سرطان، تهدیدی فراموش شده در سایه کرونا


سرطان، تهدیدی فراموش شده در سایه کرونا

نشریه اسپانیا نوشت: ویروس کرونا بدون نفوذ به بدن، شمار زیادی از افراد را در سال‌های آینده خواهد کشت اما در اینکه بیماران مبتلا به سرطان در صدر این فهرست قرار خواهند داشت، اتفاق نظر وجود دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه لا وانگواردیای اسپانیا نوشت: ویروس کرونا نه تنها زندگی مبتلایان به این بیماری را به مخاطره انداخته بلکه سلامت سایر شهروندان را نیز در معرض خطر قرار داده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی «سازمان سرطان اروپا» (European Cancer Organisation)، به موجب شیوع ویروس کرونا، یک میلیون مورد ابتلا به سرطان در اروپا در ۱۸ ماه پایانی تشخیص داده نشده است.

این مطالعه (مه ۲۰۲۱/ اردیبهشت) نشان می‌دهد، از هر دو فرد مبتلا به علائم احتمالی سرطان، یک نفر فوری برای تشخیص ارجاع داده نشده و از هر پنج بیمار سرطانی در اروپا، یک نفر در حال حاضر هنوز تحت درمان جراحی یا شیمی درمانی مورد نیاز خود قرار نگرفته است.

اشباع سیستم‌های بهداشتی، تاخیر در انجام آزمایش‌ها، جراحی‌ها، تعلیق برنامه‌های تشخیص زودهنگام، کاهش مراجعه مبتلایان بیماران به مراکز درمانی در مراحل اولیه با هراس از ابتلا به کرونا از دلایلی است که به این امر منجر شده است.

به نوشته لا وانگواردیا نتایج بررسی‌های انجام شده در همه مراحل مبارزه با سرطان اعم از پیشگیری، تشخیص، درمان و تحقیقات در اسپانیا نشان می‌دهد که در بازه زمانی ماه‌های مارس و ژوئن ۲۰۲۰ (اسفند تا خرداد) میزان سیتولوژی (سلول‌شناسی) ۵۷.۱ درصد و بیوپسی (تکه‌برداری) حدود ۴۱. ۲ درصد کمتر در مقایسه با سال ۲۰۱۹ انجام شده است.

همچنین طبق تحقیقات انجام شده در ۳۶ بیمارستان اسپانیا، شیمی درمانی ۹.۵ درصد، رادیو تراپی ۵.۳ درصد و پیوند سلول‌های بنیادی ۲۷.۲ درصد کاهش یافته است.

بارسلونا و مادرید شاهد بیشترین میزان اختلال در روند درمانی بیماران مبتلا به سرطان بوده اند و «بنیاد آنکولوژی» اسپانیا (ECO) تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۰، ۲۰ درصد بیماران با تاخیر در تشخیص مواجه شدند، مراجعه بیماران به مراکز مشاوره ۴۰ درصد کاهش یافت و شمار افرادی که در آزمایشات بالینی شرکت داشتند، به طور متوسط ۳۰ درصد کمتر گزارش شده است.

«آلبارو رودریگس لِسکوره» (Álvaro Rodríguez Lescure) رئیس انجمن آنکولوژی اسپانیا با ابراز تاسف از این وضعیت، گفت: این بسیار محتمل است که وضعیت تاخیر در تشخیص بیماران سرطانی را در مورد بیمارانی با مشکلات قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و حتی اختلالات روانی شاهد باشیم و این «یک درام واقعی» است.

به عقیده رودریگس، تاخیر در تشخیص سرطان تاثیر بسیار منفی بر نتایج و فرصت‌های درمانی موجود گذاشته و در مراحل پیشرفته تر بیماری، تخصیص بیشتر منابع هم از نظر انسانی و هم از نظر فنی و تشخیصی را می‌طلبد.

به گفته این متخصص اسپانیایی، اگر به صورت تقریبی سالانه ۲۷۶ هزار مورد سرطان در اسپانیا داشته باشیم، کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی شمار این گروه از بیماران، از ریزش مراجعه و تشخیص ۳۰ هزار نفر از بیماران سرطانی در سال گذشته (۲۰۲۰) حکایت دارد.

بر اساس هشدار کارشناسان، اجتناب از مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ویژه از طرف افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، بیمارانی که نیازمند مراجعه مستمر به پزشک هستند و می‌بایست به صورت مداوم از خدمات آزمایشگاهی به منظور آگاهی از میزان پیشروی بیماری خود آگاه شوند، نه تنها باعث پیشرفت بیماری دیگری در بدنشان می‌شود بلکه با این روش سلامت خود را به خطر می‌اندازند.

انجمن قلب آمریکا نیز پیشتر بر اساس مطالعه‌ای اعلام کرد میزان مرگ و میر در افرادی که به علت سکته قلبی درگذشته‌اند، نسبت به پیش از شیوع همه‌گیری بیشتر بوده است. آن‌ها تعداد فوتی‌ها بر اثر سکته قلبی را پیش و پس از شیوع ویروس مورد بررسی قرار دادند که بر این اساس مشخص شد در واقع بیشتر افرادی که پس از شیوع ویروس کرونا جان باختند، به دلیل ترس ناشی از ابتلا به ویروس کرونا به بیمارستان مراجعه نکرده بودند.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر