عزم جدی شورای ششم برای مقابله با آقازاده سالاری/شکایت شورای ششم از دولت تدبیر و امید


عزم جدی شورای ششم برای مقابله با آقازاده سالاری/شکایت شورای ششم از دولت تدبیر و امید

هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز صبح روز یکشنبه، 4 مهرماه، با حضور رئیس و اعضای شورا و همچنین سرپرست شهرداری تبریز در عمارت ساعت تبریز برگزار شد.

رسول برگی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با تبریک هفتم مهرماه روز ایمنی و آتش نشانی گفت: در بازدیدی که از ایستگاه‌های آتش نشانی داشتم، شاهد بودم که مشکلات بسیار زیاد است و این ایستگاه ها با کمبودهای بسیاری مواجه است، برای مثال لباس این همکاران کیفیت پایینی دارد.

وی افزود: غیر قابل قبول است در ایستگاهی که نیازمند حضور ۱۴ نیرو است، ۶ نفر حضور داشته باشد و این افراد هم به صورت شیفتی نگهبانی داده و با این وضعیت به ماموریت اعزام شوند. باید آقازاده های استخدام شده در شهرداری را برای نگهبانی به این ایستگاه ها بفرستیم.

وی با بیان اینکه راندمان کاری در این ایستگاه‌ها کاهش یافته است گفت: ماشین‌آلات آتش‌نشانی قدیمی و فرسوده است که همین امر آتش‌نشانان را گرفتار می‌کند.

رئیس شورای شهر تبریز ادامه داد: باتوجه به اینکه هشتم مهر ماه روز ناشنوایان است، خواهشمندیم کارت منزلتی برای استفاده در قطار شهری و اتوبوس برای این افراد در نظر گرفته شود.

وی افزود: ۱۶ آذر سال گذشته شورای پنجم مصوبه‌ای در خصوص نابینایان داشته است که بر اساس این مصوبه می‌بایست در بخش حمل و نقل عمومی از این افراد هزینه‌ ای دریافت نشود که خواهشمندیم در این مورد نیز مساعدت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص روند امضا حکم شهردار تبریز گفت: آقای رنجبر شهردار همه اعضای شورا و تمام تبریز است و ما نسبت به او متعصب هستیم و هرکس و هر گروهی بخواهد در این مسیر سنگ‌اندازی کند اقدام نادرستی است.

برگی اضافه کرد: در ادغام سازمان فرهنگی - ورزشی حوزه‌های فرهنگ و ورزش آسیب بسیاری دیده‌اند، هرچه سریعتر مسئول تصفیه برای تعیین تکلیف سازمان های منحل شده یا ترکیب شده مشخص شود تا بیت المال ضایع نشود.

برگی همچنین در ادامه گفت: برادر من بخاطر اینکه بیکار است و من برای او کاری نکرده ام، با من قهر کرده است؛ لذا نباید برخی نور چشمی ها با سفارش آقایان وارد شهرداری شود.

اولین دستورجلسه این هفته به طرح یک فوریتی انسداد جذب نیروی انسانی به شهرداری تبریز اختصاص داشت.

روح اله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا گفت: به جهت رعایت شایسته سالاری و ارائه برنامه برای ورود نیرو به شهرداری پیشنهاد شد ورود هرگونه نیرو موقتاً به شهرداری مسدود پس از تصویب این طرح آیین نامه ورود نیرو به شهرداری تدوین و به شورای شهر ارائه شود.

علیرضا نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: بهتر است ابعاد مختلف این موضوع را در جلسه ای غیر رسمی بررسی کنیم.

وی ادامه داد: تمامی اعضا کمیسیون برنامه و بودجه موافق انسداد ورود نیرو و تدوین آیین نامه جذب نیرو هستند.

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز اضافه کرد: باید بحث زمان‌بندی این طرح مشخص شود که تا چه روزی ورود نیروی انسانی جدید به شهرداری مسدود خواهد شد.

وی اضافه کرد: به نظرم بهتر است در کنار این طرح، برای تعیین و تکلیف قراردادهای سایر کارکنان شهرداری از جمله رانندگان استیجاری، مربیان، و بسیاری از نیروها در انواع قرارداد نیز تعیین و تکلیف کنیم.

روح اله دهقان‌نژاد، رئیس کمیسوین ارزیابی، تحقیق و نظارت شورا نیز با بیان اینکه این طرح در زمینه سیاست گذاری است و دخالتی در اجرا محسوب نمی‌شود، گفت: این طرح به محض تصویب اجرا خواهد شد و کمیته نیروی انسانی ورود و خروج نیرو به شهرداری را نظارت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ۲۰ درصد افزایش حقوق رانندگان استیجاری نیز باید برای همه این رانندگان افزایش یابد.

در نهایت سیاست گذاری طرح انسداد جذب نیرو به شهرداری تبریز به مدت یک ماه به تصویب رسید و مقرر شد، در صورت نیاز به ورود نیرو به شهرداری کمیته نیروی انسانی در خصوص ورود نیرو تصمیم گیری کند و همچنین به شهرداری فرصت داده شد تا در مدت یک ماه لایحه ای در این خصوص تهیه کند.

دفاع مقدس نمونه ای از مدیریت الهی بود

در ادامه این جلسه مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی که به دعوت اعضای شورا و به مناسبت هفته دفاع مقدس در صحن شورا حاضر شده بود، طی سخنانی گفت: در تمامی جنگها دو نوع مدیریت الهی و غیر الهی وجود دارد؛ در مدیریت های غیرالهی هدف تنها جهانگشایی است که نمونه بارز این نوع مدیریت را می‌توان در جنگ جهانی اول و دوم مشاهده کرد که نزدیک ۱۰۰ میلیون نفر در اثر وقوع این جنگ ها کشته‌ شدهد و به حقوق این افراد توجهی نشد.

سرتیپ دوم پاسدار اصغر عباسقلیزاده اضافه کرد: اما در دفاع مقدس ما با حفظ عزت خود در مقابل دشمنان ایستادگی کردیم و علی‌رغم جنگ ۸ ساله نیروی انسانی کمتری جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: در دفاع مقدس کشورهایی در مقابل ما و در کنار عراق قرار گرفتند که در جنگ جهانی اول و دوم در مقابل هم بودند و قداست دفاع مقدس به این دلیل است که علی‌رغم طولانی بودن جنگ کم تلفات ترین جنگ را مشاهده کردیم و با وجود پشتیبانی تمام دنیا از عراق، دشمنان از ما شکست خوردند.

وی متذکر شد: در زمان جنگ رزمندگان ما سختی بسیاری کشیدند و باتوجه به اینکه بنی صدر ملعون مجوز ارسال سلاح به سپاه را نمی‌داد، بسیاری سلاح ها از عراقی ها به غنیمت برده شده بود که با ایمان و اتحاد مردم ‌و رهبری حضرت امام با وجود تمام کاستی ها توانستیم عزت و اقتدار خود را حفظ کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مسلمانان در صدر اسلام نبود شناخت از دشمن بود و همان مسلمانان امام حسین(ع) را شهید کردند، گفت: همه‌ی مردم در دفاع مقدس متحد شدند و با فرماندهی امام خمینی(ره) و سپس امام خامنه ای(مدظله العالی) این دستاورد ها ایجاد شد.

وی با تقدیر از اعضای شورای پنجم و شهردار سابق تبریز از اقدامات آنان در زمینه تکمیل پارک موزه دفاع مقدس تقدیر کرد و خواستار همکاری شورای ششم برای تکمیل این پروژه شد.

تشریح میزان تحقق بودجه و درآمد شهرداری در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰

در ادامه این جلسه مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تبریز به تشریح میزان تحقق بودجه و درآمد شهرداری در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰ پرداخت و افزود: بودجه سالانه مرکز و مناطق ۱۰ گانه تبریز در سال ۱۴۰۰، معادل ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که در مجموع تا به امروز ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد عاید شهرداری شده است.

محمد حسین‌زاده افزود: میزان تحقق بودجه شهرداری تبریز تا کنون ۷۰ درصد بوده است که با کسر ارقام تکراری طی دوره مدنظر، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یعنی معادل ۶۸ درصد است.

وی ادامه داد: هزینه‌ی سالانه مرکز و مناطق، ۱۵۸۳ میلیارد تومان و هزینه‌ی سرمایه نیز حدود ۳ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان است.

وی در خصوص عملکرد شهرداری مناطق و مرکز خاطرنشان کرد: درآمد ناشی از عوارض عمومی که عمدتا از طریق صدور پروانه و مالیات بر ارزش افزوده به‌دست آمده است، حدود ۶۸۱ میلیارد تومان بوده که تحقق ۷۸ درصدی محسوب می‌شود.

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تبریز گفت: شهرداری مرکز در پنج ماهه نخست سال‌جاری نسبت به دوره مربوطه ۱۱۰ درصد تحقق بودجه دارد و در کل تحقق بودجه مرکز و مناطق سرجمع ۷۰ درصد و در مجموع ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

شهرام دبیری، عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: شهرداری تبریز در طول این دوره، ۱۷۰۰ میلیارد درآمد داشته است که مشابه سال ۹۹ نیز است که اگر به مناطق نگاه کنیم، به جز منطقه ۱۰، همگی زیر ۵۰ درصد است که این وضعیت قابل قبول نیست و نشان از عدم توانایی در کسب درآمد است.

وی ادامه داد: برخی مناطق همچون منطقه ۹ درآمد غیرنقدی را نیز آورده‌اند که باید بررسی شود که از طریق تهاتر یا مزایده بدست آمده است؛ از نظر هزینه نیز، هزینه عمرانی ما ۲۹ درصد است که درصد پایینی است و باید علل آن بررسی شود.

وی با بیان اینکه در ارتباط با سازمان‌ها، دو سازمان عمران با ۲۴ و ترافیک با ۴۳ درصد عملکرد پایینی دارند که ۳۵۰ میلیارد تومان از درآمد مربوط به اوراق و ۱۶۰ میلیارد تومان نیز از طریق فروش املاک بدست آمده است که بخش عمده آن را به سازمان قطار شهری داده‌ایم.

احد صادقی، دبیر شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز گفت: بحث تفریغ بودجه که در کمیسیون نیز مطرح و از وقت آن نیز گذشته است، هنوز ارائه نشده است و درآمد متفاوت مناطق، بیشتر به خود مناطق ارتباط دارد و باید مشخص شود که مدیران شهرداری مناطق نیز در این امر تأثیر دارد یا نه؟

وی ادامه داد: اگر بخواهیم خزانه متمرکز را اجرایی کنیم، نقش مدیر در آن برجسته می‌شود، هنوز که برنامه اجرایی نشده است، شهرداران مناطق میلی به درآمدزایی ندارند.

وی اضافه کرد: باید مشخص شود که درصد بالای تحقق در منطقه ۱۰ بر اساس کدهای تعریف شده محقق شده است یا از طریق برنامه‌هایی مثل تفکیک بدست آمده‌ است؟

دبیر شورای اسلامی کلانشهر تبریز خاطرنشان کرد: برخی از سازمان‌ها مانند میادین ظرفیت کسب درآمد بالایی دارند و انتظار کسب درآمد از این سازمان ها بیشتر است و برخی سازمان‌ها نیز، مسائل و مشکلات را به مناطق ارجاع می‌دهند.

بابایی اقدم نیز گفت: گزارش موجود را نگران‌کننده دیدم. ظاهراً شهرداری تبریز رو به ورشکستگی می‌رود. خواهشمندیم گزارش به صورت استنباطی ارائه و تصویری از مناطق و سازمان‌ها بیان شود.

وی افزود: بیشترین میزان شهرک‌های اقماری در شهرداری منطقه ۵ است که تحقق ۳۴ درصدی را دارند که این یک علامت سوالی بزرگ است؛ که در آنجا۷۵۰ میلیارد تومان را پیش‌بینی کردیم.

وی اضافه کرد: ما همواره بودجه صرفاً عمرانی را دریافت می‌کنیم اما دو سوم بودجه عمرانی که بیش از ۶۰ درصد را شامل می‌شود، در گزارش ارائه نمی‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا افزود: انتظار این است که جمعیت مناطق را در بودجه‌نویسی در نظر بگیریم و باتوجه به اینکه سرانه بودجه هر شهروند کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است، می‌بینیم که در منطقه پنج سرانه بودجه هر شهروند ۵ میلیون تومان است.

وی گفت: برخی سازمان‌ها که عملکرد بالایی نشان می‌دهند، اما بیشترین کمک را از مرکز دریافت کرده‌اند، باید گزارشی از درآمد خود داشته باشند.

وی تاکید کرد: رشد ۲۹ درصدی در بحث پروژه‌های عمرانی غیر قابل قبول است.

دهقان‌نژاد نیز گفت: برخی از مناطق در خصوص بحث درآمد گلایه دارند، که با وجود اخد وام ۲۰۰ میلیاردی در پارک بزرگ، چیزی برای منطقه مربوطه در نظر گرفته نشده است لذا باید آماری تحلیلی از مناطق داشته باشیم.

وی اضافه کرد: چون در بودجه متمرکز، تمام درآمدها به مرکز می‌رود، انگیزه ها کاهش می یابد، باید برای مناطقی که درآمد بیشتری کسب می‌کنند، تشویقی هم در نظر گرفته شود.

تشریح عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه شورا

نوای باغبان نیز در تشریح عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه تحقق بودجه ۵ ماهه به صورت ماهانه در اختیار اعضای شورای شهر قرار می‌گیرد، گفت: از ۶ هزار میلیارد تومان که برای امسال بودجه هدف گذاری شده است، یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان(حدود ۷۰ درصد) از طریق پروانه های ساختمانی، تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۹۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری شامل اوراق و وام است، افزود: فروش املاک شهرداری نیز برای امسال ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در بحث ماده ۱۰۰ نیز حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری درآمد بدست آمده است که باید در دراز مدت برای این موضوع چاره اندیشی کرد.

وی ادامه داد: در بودجه امسال، ۳۰۰ میلیارد تومان از محل درآمد های سال گذشته به امسال منتقل شده است و ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق ماده ۱۰۱ و ۱۷۵ میلیارد تومان نیز از طریق کمک دولت در بودجه سهیم شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری از چند مورد درآمد غیر پایدار است گفت: باید درآمد های پایدار شهرداری را ارتقا دهیم و با توجه به اینکه سالانه ۲۰ میلیارد تومان از قبل سرمایه گذاری درآمد داشته‌ایم، در دنیا عمده درآمد شهرداری ها از اجاره املاک و مالیات بر منازل است که در شهرداری تبریز این دو جزو کمترین حوزه های درآمدی است.

وی افزود: بیش از ۱۷ سازمان در شهرداری وجود دارد که سازمان های اتش نشانی، اتوبوسرانی، شرکت بهره برداری مترو، سازمان فرهنگی ورزشی و سازمان عون ابن علی از جمله سازمان هایی هستند که بیش از درآمد خود به شهرداری وابسته هستند.

نوای باغبان با تاکید بر اینکه سازمان عون ابن علی باید به سمت درآمد زایی حرکت کند، گفت: در ۵ ماهه امسال ۳۰ درصد بودجه عمرانی و ۷۰ درصد بودجه جاری تحقق یافته است و بزرگترین مشکل شهرداری همین بحث تحقق بودجه ها است که تحقق جاری بیشتر از عمرانی است اما در زمان تصویب برعکس است.

وی با بیان اینکه باید بیش از ۴۳۳ میلیارد تومان وام و ۴۵۰ میلیارد تومان اوراق پیش بینی شده در بودجه تحقق یابد گفت: هنوز ریالی در این بخش تحقق نیافته است که باید به سرعت به سمت تحقق آن حرکت کنیم.

وی با انتقاد از پایین بودن تحقق درآمد در مناطق گفت: ۱۰ درصد یا ۱۵ درصد در مناطق برای شورای شهر قابل قبول نیست.

تحقق آمال و آرزوهای دوره های گذشته در شورای ششم

در ادامه این جلسه، محمدحسن اسوتچی خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به اینکه در این دوره از شورا، شاهد تحقق بسیاری از آمال و آرزوهای چندین دوره گذشته خواهیم بود گفت: از اهتمام شورای ششم برای تعقیب مسائل مختلف قدردانی می‌کنم.

وی افزود: پرداخت به موقع حقوق ها باعث خوشحالی است اما به دلیل وجود مشکل مابین شهرداری منطقه ۱ و شرکت همشهری، حقوق کارکنان پرداخت نشده است که باید سر موقع پرداخت شود.
وی با بیان اینکه در مباحث پرسنلی باید اقدامات اساسی انجام شود افزود: در شورای ششم به ساماندهی نیروی انسانی توجه ویژه‌ای شده است که لازم است تداوم یابد.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: ارائه لیست حقوق و مزایا که باعث ناراحتی برخی افراد شده است، قابل قبول نیست والتبه نمی‌توان چیزی را تا ابد پنهان کرد، حتی در قانون آمده رهبر کشور نیز باید لیست اموال و دارایی خود قبل و بلد از رهبری را ارائه دهد.

وی گفت: پرداخت حقوق های بالا تضییع حقوق بیت المال است در حالیکه ما از عدالت ایده‌آل سخن نمی گوییم بلکه عدالت مقدور باید در سرلوحه امور باشد و اگر عدالت مقدور این است که یک مدیر چندین قطعه زمین را هدیه دریافت کند این عدالت نیست.

وی ادامه داد: کارگر خدمات شهری که تا چند وقت پیش کارگر بسیار خوبی بود و همه می‌خواستند این شخص با آنها کار کند در اثر حادثه نمی‌تواند روی پای خود بایستد که شنیده‌ام در خانه ای ۲۷ متری در محله خلیل آباد تبریز زندگی می کند.

اسوتچی اظهار کرد: این عدالت نیست که مدیران در تعاوتی مسکن چندین قطعه زمین بگیرند اما کارگران ما مستاجر بمانند؛ اگر حراست سازمان به عنوان دیدبانی مورد اعتماد نتواند زمینه های مشکل را بگوید، دیگر بود و نبود آن چه فرقی دارد، حراست به عنوان دیدبان مورد اعتماد باید در مورد اتفاقات هشدار دهد.

وی ادامه داد: چطور می‌شود مدیران سابق که اکنون نیز منسب دارند، نیروهای جدیدی وارد شهرداری می‌کنند؟! آیا نباید به این افراد هشدار دهیم؟

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در مجموعه شورا و شهرداری نیاز نیست جاسوس بیاید کار کند برخی ها با ریاکاری می‌توانند کار های بسیاری کنند که دشمن نمی‌توان این ضربه را بزند.

وی ادامه داد: امیدواریم حراست شهرداری بهتر بتواند به وظایف خود عمل کند من از ۲۵ سال قبل که مسئول حراست شهردرای بودم، همین اعتقادات را داشتم و اینطور نیست که چون اکنون عضو شورا هستم این صحبت ها را بیان می‎‌کنم.

اسوتچی تاکید کرد: وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شهرداری منطقه ۲ و۳ پیمانکار اقدام به انجام برخی کار ها کرده و مبالغی بیشتر دریافت کرده گفت: قرار شده این موضوع به دادگاه ارجاع شود که برخی ها می‌خواهند جلوی این کار را بگیرند اما باید با پیمانکار خاطی برخورد شود.

دوئل شورای ششم و دولت تدبیر و امید

بابایی اقدم نیز در تذکر خود گفت: در جلسه نمایندگان مجلس درخصوص باسمنج مقرر شد که جلسه ای برای پیگیری موضوع در تهران برگزار شود و اعضای شورا نیز باید ماموریتی به سه عضو مشخص شده برای پیگیری مسائل باسمنج دهند تا این موضوع به صورت جدی پیگیری شود..

وی تاکید کرد: نباید بنشینیم و منتظر اقدامات نمایندگان مجلس باشیم‌ این درست نیست چرا که آنها مشغله زیادی دارند و اکنون کلانشهر بودن تبریز با بخش شدن باسمنج زیر سوال رفته است.


وی اضافه کرد: با بخش شدن باسمنج محدوده تبریز کاهش یافته است که باید در دیوان عدالت اداری شکایتی برای هیأت وزیران دولت سابق که تصمیم بر بخش شدن باسمنج گرفته اند طرح کرد.

بابایی اقدم با اشاره به اینکه آماده‌ایم تا زمان حصول نتیجه این موضوع را از تهران پیگری کنیم گفت: بنده به همراه آقایان باغبان و بجانی از طرف شورای شهر برای پیگیری این موضوع انتخاب شدیم که تمام تلاش خود را برای احقاق حق به کار خواهیم بست.

در نهایت با پیشنهاد فریدون بابایی اقدم و با تصمیم اعضای شورا مقرر گردید شورای شهر تبریز از هیأت وزیران دولت قبل در دیوان عدالت اداری بابت تصمیم به کاهش حریم مصوب تبریز شکایت کند.

یاسین بجانی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: در خصوص نوسازی تاکسیرانی یکی از بانک ها متعهد شده است تا تسهیلاتی با بهره ۴ درصدی برای خرید ۱۰ هزار دستگاه خورد در ۴ سال را ارائه کند.

وی افزود: وضعیت اتوبوس‌های تبریز مناسب نیست و علی‌رغم تصویب شورای قبل هنوز اتوبوسی خریداری نشده است‌.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: در بحث مناسب سازی خیابان ها و اتوبوس ها برای جانبازان و معلولین باید اقداماتی انجام شود.

دهقان نژاد نیز با اشاره به شرایط نا مساعد لباس‌های مخصوص آتش نشانی در ایستگاه های آتش نشانی تبریز گفت: ۴۵۰ دست لباس مناسب برای آتش نشانان نیاز است و اگر اکنون صالح امانی آتشنشان تبریزی در بیمارستان بستری است به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات است‌ و باید در بودجه ۱۴۰۱ توجه ویژه‌ای به شرایط آتش نشانان شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه به مناسبت هفته دفاع مقدس از جانبازان، ایثارگران و خانواده معظم شهدا و همچنین به مناسبت روز ایمنی و آتشنشانی از آتشنشانان تبریزی تجلیل شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت