‌ای مشکلات را برطرف کند.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۷۸ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

کلانشهر اراک به همراه شازند و ساوه در سال جاری افزایش روزهای آلاینده داشته‌اند به‌ویژه اراک و شازند در کارنامه خود روزهای بسیار آلوده نیز امسال به ثبت رسانده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403