تلخی کرونا بر دل عاشقان جامانده از قافله عشاق اربعین


تلخی کرونا بر دل عاشقان جامانده از قافله عشاق اربعین

سمنان- ایرنا- رد پای تلخ کرونا در همه ابعاد زندگی امروز مشاهده می شود و این بار با فرارسیدن اربعین، فراق عاشقان جامانده از آیین پیاده روی اربعین سیدالشهدا داغی مضاعف بر دل زائران نهاده است.

به گزارش ایرنا، وقتی طعم شیرین وصال را چشیده باشی تحمل فراق سخت و اندوهگین است و غم دوری جانکاه تر از همیشه رخ نمایی می کند. حضور نابهنگام ویروس افسارگسیخته کرونا تلخی ها و سختی های بیشماری را برای جهان به ارمغان آورد و جان های بسیاری را قربانی و مشکلاتی مضاعف را به جامعه وارد کرد.

آن هایی که هر سال قدم در راه کربلا و مسیر عاشقی برمی داشتند حالا دوسالی است که در اربعین، از دور با حسرت بر این مصیبت عزاداری می کنند و به امید آینده دل هایشان را گرم نگه می دارند، عزادارانی که کیلومتر ها دورتر از مامن امن مسلمانان برای داغ دل کاروان کربلا گریه کنان رنج دوری را به جان می کشند و با کمک ابزارهای ارتباط جمعی همراه با همبستگی و اتحاد همیشگی شان مراسم اربعین را برگزار می کنند.

دل ها را به جای جان و تن مان راهی کربلا می کنیم

یکی از جوانان سمنانی می گوید: پیاده روی اربعین یکی از بزرگ ترین مراسم های دینی جهان به شمار می رود که متاسفانه شیوع کرونا این آیین ارزشمند را در ۲ سال اخیر تحت تاثیر خود قرار داده است.

حمید رضا دهرویه افزود: آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید اخیرا خطاب به آن هایی که نتوانستند به اربعین برسند تاکید کرده است که "نگویید جا مانده‌ایم کسی که قلب و روحش رفته جامانده نیست. جامانده کسی است که عشق و شور و طلب زیارت اربعین، به ذهنش هم نمی‌رسد و علاقه‌ای ندارد." از این رو خدا را شاکریم که در مملکتی زندگی می کنیم که حب حسین(ع) در آن موج می زند و مردم باید دل ها را به جای جان و تن شان راهی کربلا کنند.

وی تاکید کرد: امسال با رعایت دستورالعمل های بهداشتی سعی می کنیم به بهترین طرز ممکن آیین عزاداری اربعین حسینی را گرامی داریم و نشان دهیم عشق و شور به حسین از فرسنگ ها دور تر از سرزمین کربلا نیز تبلور می یابد.

معرفت اربعین را فراموش نکنیم

کارشناس مذهبی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: اربعین سالهاست جایگاه خود را در جامعه بدست آورده است و مصداق مهم آن برگزاری مراسم باشکوه پیاده روی اربعین و حضور میلیون ها مسلمان عاشق و نیز برگزاری مراسم های متعدد عزاداری است.

محمدرضا شمس الدین با اشاره به هدف مهم تجمعات عظیم عزاداران بیان کرد: چرایی این تجمعات و اصل اساسی حضور خیل عظیم عزاداران تاکنون مغفول مانده است که باید این موضوع مهم توسط عالمان و واعظان دینی تبیین شود.

وی افزود: تا قبل از شیوع بیماری کرونا حدود ۳۰میلیون نفر درپیاده روی باشکوه اربعین حضور داشتند و خانه ها و کوچه های شهر مملو از عزاداران بود.

وی ادامه داد: جنبه های معرفتی باید در عزاداری ها مورد توجه قرار گیرد تا هیاهوی این تجمعات ما را از دلیل و صاحب اصلی آن دور نسازد.

شمس الدین با بیان ضرورت حفظ دستاوردهای محرم عنوان کرد: در خصوص فلسفه قیام عاشورا بارها در ایام محرم و صفر در هیات ها و سخنرانی ها صحبت می شود مواردی مانند امربه معروف و نهی از منکر و اهمیت نماز اول وقت که تکرار زیاد این موارد موجب فراموشی آن ها شود.

زیارت اربعین مهمترین اعمال

این کارشناس مذهبی تغییر محوریت سخنرانی ها و بیان مطالب متنوع را امری مهم برشمرد و گفت: به دلیل تکرار بیش از حد برخی مسائل توجه به آن ها کم شده و عملی خلاف آن صورت می گیرد با توجه به کاهش قابل توجه بزهکاری های اجتماعی در ایام محرم و صفر و رعایت حداکثری اصول اخلاقی در این ایام، تاثیر عزاداری ها در جامعه کاملا مشهود و ملموس است.

وی افزود: زندگی غیر قابل پیش بینی تر ازآن است که بتوان به سال آینده برای توبه و تغییر رفتار اندیشید پس بهترین کار حفظ دستاوردها و محصولات عزاداری های این ایام است.

شمس الدین ادامه داد: مهمترین عمل در روز اربعین، قرائت "زیارت اربعین " است که به فرموده امام حسن عسکری(ع) قرائت زیارت اربعین، نماز، پیشانی بر خاک گذاردن، بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز های جهریه(صبح،مغرب و عشا) و استفاده از انگشتر در دست راست از نشانه های پنج گانه فرد مومن است.

سهمیه های کم اما امیدبخش

مدیرحج و زیارت استان سمنان در خصوص سهمیه زائران ایرانی در راهپیمایی بزرگ اربعین گفت: دولت عراق سهمیه ورود زائران ایرانی را ۳۰هزار نفر اعلام کرده است که سهمیه استان سمنان ۳۰۲ نفر برآورد شده است.

خلیل دلپاک با اشاره به شرایط حضور زائران در کشور عراق بیان کرد: الزام ورود به صورت هوایی، تزریق هر ۲ دز واکسن کرونا و انجام تست کرونا ۷۲ ساعت قبل پرواز از سوی زائران باید رعایت شود.

وی افزود: تمامی مراحل ثبت نام، اخذ ویزا و انجام تست کرونا زائران به خوبی انجام شده است و زائران بدون مشکل آماده زیارت شده اند همچنین امکان بازگشت زائران پس از اتمام زیارت از طریق مرز مهران فراهم شده است.

جاماندگان عاشق

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: خیل عظیم عاشقان سالهای گذشته در پیاده روی بزرگ اربعین حضور داشتند که در ۲ سال اخیر بیماری کرونا مانع از حضور زائران شده است اما خوشبختانه با تزریق واکسن کرونا تعدادی از هم وطنان افتخار حضور در مراسم بزرگ اربعین در کربلا را دارند.

حجت الاسلام عباس عبداللهی با اشاره به برنامه های عزاداری روز اربعین عنوان کرد: ۲ برنامه مهم کشوری برای زائران و عزاداران جامانده از پیاده روی بزرگ اربعین در سطح کشور تدارک دیده شده است که مهمترین آن برگزاری پیاده روی نمادین در روز اربعین است.

وی افزود: در سطح استان همزمان با کشور مسیر هایی برای پیاده روی نمادین جاماندگان اربعین تدارک دیده شده است که قرائت زیارت اربعین همزمان در سطح کشور از دیگر برنامه های مهم است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به فعالیت هیات‌های مذهبی اظهار کرد: برخی هیات ها با برپایی موکب و گروهی با برپایی دسته های عزاداری باتوجه به زمان و مکان تعیین شده در مسیر پیاده روی نمادین جاماندگان اربعین حضور خواهند داشت.

عبداللهی در خصوص نحوه برگزاری پیاده روی نمادین جاماندگان اربعین افزود: مراسم پیاده روی از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه مصادف با اربعین حسینی آغاز شده و تا اذان ظهر ادامه خواهد داشت و نیز قرائت سراسری زیارت اربعین راس ساعت ۱۰ صبح برگزار خواهد شد.

رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی

مسئول شورای هیئات مذهبی استان سمنان گفت: یکهزار و ۴۰۰ هیات مذهبی در سطح استان سمنان فعال و مشغول برپایی عزاداری هستند.

رمضان جدیدی ادامه داد: هیات های مذهبی در روز اربعین و ۱۰ روز پایانی ماه صفر موظف به رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مراسم های عزاداری هستند که در هیات های مسقف باید طول حداقلی ۶ متر سقف رعایت شود.

وی در خصوص عملکرد هیات ها در ایام ماه محرم و صفر بیان کرد: تمای نذورات در استان با رعایت بهداشت طبخ و توزیع شده است و برخی نذورات نیز در قالب سبد کالا به دست مردم رسیده است، تمامی هیئت با همکاری حداکثری مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی مراسم عزاداری را برگزار کرده اند.

سخن آخر

نجوا های عاشقانه مادران و همراهی دلنشین پدران در کودکی سنگ بنای علاقه و ارادت به سیدالشهدا است. عشق بزرگی که از کودکی در دل هایمان ریشه می زند و سعادت دنیا و آخرت را به ارمغان می آورد.

حال و هوای حزن بار ایام عزاداری روح و روان آدمی را صیغل می دهد و روشن می کند مسیر پیش رویمان اگر اهل تغییر و مشتاق ساختن دنیای بهتری باشیم.

حضور در مراسم های عزاداری و چشیدن طعم گوارای مهر این خانواده کریم شاید حتی برای مدت کوتاهی آرامش را بر زندگی پر فراز و نشیب و سخت این سال ها به همراه می آورد.

درگیری با بیماری بی رحم کرونا در کنار مشکلات مختلف زندگی های شخصی و اجتماعی فرصت انجام فعالیت های بسیاری را از ما سلب کرده است که حضور در پیاده روی با شکوه اربعین یکی از آن هاست.

مراسمی که چندسالی محفل عشق، ارادت، همبستگی و همراهی مسلمانان با یکدیگر بوده است حالا به یک حسرت بزرگ مبدل گشته است هم برای زائران عاشق و هم بای میزبانان سخاوتمند.

نجواهای عاشقانه مادران حتی با تغییر شرایط ادامه دارد و اگر چه شکل عزاداری ها دستخوش دگرگونی شده است اما همچنان پابرجاست از عزاداری های خالصانه در کویرهای داغ تا پیاده روی های پرحسرت جاماندگان اربعین در شهر نشان ازایمان و ارادت دارد.

امید است که با واکسیناسیون همگانی، بیماری کرونا، ماسک و ضدعفونی ها از جهانمان پاک شود تا رنگ آرامش به زندگی بازگردد و حسرت در دل زائران و عاشقان رخنه نکند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت