مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در استان های ایران


مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در استان های ایران

کربلاست؛ اما از کاروان زائران اربعین جامانده‌اند و امروز با حضور در مسیرهای پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) در جای‌جای کشورمان قلب و جانشان را به قافله کربلاییان پیوند زدند.

مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در استان های ایران

به گزارش صدای ایران از مهر، از ساعات ابتدایی صبح اربعین جمعیت جاماندگان از پیاده‌روی اربعین، از دور به سیاهی می‌زند، خودروها جای عبور ندارند و مسیر تقریباً بسته است. ابتدایش مشخص نیست انتهایش هم؛ دلدادگان از دور و نزدیک می‌آیند برای عرض ارادت.

در ثواب زیارت گفته‌اند «هیچ زائری به زیارت آن حضرت نمی‌رود مگر آنکه این فرشتگان به استقبالش می‌روند، و هیچ‌کس با قبر آن حضرت وداع نکرد مگر آنکه این فرشتگان وی را مشایعت می‌کنند» اینجا صف مشایعت‌کنندگان هم انگار تمامی ندارد.

پلیس راهنمایی سعی دارد معبری باز کند تا گرفتگی جاده بیشتر نشود شاید خودشان هم پیش‌بینی نمی‌کردند که این حجم عاشقان اهل‌بیت (ع) در روز اربعین سرور و سالار شهیدان برای برگزاری یک مراسم نمادین حاضر شوند اما انگار امسال دل جاماندگان بسیار گرفته که نتوانستند در کربلای معلی حضور یابند.

خروش جاماندگان اربعین در سراسر ایران/ تجلیگاه «حب‌الحسین یجمعنا»

زائر جامانده آه می‌کشد و فریاد این حسرت را با ضعف صدایش نشان می‌داد، «امسال که قسمت نشد و رفتن باوجود شرایط کرونا سخت شده است به حال و هوای آن روزها غبطه می‌خورم. هیچ‌گاه انتظار اینکه جزو جاماندگان باشم را نداشتم که اگر می‌دانستم فرصت دیگری پیش نمی‌آید، همان‌جا قلب و پایم را جا می‌گذاشتم.»

او از حال و هوای موکب امام رضا (ع) در مسیر می‌گوید: موکب امام رضا (ع) در مسیر کربلا گویی مهمانسرای حضرت بود و حال و هوای مشهد را تداعی می‌کرد. حتی اطمینان داشتیم که در میان جمعیت قدم‌هایمان را برای تعجیل در فرج برمی‌داریم؛ درحالی‌که اکنون از دور می‌گویم «اطلبنا یا حسین بحق فاطمه الزهرا ان‌شاءالله»

امروز در جای‌جای کشورمان مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین برگزار شد. در استان تهران نیز موج عاشقان راهی مسیرهای تعیین‌شده برای راهپیمایی شدند.معاون اول رئیس‌جمهور هم با حضور در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در مراسم جاماندگان اربعین تهران حضور پیدا کرد.

گزارش و تصاویر مهر از این مراسم را در نقاط مختلف کشورمان بخوانید و ببینید.

زخم کاری فراق بر دل جاماندگان اربعین در اصفهان

خروش جاماندگان اربعین در سراسر ایران/ تجلیگاه «حب‌الحسین یجمعنا»

فراق و غربت دو واژه‌ای است که همه‌گیری یک ویروس به ظاهر کوچک، لمس آن را برای عاشقان امام حسین (ع) پررنگ‌تر کرد. تصور این دوری به قدری طعم تلخی داشت که حتی با مرور خاطرات اربعین هم شیرین نمی‌شد و داغ دل‌های شکسته و کربلا نرفته را دوچندان می‌کرد.

بوی غربت اما همنشین همیشگی زندگی اهل بیت (ع) بوده و هست که البته عنصر قدرت را در جوار خود به همراه داشته‌اند، چراکه خریداری چون امام حسین (ع) اینگونه از غرب و شرق و گوشه و کنار این کره خاکی طرفدار دارد و بدون فیلتر مهمان‌نوازی می‌کند. حتی نقل است که امام زمان (عج) برای شناخته شدن، خود را فرزند ثارالله، نجات بخش عالمیان معرفی می‌کند.

خادمان امام رضا (ع) نیز با جا ماندن از خدمت به زائران و پیاده‌روی اربعین به خوبی این غربت را حس کرده‌اند که نفیسه زهتاب از خادمیاران کانون جوانان آستان قدس رضوی اصفهان از حس توأمان غریبی و فراق زائران و جاماندگان این روزها می‌گوید که دیگر طعم مهمانی امامش را نچشیده است. گزارش مهر را اینجا بخوانید.

پیاده‌روی «حرم تا حرم» در اردبیل برگزار شد

خروش جاماندگان اربعین در سراسر ایران/ تجلیگاه «حب‌الحسین یجمعنا»

حجت‌الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل ظهر دوشنبه در حاشیه این مراسم با اشاره به هدف اجرای مراسم «حرم تا حرم» اظهار کرد: جا ماندگان پیاده‌روی اربعین حسینی در شهر اردبیل مسیر حرم تا حرم را پیاده‌روی کردند تا عشق و ارادت خود را به ساحت سیدالشهدا (ع) و یاران با وفا برسانند.

وی به شرایط کرونایی و تأثیر پذیرفتن عزاداری‌ها از این شرایط اشاره و اضافه کرد: امسال با توجه به شرایط کرونایی پیاده‌روی اربعین حسینی با تعداد معدودی از افراد در اردبیل انجام شد که در حاشیه این مراسم تعدادی از موکب‌داران روانه زیارت اربعین حسینی شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تصریح کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با نظم و انضباط همراه با عزاداران حسینی در روز اربعین حسینی حرکت عزاداران حسینی از امامزاده صالح آغاز شده و تا امامزاده سیدصدرالدین ادامه داشت تا شرکت کنندگان با حضور در مقصد پیاده‌روی در یوم اربعین عزاداری خود را انجام دهند.

حجت‌الاسلام ستوده ادامه داد: حرکت پیاده روی حرم تا حرم از مسیر میدان قیام به طرف دروازه مشگین و میدان وحدت تا حرم امامزاده سیدصدرالدین در اردبیل انجام شد تا در طول مسیر و مسافت طولانی شرکت کنندگان بتوانند عزاداری خود را طبق برنامه‌ریزی پیش ببرند.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تهران برگزار شد

خروش جاماندگان اربعین در سراسر ایران/ تجلیگاه «حب‌الحسین یجمعنا»

مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مسیرهای پنج‌گانه برگزار شد. عزاداران حسینی و عاشقان ساحت اهل‌بیت عصمت و طهارت در یکی از مسیرهای راهپیمایی جاماندگان اربعین پیاده‌روی خود را از میدان امام حسین (ع) آغاز کردند.

عزاداران پس از طی ۱۷ کیلومتر از مسیر به سمت خیابان ۱۷ شهریور، حدفاصل میدان امام حسین (ع) تا خیابان شوش حرکت کرده و سپس خیابان شوش را تا میدان شوش و سپس خیابان فداییان اسلام از میدان شوش تا میدان حرم راهپیمایی و سپس از خیابان قم تا محدوده میدان فرمانداری و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) طی کردند.

بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار مهر، عزاداران حسینی و جاماندگان اربعین اباعبدالله (ع) از مسیر میدان جمهوری نیز پیاده‌روی خود را برگزار کرده‌اند، این عزاداران در پیاده‌روی امروز وارد مسیر نواب، میدان ۹ دی، میدان بهمن، خیابان بعثت، شهید رجایی، بزرگراه شهید کریمی، دستواره، میدان نماز، میدان غیبی، میدان فرمانداری، خیابان قم و میدان حرم مطهر شدند.

این پیاده‌روی همچنین از امام‌زاده حسن (ع) تهران برگزار شد و دلدادگان حسینی با عبور از خیابان‌های امین الملک، قزوین، شیخ محمدی، میدان ۹ دی، میدان بهمن، بزرگراه بعثت، شهید رجایی، بزرگراه شهید کریمی، دستواره، میدان نماز، میدان غیبی، میدان فرمانداری، خیابان قم و میدان حرم مطهر به عزاداری پرداختند.

تپه «نور الشهدا» شهرکرد اربعینی شد / پیاده‌روی جاماندگان اربعین


پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی (ع) در مسیر منتهی به تپه «نور الشهدا» شهرکرد برگزار شد. دلدادگان حسینی (ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور باشکوهشان حماسه همدلی و مودت خلق کردند.

در طول مسیر بیش از ۱۰ موکب بهداشت و درمان، پخت نان، کودک، حجاب و عفاف و کتاب برپاشده است.

گفتنی است این پیاده‌روی به مدت هفت شب در مسیر تپه نور الشهدا برگزار شد.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در مشهد برگزار شد

خروش جاماندگان اربعین در سراسر ایران/ تجلیگاه «حب‌الحسین یجمعنا»

امروز دوشنبه همزمان با بیستم ماه صفر، روز اربعین شهادت سید و سالار شهیدان (ع)، عاشقان اهل بیت که برای دومین سال پیاپی در حسرت زیارت عتبه مقدسه سیدالشهدا و قمر بنی هاشم باقی ماندند، به سمت حرم مطهر رضوی پیاده‌روی کردند.

محبین اهل بیت به یاد مسیر پر نور نجف تا کربلا، طریق‌الحسین و شمارش عمودهای این راه، مسیر میدان فردوسی تا حرم مطهر را پیاده‌روی کرده تا عرض تسلیتی به ساحت مقدس علی بن موسی‌الرضا (ع) تقدیم کنند.

پیاده‌روی و عزاداری جاماندگان اربعین با عنوان «معبر حسین» از میدان فردوسی مشهد آغاز و عزاداران پس از طی مسیر تا میدان شهدا و پس از آن تا حرم مطهر رضوی، عزاداری را در این روز به‌جا آوردند.

علاوه بر مشهد مقدس، در سایر شهرستان‌های خراسان رضوی همچون کاشمر نیز این مراسم معنوی برگزار شد.

راهپیمایی بزرگ جاماندگان اربعین در بجنورد


مراسم جاماندگان اربعین حسینی صبح دو شنبه با حضور گسترده مردم در بجنورد برگزار شد.

مردم عزادار مسیر میدان شهید تا امامزاده سید عباس (ع) را به یاد فاصله نجف تا کربلا پیاده روی کردند.

جاماندگان در مسیرهای ارادت / مردم سمنان با زائران کربلا همراه شدند

«نشد عراقِ غمت را بگریم از دل و جان» اما اینجا که می‌توان گرد آمد و آن را با جماعتی جامانده اما عاشق در میان گذاشت. از روزهای قبل که اعلام شد برنامه اربعین در استان سمنان و هشت شهرستان استان برگزار می‌شود، این هماهنگی‌ها برای حضور انجام شده است.

موکب‌ها نیز در مسیر برپا شده‌اند هر کدامشان چیزی می‌دهند اکثراً دود اسپند در مقابلشان برپا است و قلاچ کنان به آسمان می‌رود عده‌ای سینی به دست دارند و چفیه بسته‌اند که آن حال و هوای اربعین حسینی در کربلای معلی و مسیر، زنده شود عین همانی که امروز صدها کیلومتر آن سو تر دارد رخ می‌دهد، برای کسانی که توانستند بروند برای ملت شریف عراق که امسال اربعین را به یاد ابومهدی و حاج قاسم زنده نگه می‌دارند.

جاماندگان در مسیرهای ارادت/ مردم قومس با زائران کربلا همراه شدند

حجت‌الاسلام عباس عبدالهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: امروز همزمان با اربعین حسینی در هشت شهرستان استان سمنان دو برنامه نیز به صورت نمادین در سراسر استان با مشارکت مردم ولایی و حسینی و همراهی شورای هیئات مذهبی و نهادهای انقلابی و مواکب حسینی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین این برنامه‌ها پیاده‌روی نمادین اربعین حسینی در هشت شهرستان استان از ساعت هشت صبح روز دوشنبه الی ۱۷ همان روز است که امروز شاهد هستیم در شهرستان‌های مختلف استان برگزار شده و در برخی نقاط هم دیرتر و در ساعات بعد از ظهر برگزار می‌شود، ابراز داشت: برنامه دوم تدارک دیده شده، قرائت زیارت پرمحتوای اربعین همزمان با ساعت ۱۱ صبح روز اربعین با حضور مردم است که ختم به نماز جماعت می‌شود. مشروح گزارش مهر را اینجا بخوانید.

دل و پایی که جا ماند / به تو از بین الحرمین شیراز سلام

خروش جاماندگان اربعین در سراسر ایران/ تجلیگاه «حب‌الحسین یجمعنا»

اربعین ١۴۴٣ هجری قمری با اربعین‌های سال‌های گذشته متمایز است و امسال به علت شیوع ویروس کرونا عده بسیار کمی توانستند به سرزمین امام حسین (ع) مشرف شوند.

به علت شیوع کرونا دولت عراق برای سفر اربعین قوانین و مقررات خاصی را وضع کرد و سهمیه ایران برای بزرگترین اجتماع شیعیان جهان تنها ۶۰ هزار نفر عنوان شد این در حالی است که از استان فارس یک هزار و ۹۰۰ نفر در قالب ۱۱۰۰ نفر زائر و ۸۰۰ نفر نیز موجب دار به سرزمین عراق اعزام شدند تا نایب الزیاره ای برای پنج میلیون نفر جمعیت فارس باشند.

اما عاشقی و دلدادگی هیچگاه محدودیت متوجه نخواهد شد و مردم فرهنگ دوست و عاشق ائمه اطهار در استان فارس بین الحرمین شیراز را به جای بین الحرمین در کربلا قرار دادند و جاماندگانی که از درد فراق می‌نالیدند با حضور در بین الحرمین شیراز دل‌ها را به سمت کربلا روانه کردند.

عاشقان ائمه اطهار از حرم سید علاءالدین حسین علیه السلام مسیر پیاده روی بین الحرمین شیراز را آغاز کرده و تا حرم احمدبن موسی شاهچراغ (ع) را پیاده قدم به قدم حرکت کرده و در میان موکب هایی که برای خدمت به زائران ایجاد شده بود حال و هوای عمودها و مسیر نجف به کربلا را تداعی می‌کردند.

عزاداری اربعین امام حسین در دیار میرزا / جاماندگان در گیلان پیاده روی کردند

خروش جاماندگان اربعین در سراسر ایران/ تجلیگاه «حب‌الحسین یجمعنا»

همزمان با اربعین سرور و سالار شهیدان مردم دیار میرزا کوچک که قبل از شیوع ویروس کرونا در این ایام در بین الحرمین بوده و به اربابشان ادای احترام می‌کردند، دلشکسته از این فراق دو ساله با حضور در تکایا، حسینیه‌ها، مساجد و میدان و تجمع اربعینی ها عشق و ارادت خود به سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) را از دور به نمایش گذاشتند.

محمد مهدی یکی از حاضران در تجمع جاماندگان اربعین یکی از شهرهای گیلان با چشمانی اشکبار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امسال هم از زائران اربعین حسینی جامانده ایم، اظهار کرد: دو سال دوری از پیاده روی اربعین و بین الحرمین سخت است.

وی با بیان اینکه امروز از دور به اربابمان امام حسین (ع) سلام عرض کردیم، افزود: تنها خواسته ما از امام حسین (ع) این است که این دوری و فراق را سه ساله نکند و سال آینده در این روزها در بین الحرمین باشیم.

تصاویری از راهپیمایی جاماندگان اربعین در استان‌ها

خروش جاماندگان اربعین در سراسر ایران/ تجلیگاه «حب‌الحسین یجمعنا»

خروش جاماندگان اربعین در سراسر ایران/ تجلیگاه «حب‌الحسین یجمعنا»


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا