برنامه‌ریزی‌ها برای رسیدن به اهداف باید مبتنی بر ظرفیت‌ها باشد


برنامه‌ریزی‌ها برای رسیدن به اهداف باید مبتنی بر ظرفیت‌ها باشد

نخستین جلسه دفاعیه نقشه تحولی استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان غربی، با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری و جمعی از کارشناسان، در سالن طاهره صفارزاده برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نخستین جلسه دفاعیه نقشه تحولی استان‌ها با حضور محمدمهدی دادمان و به همت معاونت راهبری استان‌های حوزه هنری روز پنجشنبه یکم مهرماه در ستاد برگزار شد.

در این جلسه رؤسای حوزه هنری استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان غربی به بیان برنامه‌ها، اولویت‌ها و نقشه تحولی استان خود پرداختند.

پس از ارائه برنامه استانی، محمدمهدی دادمان و جمعی از کارشناسان، برنامه‌های ارائه شده را نقد کرده و پیشنهادات خود را به جهت بهبود کیفیت نقشه‌های تحولی استان ارائه دادند.

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، درباره نقشه تحولی استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان غربی گفت: از مدیران و دست‌اندرکاران تدوین نقشه‌های تحولی این دو استان بسیار تشکر می‌کنم. از نقاط قوت این برنامه‌ها این است که تلاش شده با یک دید واقع‌گرایانه بر روی تجربه‌ها و ظرفیت‌ها سوار شود که از این رو بسیار جای قدردانی دارد. مسیر پیوند عملیاتی شدن بر روی نقشه تحول، باید کم کم راه و مسیرش را پیدا کند، ریشه بدهد و به سمت منتج شدن و به نتیجه رسیدن پیش برود. وحدت در عملکرد برنامه‌ها بسیار نکته مهمی است که باید در تمامی سطوح و لایه‌ها به وجود بیاید و دیده شود. گاهی در برنامه‌ها با نوعی تکثر مواجه هستیم، برنامه‌هایی که طیف وسیعی از اقدامات را شامل می‌شود. عامل وحدت‌بخش یک برنامه، محتوای تولید شده است که شما را قادر می‌سازد اتفاقات مختلف که قرار است رقم بخورد را در یک مسیر قرار دهد و شما را به نتیجه دلخواه برساند.

وی ادامه داد: سازماندهی اقدامات در انتهای سند و نقشه تحولی که در برنامه‌های استان خراسان رضوی شاهد بودم دارای یک نکته است که باید به آن توجه شود. شاید در مرحله نظری و روی کاغذ کار بسیار بزرگ و متکثر باشد، اما در میدان عمل بسیاری از این کارها و مراحل به هم گره می‌خورند و با سرعت بیشتری پیش می‌رود. باید از مرحله نخست تا زمان رسیدن به هدف مدام مسیر را بررسی و کنترل کنید. باید همانند یک دماسنج ویژگی‌ها و شاخص‌ها و علائم بروز یک مشکلات را بررسی و از به وجود آمدن انحراف یا مشکلات احتمالی پیشگیری کرد. این کنترل و رصد همه جانبه می‌تواند خود بر موفقیت نقشه تحول و برنامه‌ای که تدوین کرده‌اید صحه بگذارد. باید با دقت بسیار، برنامه‌های خود را سه ماه به سه ماه، شش‌ ماه به شش ماه یا یک سال به یک سال رصد بکنیم و ببنیم اساساً رو به جلو هستیم یا خیر، نبض بگیریم، دما بگیریم، حال و هوا بگیریم تا ببینیم به چه سمتی پیش می‌رویم.

دادمان افزود: ما در نقشه تحول باید به محتوا، فرم، قالب‌های کاری، ساختار و تشکیلات درونی توجه ویژه داشته باشیم که بعد از ۴ سال شبکه‌ای بیرون از تشکیلات رسمی حوزه هنری شکل گیرد، این نکته بسیار حائز اهمیت است که اگر ما سال‌‎ها تلاش کنیم و مجموعه‌ای از کنشگران بیرون از ساختار حمایت نشوند یا به رشد آنها کمکی نکنیم، عملاً کارهای ما بنا شده بر روی آب است؛ به عبارتی ما خانه‌ای بنا کرده‌ایم که روی آب بوده و با یک تغییر و جابه‌جایی مدیریتی و تغییر رویکرد، همه چیز از میان رفته و تمامی زحمات خیلی راحت باطل خواهد شد، اما اگر این ظرفیت‌ها به بیرون از سازمان منتقل شود، کنشگران، دغدغه‌مندان و کسانی که بیرون از ساختار حوزه هنری تربیت شده‌اند حمایت شوند، پرچمدار این حرکت می‌شوند، با تغییرات سازمانی، برنامه‌های تدوین شده باقی مانده و به مسیر خود ادامه خواهند داد.

رئیس حوزه هنری تصریح کرد: زمانی که یک بخش در سازمان ما طراحی می‌شود، باید رفته رفته به یک استقلال و انسجام درونی برسد که تغییرات جزئی و کلی آن را از مسیر اصلی خود منحرف نکند. به عبارتی اصل به حریت و آزادی عمل است که در چارچوب سازمان حرکت می‌کند، هیچ وابستگی در حوزه تصمیم‌گیری به سازمان خود ندارد و همین مسئله رمز موفیت آن است. به عنوان مثال جریانی که جناب آقای مرتضی سرهنگی با ایجاد دفتر ادبیات مقاومت ایجاد کردند، در عین حضور در بستر حوزه هنری خود یک حرکت مستقل است که ارتباطی با ساختار مدیریتی و تشکیلاتی حوزه هنری ندارد و با قدرت به سمت اهداف خود پیش می‌رود.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟