سوزوکی کیزاشی، کارآمد اما ضعیف در بازار


سوزوکی کیزاشی، کارآمد اما ضعیف در بازار

شرکت سوزوکی در این محصول از مواد اولیه باکیفیتی استفاده کرده و از آن‌جا ‌که کیزاشی در ژاپنی به‌معنای مژده و بشارت است، این انتخاب اسم نمایانگر حضوری قدرتمند و نگاه به‌آینده کمپانی سوزوکی در بازار خودروهای کلاس D است.

به گزارش «اخبار خودرو»، سوزوکی کیزاشی در سال 2009 با ورود به‌بازار آمریکای‌شمالی معرفی شد و سپس در سال 2011 در کشورهای دیگری مانند نیوزلند، استرالیا و هند نیز فروخته شد. باوجود گذشت هفت سال از تاریخ تولید این خودرو، شرکت ایران‌خودرو سوزوکی کیزاشی را به‌عنوان یکی از محصولات به‌روز کمپانی ژاپنی معرفی کرد.
شرکت سوزوکی در این محصول از مواد اولیه باکیفیتی استفاده کرده و از آن‌جا ‌که کیزاشی در ژاپنی به‌معنای مژده و بشارت است، این انتخاب اسم نمایانگر حضوری قدرتمند و نگاه به‌آینده کمپانی سوزوکی در بازار خودروهای کلاس D است. «دنیای خودرو» قصد دارد در ادامه شرایط فنی، بازار و امکانات این خودرو را مورد بررسی قرار دهد.

مشخصات و ابعاد بدنه
سوزوکی کیزاشی اتوماتیک فول و نیمه‌فول در کلاس بدنه سدان و در کلاس خودرو D تولید شده است. این خودرو با طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب 4651، 1821 و 1481 میلی‌متری ساخته ‌شده و با شاسی یکپارچه و همان‌گونه که گفتیم با نوع بدنه سدان متوسط تولید شده است.
فاصله محوری این خودرو 2700 میلی‌متر و وزن آن نیز 1495 کیلوگرم عنوان‌شده است. در مدل فول سوزوکی کیزاشی از رینگ 18 و در مدل نیمه‌فول از رینگ 17 استفاده ‌شده است که ایمنی این خودرو را افزایش داده و سبب دریافت پنج ستاره از اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا شده است.

مشخصات فنی
سوزوکی کیزاشی با یک موتور چهار سیلندر بنزین‌سوز با حجم 2393 سی‌سی تولیدشده و ظرفیت و گنجایش حجم باک این خودرو ژاپنی 63 لیتر است. این خودرو موتور جلو 16 سوپاپ دارد و دارای انژکتور با قابلیت پاشش چندنقطه‌ای است. حداکثر قدرت خروجی کیزاشی 185 اسب‌بخار در 6500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن 320 نیوتون‌متر در 4000 دور در دقیقه و توان خروجی حجمی کیزاشی نیز 77 اسب‌بخار بر لیتر گزارش‌شده است.این سدان ژاپنی دارای جعبه‌دنده انتقال قدرت خودکار پیوسته یا CVT با 6 دنده است و صدای نامطلوبی که در زمان گاز دادن با سوزوکی کیزاشی می‌شنوید، نتیجه تجهیز آن به‌همین نوع گیربکس است که البته از مزایای آن قابلیت حفظ دور موتور بالای 500 نیز هست. شتاب صفر تا 100 این خودرو 8.8 ثانیه و حداکثر سرعتی که با سوزوکی کیزاشی می‌توان تجربه کرد، 205 کیلومتر برساعت بیان شده است.
سوزوکی کیزاشی دارای ترمز دیسکی خنک‌شونده جلو و عقب است و این خودرو همچنین مجهز به‌ترمز ضدقفل، سیستم ترمز کمکی و توزیع الکترونیکی نیرو است. نتیجه تست ترمز کیزاشی، رسیدن به‌سکون از سرعت 96.5 بعد از 34.7 متر بوده است. همچنین این کمپانی ژاپنی، کیزاشی را به‌آپشن کمترشناخته‌شده اتو هلد مجهز کرده است. سیستم اتو هلد در ترافیک‌های سنگین به‌کمک‌ راننده می‌آید تا نیازی به‌تغییر دنده از N به D و نگه‌داشتن پدال ترمز نباشد و تنها نیاز است این دکمه را فشار دهید تا خودرو شما هنگام فشار دادن پدال گاز بی‌حرکت بماند.
سوزوکی کیزاشی مجهز به‌کروزکنترل، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری است. این خودرو ژاپنی از حسگرهای جلو و عقب و باران در سیستم هشدار خود برخوردار است و سیستم تعلیق کیزاشی از نوع مستقل برای هر چرخ در نظر گرفته ‌شده است و تعلیق جلوی آن مک‌فرسون و عقب آن مالتی‌لینک است. کمک‌فنرهای جلو و عقب نیز هردو هیدرولیکی هستند و فرمان برقی آن هم با قابلیت تنظیم چهارحالته از قدرت کمکی هیدرولیکی بهره می‌برد.
مصرف سوخت کیزاشی در شهر 10.2 لیتر به‌ازای هر 100 متر گزارش شده است. مصرف سوخت این خودرو در خارج از شهر در هر 100 متر 7.8 لیتر و مصرف سوخت سیکل ترکیبی آن 7.9 لیتر است و این خودرو علاوه‌بر داشتن پنج ستاره اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات‌متحده، پنج ستاره ایمنی نیز از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا دریافت کرده است. سوزوکی کیزاشی همچنین دارای استاندارد یورو 5 است و همه این موارد نشان‌دهنده مشخصات فنی سوزوکی کیزاشی در سطوح بالاست.

تجهیزات ایمنی
ژاپنی‌ها این خودرو را با هفت کیسه هوا تجهیز کرده‌اند که شامل دو ایربگ پرده‌ای، دو ایربگ روبه‌رو و دو ایربگ جانبی به‌همراه یک کیسه هوای زانویی برای راننده می‌شود. از دیگر امکانات ایمنی کیزاشی پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی محدودکننده و پیش‌کشنده، کلید ضدسرقت، قفل مرکزی قابل‌کنترل توسط راننده، ریموت‌کنترل رادیویی، قفل درها بدون کلید، سیستم ترمز دیسکی خنک‌شونده جلو و عقب، ABS، EBD و ESP و سیستم کمکی ترمز است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
این خودرو از دستگاه‌های حفاظتی کلید ضدسرقت، قفل مرکزی قابل‌ کنترل توسط راننده و ریموت‌کنترل رادیویی و قفل کردن درها بدون کلید برخوردار است. این خودرو دارای چراغ‌های هالوژنی جلو و مه‌شکن در جلو و عقب است و شیشه‌های تمام پنجره‌ها برقی است. آینه‌های خارجی کیزاشی قابلیت تنظیم برقی دارند و امکان داشتن راهنما و گرم‌کن سفارشی نیز موجود است.
سوزوکی کیزاشی از مالتی مدیایی با سیستم یکپارچه کنترل نمایش اطلاعات مدیریت پیمایش، پخش رادیو، CD و MP3 و پورت USB برخوردار است که از چهار بلندگو اصلی، یک بلندگوی مرکزی و دو تیوتر استفاده می‌کند. سیستم غربیلک هیدرولیکی‌ این خودرو وظیفه تنظیم ارتفاع و همچنین کنترل سیستم صوتی خودرو را برعهده دارد. صندلی راننده نیز دارای قابلیت تنظیم دستی و همچنین 3 حافظه تنظیم خودکار است. علاوه‌بر این، سوزوکی کیزاشی دارای سه‌محل اتصال صندلی کودک روی صندلی عقب است. صندلی عقب تاشونده نیز از دیگر تجهیزات این خودرو است. این کمپانی ژاپنی در کیزاشی، از سیستم تهویه‌مطبوع دو منطقه‌ای و سیستم تهویه‌مطبوع و مجرای انتقال گرمایش برای سرنشینان عقب استفاده کرده است. سوزوکی کیزاشی فول نسبت به‌نیمه‌فول از آپشن‌هایی مانند سیستم تنظیم سرعت یا کروزکنترل، خاموش و روشن شدن خودکار چراغ‌ها، چراغ‌های HID، قابلیت تنظیم خودکار میزان روشنایی و سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده با 10 حرکت و سرنشینان در چهار حرکت، روکش‌های چرمی و آیینه‌وسط حساس به‌نور برخوردار است. از دیگر امتیازهای کیزاشی فول می‌توان به‌سانروف و سقف شیشه‌ای برقی، اهرم‌های دوحالته تعویض دنده تعبیه‌شده روی فرمان، برف‌پاکن خودکار دارای سنسور باران و گرم‌کن صندلی راننده و سرنشین اشاره کرد.

جمع‌بندی بررسی مشخصات فنی
این خودرو ژاپنی با طراحی تلفیقی اروپایی-ژاپنی خود و با وجود اقبال مشتریان جهانی، از فروش خوبی در بازارهای ایران برخوردار نشد. کارشناسان یکی از اساسی‌ترین علت‌های آن را قیمت‌گذاری نادرست خودرو توسط شرکت ایران‌خودرو دانسته‌اند و مصرف سوخت این خودرو نسبت به‌مدل‌های این کلاس با سوخت ترکیبی 7.9 لیتر، در مشخصات فنی سوزوکی کیزاشی متوسط بیان ‌شده است. این خودرو با توجه به‌مشخصات فنی سوزوکی کیزاشی، اسپرت ارزیابی شده است و با وجود سیستم تعلیق و فرمان مناسب، کیزاشی را می‌توان یک خودرو چابک نامید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس