ذوب آهن در تامین سنگ آهن از قافله عقب می‌ماند


ذوب آهن در تامین سنگ آهن از قافله عقب می‌ماند

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه تولید ریل دروازه ای برای ذوب آهن جهت تولید محصولات استراتژیک با محصولات ارزش افزوده بالا است، گفت: ذوب آهن امروز خواهان حداقل 6 میلیون تن سنگ آهن است و با توجه به اینکه یارانه انرژی نمی گیرد همواره در تامین سنگ آهن از غافله عقب می ماند و دچار مشکل می شود.

منصور یزدی زاده شامگاه (شنبه- ۳ مهر ماه) در لایو اینستاگرامی با محوریت گزارش عملکرد شرکت ذوب آهن اصفهان، با اشاره به اینکه از سال ۷۳ به عنوان کارشناس در ذوب آهن به عنوان شرکتی بزرگ و نامی شروع به کار کردم و امروز در این جایگاه قرار گرفته ام، اظهار کرد: به طور قطع زمانی که فردی از بدنه این مجموعه کار خود را آغاز کند، آگاه به شرایط، نقطه ضعف ها و قوت ها می شود.

وی افزود: همواره تلاش کردم به صورت کارشناسی در ذوب آهن تصمیم بگیرم و معتقدم تصمیمات نباید به صورت دستوری و کن فیکون باشد و به طور قطع تصمیمات کارشناسی همسو با سیاست های مجموعه تاثیر بهتری خواهد داشت، اگرچه نمره قبولی به خودم می دهم، اما نمره عالی نمی دهم.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه از سال ۹۷ مدیریت شرکت ذوب آهن را برعهده گرفتم، اگرچه از چهار سال قبل نیز در هیات مدیره این شرکت حضور داشتم، گفت: البته حدود ۹ ماه از ذوب آهن جدا شدم و در شرکت ملی فولاد فعالیت داشتم و با بازگشت به ذوب آهن مدیرعامل این شرکت شدم.

وی گفت: زمانی که در شرکت ملی فولاد بودم صحبت از واگذاری ذوب آهن مطرح شد که به عنوان کارشناس با این تصمیم مخالفت کردم، بنابراین بعد از بازگشت به ذوب آهن با توجه به پتانسیل های ذوب آهن باید در عمل از نظر خود دفاع می کردم، بنابراین برنامه های خود را بر این اساس طرح ریزی کردم.

صحبت های غیرکارشناسی در مورد مدل تولید ذوب آهن

یزدی زاده در ادامه درباره تولید ذوب آهن با مقایسه شرایط تولید این شرکت با سایر مجموعه های فولادی، گفت: بیش از ۷۵ درصد تولید فولاد دنیا همانند ذوب آهن است و تصور غلطی وجود دارد که مدل تولید ذوب آهن را قدیمی بدانیم با حرف غیرکارشناسی عنوان کنیم که دلیل سوددهی پایین ذوب آهن شیوه قدیمی تولید آن به روش کوره بلند است.

وی با تاکید بر اینکه ذوب آهن از یارانه انرژی بهره کمتری را می برد، در حالیکه امروز معیار سنجش برای واحدهای فولادی آنهایی هستند که یارانه دریافت می کنند، توضیح داد: هزینه حامل های انرژی برای ذوب آهن ۵۰ درصد قیمت تمام شده است، در حالیکه برای دیگر واحدهای فولادی ۸ تا ۱۰ درصد است و باید توجه داشت که تفاوت نرخ انرژی بر روی قیمت تمام شده محصولات ذوب آهن تاثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه ذوب آهن در گذر زمان بیشتر تجهیزات و تکنولوژی های خود را به روز کرده است، گفت: ذوب آهن اصفهان در شرایطی که از یارانه انرژی بهره مند نیست برای اینکه در مقیاس جهانی بماند، چاره ای به جز تولید محصول با ارزش افزوده بالا ندارد، به همین دلیل به سمت تولید ریل پیش رفت، از سوی دیگر باید هزینه های تولید خود را مدیریت کند تا در داخل رقابت پذیر باشد.

وی تصریح کرد: ذوب آهن امروز توان تولید محصولاتی دارد که از نظر کیفیت و سودآوری در مقیاس جهانی قابل رقابت است.

وی با اعتقاد بر اینکه اگرچه صنعت فولاد زیاد سودآور نیست، اما برای دولت ها صنعتی استراتژیک است، تصریح کرد: با نگاهی واقع بینانه می توانیم با تکیه بر توان کارشناسان، دانش، تجربه ذوب آهن اصفهان، مدل تولید محصولات مورد نیاز کشور و حتی محصولات صادراتی را به این شرکت را پیشنهاد دهیم، چراکه ذوب آهن توان تولید دارد.

به گفته یزدی زاده، امروز در سبد محصولات ذوب آهن به ترتیب محصولاتی همچون ریل، انواع کلاف، تیرآهن، شمش های کیفی و در آخر میلگرد دارای ارزش افزوده بالا هستند.

وضعیت تولید ریل در ذوب آهن

وی در ادامه در خصوص پروژه تامین و تولید ریل، گفت: پیشنهاد تولید ریل در ذوب آهن در سال ۷۵ مطرح شد و قرار بود این کار در کارگاه نورد ۶۵۰ انجام شود، اگرچه ذوب آهن در سال ۷۲ نخستین تجربه تولید ریل را داشت، اما در آن زمان تجهیزات تخصصی تولید این محصول را در اختیار نداشت.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در آن زمان البته طرح های دیگری به غیر از ریل در اولویت ذوب آهن قرار گرفت، توضیح داد: ذوب آهن زمانی استارت طرح توازن را زد و فولاد سبا در ذوب آهن اجرا شد، اگرچه بعدا این مجموعه به فولاد مبارکه واگذار شد و به نوعی در آن زمان پروژه های خوبی در ذوب آهن استارت زده شد و به نوعی پروژه تولید ریل به حاشیه رفت.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در آن زمان با توجه به واردات راحت ریل به کشور، این محصول در داخل زیاد طرفدار نداشت و این وضعیت تا سال ۸۴ ادامه یافت و تفاهم نامه ای مابین ذوب آهن اصفهان و وزارت راه برای تولید ریل U۳۳ و در مرحله دوم توسعه زیرسقفی و در مرحله سوم راه اندازی کارگاه تخصصی تولید ریل منعقد شد.

یزدی زاده افزود: در نهایت با تلاش های صورت گرفته در سال ۹۲ با همراهی هیات مدیره پروژه ریل کلید خورد و این محصول استراتژیک در کارگاه نورد ۶۵۰ تولید می شود.

وی درباره ظرفیت تولید ریل در ذوب آهن، اظهار کرد: اگر ذوب آهن تنها بخواهد در کارگاه نورد ۶۵۰ ریل تولید کند، به خصوص بعد از نصب اره و دریل، ظرفیت تولید ریل تا ۴۰۰ هزار تن را خواهد داشت، اما به دلیل اینکه کارگاه نورد ۶۵۰ کارگاهی استراتژیک است، در آن انواع نورد، تیرآهن، آرک و ... تولید می شود و به نوعی سبد مورد نیاز محصولات در این کارگاه تولید می شود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر ذوب آهن سالانه توان تولید نیاز ریل کشور را به طور کامل دارد، اظهار کرد: در بهترین شرایط ذوب آهن توان تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن انواع ریل را دارد و همچنین توان صادراتی این محصول وجود دارد.

وی همچنین تصریح کرد: با ورود تجهیزات ریل توانسته ایم، انواع محصولات استراتژیک همچون تیرآهن های H و یا آرک را در کارگاه تولید ریل، تولید کنیم.

یزدی زاده درباره صادرات ریل نیز توضیح داد: سال گذشته قرارداد صادرات ریل به افغانستان منعقد شد که به دلیل مباحث تحریمی با دخالت آمریکا اجازه این کار داده نشد، البته تقاضا برای ریل ذوب آهن وجود دارد و به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم.

وی تاکید کرد: تولید ریل دروازه ای برای ذوب آهن جهت تولید محصولات استراتژیک با محصولات ارزش افزوده بالا است و نگاه ما بازار داخل نیست.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین یادآور شد: در افق ۱۴۰۴ کشور باید به ۲۵ هزار کیلومتر ریل می رسیدیم که امروز تنها ۱۳ هزار کیلومتر ریل گذاری شده است، البته به گفته اسلامی- وزیر وقت راه و شهرسازی تا به امروز سال گذشته رکورد ریل گذاری با ۷۰۰ کیلومتر ریل های تولیدی ذوب آهن شکسته شد و به نوعی معتقدم ذوب آهن با تولید ریل توانایی های دیگر خود را اثبات کرد.

ایرادات قیمت گذاری دستوری

وی در ادامه درباره قیمت گذاری دستوری و ایرادات آن برای ذوب آهن، گفت: بحث قیمت های دستوری ریشه در تاریخ ذوب آهن دارد، این درد مزمن کشور است و دیوار فولادی ها در این خصوص همیشه کوتاه است.

به اعتقاد یزدی زاده، پیش از قیمت گذاری دستوری باید دید تولیدکنندگان از کجا رانت می گیرند و باید دید کجا سنگ آهن رایگان می برد، باید زنجیره فولاد را مورد بررسی قرار دهیم، امروز یک عدم تعادلی در زنجیره فولاد ایجاد شده، در حالیکه باید در زنجیره فولاد تعادل ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: امروز ذوب آهن انرژی را به صورت آزاد دریافت می کند و برخلاف آنچه گفته می شود هزینه بالایی برای نیروی انسانی پرداخت می کند، از سوی دیگر در تامین سنگ آهن دچار مشکل است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه ذوب ۸ درصد تولید فولاد کشور را برعهده دارد و باید ۸ درصد سنگ آهن را تحویل این شرکت دهیم، توضیح داد: ذوب آهن امروز خواهان حداقل ۶ میلیون تن سنگ آهن است و با توجه به اینکه یارانه انرژی نمی گیرد همواره در تامین سنگ آهن از غافله عقب می ماند و دچار مشکل می شود.

وی در مورد تامین زغال در ذوب آهن نیز، گفت: ذوب آهن تولیدکننده زغال سنگ است، از سوی دیگر برای جبران کمبود زغال سنگ کیفی داخلی نیازمند واردات است، همچنین برای تولید فولاد، کوره بلند همانند یک انسان زنده نیازمند خوراک خوب و باکیفیت سنگ آهن و کک است.

یزدی زاده افزود: از زمانی که قیمت زغال سنگ منطقی شد شرایط تولید ذوب آهن بهتر شد، امروز با توجه به کیفیت زغال سنگ داخلی نیازمند واردات حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی این محصول هستیم.

وی یادآور شد: حتی اگر چهار برابر تولید امروز، تولید زغال سنگ کشور افزایش یابد باز هم نیازمند واردات ۳۰ درصد زغال سنگ هستیم.

بدقولی وزارت صمت در تامین سنگ آهن ذوب آهن

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در ادامه در خصوص تامین سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن، نیز گفت: برای ذوب آهن تامین آب و سنگ آهن مهم است، ما از نظر تامین سنگ آهن در کشور مشکل نداریم و اگر سرمایه گذاری در عمق نکنیم، تا ۱۱ سال آینده با کمبود سنگ آهن مواجه می شویم.

وی تاکید کرد: به جای سرمایه گذاری در تامین موارد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد به سمت توسعه فولاد رفته ایم.

یزدی زاده با بیان اینکه ذوب آهن اصفهان تنها شرکتی است که سنگ آهن دانه بندی مصرف می کند، گفت: ذوب آهن به میزان ۶ میلیون تن مواد آهن دار نیاز دارد که از این میزان به حدود یک میلیون تن گندله و کنسانتره و ۵ میلیون تن سنگ آهن با عیار بالای ۶۰ نیاز دارد.

وی با انتقاد از تبدیل سنگ آهن با اف ای ۶۰ و ۶۳ به کنسانتره و یا صادرات سنگ آهن دانه بندی، گفت: این در حالیست که ذوب آهن نیاز به این سنگ آهن دارد.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: سال گذشته ذوب آهن به واسطه دستور سرپرست وزارت صمت، کوره بلند شماره یک را راه اندازی کرد و قرار شد سنگ آهن مورد نیاز آن تامین شود، اما این کار نشد در حالیکه ذوب آهن مطابق وعده این کار را انجام داد.

راهکارهای ذوب آهن برای حل مشکل تامین مواد اولیه

وی با بیان اینکه امسال با وجود مشکلات آب و برق به واسطه راه اندازی کوره شماره یک، رشد تولید چدن داشته ایم، تصریح کرد: در حال حاضر سه کوره ذوب آهن به شدت نیازمند سنگ آهن است.

یزدی زاده تاکید کرد: اگر قرار است دولت فکری به حال سنگ آهن ذوب آهن نکند، این شرکت به سمت واردات خواهد رفت در این شرایط قیمت گذاری دستوری برای محصولات این شرکت معنا ندارد و صادرات برای ما به صرفه خواهد بود.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر وقتی به ذوب آهن سنگ آهن نمی دهند تنها می توانیم تولید محصولات کیفی داشته باشیم و محصولاتی همچون میلگرد را دیگر نباید تولید کنیم، تصریح کرد: امروز ذوب آهن نیازمند حمایت منطقی است و در حال حاضر مشکل تامین مواد اولیه برای سه کوره بلند با گنجایش ۵ هزار مترمکعب داریم و اگر مواد اولیه کیفی مورد نیاز ذوب آهن به طور کامل تامین شود، تولید سالانه این سه کوره باید بالای ۶۰۰ هزار تن باشد، اما امروز این امکان وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به راهکارهای برای حل این مشکل، گفت: اگر مواد اولیه مورد نیاز ذوب آهن تامین نشود، ناچاریم به جای سنگ آهن، گندله را جایگزین کنیم، اگرچه هزینه های تولید ما افزایش می یابد اما چاره ای جز این نخواهیم داشت، چرا که اکنون در مسیر تولید محصولات با ارزش افزوده و سودآوری هستیم.

نگاه مثبت ذوب آهن به ساخت یک میلیون واحد مسکونی

وی در ادامه درباره برنامه ذوب آهن برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: امروز کشور نباید با داشتن پتانسیل زمین و تولید محصولات مختلف ساختمانی دغدغه مسکن داشته باشد، بنابراین باید در اتاق فکری موانع تولید را بررسی کنیم.

یزدی زاده توضیح داد: ذوب آهن به عنوان تولیدکننده محصولاتی همچون انواع تیرآهن های H و ... به افزایش تولید مسکن کمک کند.

وی ادامه داد: این اتاق فکر باید دغدغه های تولیدکنندگان زنجیره تولید مسکن از جمله فولادی ها، کاشی، سیمان و ... را برطرف کند در این شرایط شاید در سال نخست نه، اما طی سه سال می توانیم به ساخت یک میلیون واحد برسیم.

چشم انداز خوب سهام ذوب آهن

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در ادامه در خصوص وضعیت مالی شرکت ذوب آهن، گفت: زمانی که مدیرعامل ذوب آهن شدم، این شرکت ۲ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت، اما به مرور شرایط و نگاه بانک ها به این مجموعه تغییر کرد.

وی گفت: اگر تورم را از قیمت صنعت و فلزات اساسی خارج کنیم، سود خالص شرکت در سال ۹۹ باید ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد می شد، همچنین سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ رشد تولید این شرکت ۵ درصد بود، همچنین سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ رشد تولید ۴ درصدی را تجربه کردیم، همچنین در کنار آن به دنبال کاهش هزینه های تولید بودیم.

یزدی زاده تاکید کرد: مجموعه اقدامات مدیریتی از سال ۹۷ تا سال ۹۹ در تولید محصولات با ارزش افزوده، تلاش پرسنل این شرکت و ... موجب شد تا ذوب آهن در مسیر سودآوری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: امسال در کنار مشکل تامین مواد اولیه با توجه به سرمایه گذاری در حوزه آب و با وجود مشکل تامین برق و خروج نیروگاه هایمان از مدار ۱۰ درصد رشد تولید داشته ایم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر نقش حامل های انرژی در ذوب آهن ۵۰ درصد است، گفت: این موضوع موجب افزایش ریسک تولید شرکت می شود.

وی تصریح کرد: با وجود تمام این مشکلات سهامداران باید به آینده این شرکت امیدوار باشند و اگرچه امروز ذوب آهن در فرابورس است، اما درخواست ورود این شرکت به بورس را داده ایم که البته هنوز قطعی نشده است.

برنامه های توسعه ذوب آهن سرمایه گذاری بر محصولات با ارزش افزوده بالا

یزدی زاده با بیان اینکه با رصد سهام ذوب آهن اقبال از این سهام توسط صندوق های بازنشستگی و صندوق های خصوصی بیشتر بوده است، گفت: ذوب آهن سه سال تمام سود شناسایی می کرد، اما زیان انباشته داشته و امسال به ۱۰۰۰ میلیارد تومان سود انباشته رسید، بنابراین از امسال به بعد باید بر روی سهام ذوب آهن تمرکز کنیم.

وی در ادامه به طرح های توسعه ذوب آهن اشاره کرد و گفت: ذوب آهن به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده محصولاتش، تمرکز خود را بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا همچون ریل، تولید ورق برای سازه های فولادی جهت ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت، انواع تیرآهن های H و ... گذاشته است، همچنین در حوزه آب در پروژه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان سرمایه گذاری کرده و در قالب قرارداد BOT در پروژه خرید و تصفیه پساب با شرکت آبفای استان مشارکت و سرمایه گذاری کرده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022