شاخ و شانه کرونا و واکسن در کردستان


شاخ و شانه کرونا و واکسن در کردستان

سنندج - ایرنا - موج پنجم کرونا دیرتر از دیگر مناطق کشور به کردستان رسید و هنوز هم ماندگار است، پا به پای کرونا، واکسیناسیون عمومی شتاب گرفته تا شاید بتواند شاخ این ویروس را بشکند.

به گزارش ایرنا، برای کار یکی از دوستانم باید به دانشگاه آزاد سنندج می‌رفتم، همان ابتدای ورودی از پله‌ها که پایین که رفتم، ۲ خانم که به نظرم از کارمندان دانشگاه بودند، جلوتر از من حرکت می‌کردند و ناخواسته حرفهایشان را شنیدم، داشتند از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی حرف می‌زدند.

از آنجا که کنجکاوی لازمه کار امثال من است این بار، خودخواسته شنیدم که یکی از آنان به دیگری می گفت: معلوم نیست مردم چرا اینکار رامی کنند، عصر سری به خیابان‌فردوسی بزن جای سوزن انداختن نیست؛ خانم دیگر سری به تاسف تکان داد، از من دور شدند و من ذهنم برگشت به چند روز قبل که معادن امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از افتخار تمام شده سنندجی‌ها گفته بود.

دکتر ابراهیم قادری با حسرت تمام از همشهریانش می‌گفت که در موجهای قبلی سرآمد استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بودند ولی حالا در موج طولانی پنجم، پشت کادر بهداشت و درمان را خالی کرده‌اند و رعایت دستوالعمل‌ها را به زیر ۳۰ درصد رسانده‌اند.

شاخ و شانه کرونا و واکسن در کردستان

کارم تمام شده و از در دانشگاه خارج می‌شوم، جمعیت تقریبا زیادی همان کنار ورودی هستند، شنیده بودم که چندی قبل اینجا مرکز تجمیعی واکسیناسیون عمومی علیه کرونا راه افتاده است، فرصت خوبی است تا از روند واکسیناسیون گزارشی تهیه کنم بعد از هماهنگی با روابط عمومی‌های عوم پزشکی و دانشگاه آزاد و چند مسوول دیگر، بالاخره مجوز صادر می‌شود.

دم در مرکز مرد بلندقدی ایستاده و شماره می‌خواند، فکر کنم آنهایی که اینترنتی نوبت گرفته‌اند قبل از ورود به سالن انتظار اینجا شماره می‌گیرند تا بی‌نظم ایجاد نشود.

خانمی که مسوول هماهنگی تهیه گزارش با حراست بود، من را همراهی و مسوول مرکز را به من و من را به او معرفی می‌کند.

فضای آرامی برخلاف آنچه پشت درب مرکز تجمع دیده می‌شد، به چشم می‌خورد صندلی‌ها با فاصله‌ای حدود ۲ متر از هم چیده شده تا آنهایی که برای واکسن مراجعه کره‌اند روی آنها بنشینند.

خانم زمانه عدنانی مسوول سایت واکسیناسیون تجمیعی این مرکز می‌گوید که روزانه ۸۰۰ نفر برای تزریق واکسن مراجعه می‌کنند.

به گفته وی تنها مشکل اصلی در این مرکز افرادی هستند که انتظار دارند دقیقا سر ساعتی که سامانه برایشان تعیین کرده واکسیناسیون شوند و حتی به ۱۰ دقیقه انتظار هم معترض می‌شوند، تاخیری که تنها به دلیل اختلال اینترنتی ممکن است هر از چند گاهی به‌وجود بیاید.

او کارشناس آموزش دانشگاه آزاد است و حالا دارد از درک روزهای سخت کادر بهداشت و درمان سخن می‌گوید.

عدنانی گفت: وظیفه نظارت بر کار دانشجویان را بر عهده دارد و با این وجود کار بسیار سختی است که قابل مقایسه با کار دشوار کادر بهداشت و درمان نیست.

شاخ و شانه کرونا و واکسن در کردستان

مادر الگوی پسر برای نجات جان آدمها

این شعر را بارها شنیده‌ایم و به کار برده‌ایم که پسر کو ندارد نشان از پدر .اما گاهی پسرها، از مادرشان الگو می‌گیرند و پا جای پای آنها می‌گذارند،سروش بنی اردلان از جمله همین پسرهاست که مادرش از کادر درمان بوده و خودش هم همزمان با شیوع کرونا، در رشته پرستاری از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است.

این پرستار جوان می‌گوید: شروع کارم با تجربه بزرگ بحران کرونا همراه و دلیل محکمم برای وارد شدن به این رشته و شغل با وجود این خطر بزرگ تنها پاداش الهی است.

بگفته وی از فروردین امسال خود و مادرش به کرونا مبتلا شدند و چقدر نگران بقیه اعضای خانواده بودند که نکند بیماری را به آنها منتقل کرده باشند ولی 2 پرستار، پرستار هم شدند و خانواده مصون ماندند.

وی درباره نوع واکسن همان چیزی را می‌گوید که سازمان جهانی بهداشت بر ان تاکید دارد: " بهترین واکسن در دسترس‌ترین آن است".

بنی‌اردلان به استقبال بیشتر مردم از نوع سینوفارم اشاره کرد و گفت: این نوع از واکسن علائم و عوارض کمتری دارد و برای همین مردم از آن استقبال بیشتری دارند.

وی تاکید دارد که نوع واکسن فرقی ندارد و همه آنها خوب هستند.

به گفته این پرستار جوان واکسن‌هراسی باعث شده تا هنوز و حتی با مشاهده تاثیر مثبت واکسن در کاهش کرونا، سوالات زیادی از سوی مردم مطرح شود و این در حالی است که سازمان جهانی و وزارت بهداشت بارها به این سوالات جواب داده‌اند.

شاخ و شانه کرونا و واکسن در کردستان

چرا واکسن رایگان نه؟

صحبتهایم با پرستار جوان که تمام می‌شود، واکسن پیرمرد را تزریق می‌کند و پیرمرد انگار بار سنگینی از دوشش برداشته شده باشد، نفس راحتی می‌کشد و آستین‌پیراهنش را دوباره تنش می‌کند.

خودش را هوشنگ کارساز ۷۱ ساله و فرهنگی بازنشسته معرفی کرد.

برای دُز دوم واکسن آمده و از سهل‌انگاری خود برای مراجعه دیرهنگام می‌گوید.

آقای کارساز دُز اول را کمی بیشتر از سه ماه قبل تزریق کرده است، حدود ۱۰ روز برای تزریق دُز دوم تاخیر دارد.

از او درباره مدت انتظارش برای دریافت واکسن پرسیدم که گفت هیچ معطلی نداشتم، چند دقیقه معطلی برای واکسیناسیون کاملا طبیعی است و چیزی فراتر از حد انتظارم نبود.

او از شایعات هم گله دارد و می گوید: دولت جمهوری اسلامی به فکر مردم است و بنظرم دولت دشمن ملت نیست، آنهایی به خون این ملت تشنه هستند که می‌خواهند کرونا همچنان ماندگار باشد، چرا مردم برای تزریق واکسن چند صد میلیون خرج می کنند و به خارج از کشور می روند ولی واکسن رایگان در داخل کشور را انجام نمی دهند؟

پاسخی برای این سوال معلم دهه های گذشته نداشتم و با او خداحافظی می کنم و از مرکز واکسیناسیون بیرون می‌آیم.

شاخ و شانه کرونا و واکسن در کردستان

واکسن جای ورزش

به سمت سالن ورزشی آزادی رفتم، از خیابان امام (ره) استانداری را که پشت سر گذاشتم ، درختان بلند حاشیه خیابان کم کم کوتاهتر شده و در نهایت ناپدید می شوند، سر دو راهی از تاکسی پیاده شدم و از داخل کوچه ای که پاتوق تعمیرکاران است به سمت درب ورودی ورزشگاه رفتم، بنری نصب شده تا مراجعان بدانند اینجا هم مرکز تجمیعی واکسن است.

چند ماشین در محوطه پارک شده بود و نگهبانی دم درب ورودی سالن نشسته و به مراجعان می گوید که وقت تمام شده و بروند و بعدازظهر بیایند، نگاهی به ساعت می اندازم، از ۱۳ رد شده و من اصلا حواسم نبود که وقتم برای تکمیل گزارش کم است با این حال نگهبان را نشان دادن کارت خبرنگاری راضی کردم و وارد سالن شوم، سراغ مسوول مرکز را گرفتم، آقای ناصری خودش مشغول واکسیناسیون مراجعان است، صبر کردم کمی سرش خلوت شود.

دور تا دور سالن را با فاصله صندلی چیده‌اند و حدود ۲۰ نفری منتظرند تا نوبتشان برسد، هماهنگی با مسوول مرکز را انجام دادم و به سراغ یکی از کادر بهداشت رفتم که داشت واکسن تزریق می کرد.

خودش را ناهید غلامی معرفی می کند و ۶ سال سابقه خدمت در حوزه بهداشت دارد.

روزانه در شیفت صبح ۴۰۰ نفر مراجعه و عصرها حدود ۳۰۰ نفر مراجعه کننده داریم، این را می گوید و از مردم می خواهد تا نوبتشان را در تنها به ساعات صبح موکول نکنند چرا که این وقت از روز فشار کاری زیاد است و عصرها سرشان کمی خلوت تر می‌شود و اگر برایشان مقدور است برای تزریق هجوم نیاورند و رعایت کنند چون ما با این حجم از کار، واقعا توان جر و بحث سر نوبت را نداریم.

از علاقه‌اش به واکسیناسیون که گفت یاد ترس بچگی از واکسن و آمپول افتادم، ادامه داد : قبل از کرونا هم واکسیناسیون کودکان را بر عهده داشتم و حالا هم که شرایط کرونا اینطور شده مردم را تنها نمی گذاریم .

از او هم درباره نوع واکسن سوال کردم که جواب داد: نوعش اصلا مهم نیست و تنها باید به ایمنی مردم فکر کنیم چرا که مطمئنم درصد ایمنی واکسنها تفاوت چندانی باهم ندارد و حتی برای خانواده خودمم هم از پرمصرف ترین آن یعنی سینوفارم استفاده کردم.

شاخ و شانه کرونا و واکسن در کردستان

با کمی عجله به سراغ مراجعین هم رفتم در همین فاصله کوتاه، حدود نیمی از جمعیت واکسنشان را تزریق کرده و دارند سالن را ترک می کنند.

حمید امینی ۲۸ ساله و دانشجوی یکی از دانشگاههای همدان است ، می گوید: یک سال قبل کرونا گرفته و یک هفته کامل را در ختخواب بوده و بعدش هم ۹ کیلو وزن کم کرده و هیچگاه حاضر نیست آن شرایط را باز هم تجربه کند.

از اینکه واکسن برکت بزند زیاد خوشش نمی آید و از عوارض شدید آسترازنکا هم فراری است، آمده سینوفارم بزند.

یک ربع در صف بوده و حضوری ثبت‌نام کرده است، از مسوولان می‌خواهد تا هوای مردم و کادر درمان را داشته باشند.

چهار نفر از اطرافیان خود را بخاطر کرونا از دست داده و شاید بیشتر از بقیه درد کرونا را حس کرده است از سن و سال آنهایی که قربانی کرونا شده اند می پرسم و جواب می دهد: ۲ نفرشان مسن و 2 نفر هم حدود ۳۰ و 40 سال داشتند.

دلش از کرونا پُر است، اگرچه باعث شده بود تا آموزش دانشگاه مجازی شود و هرچند یادگیری از طریق آن را ضعیف می دانست، اما از یک نظر برایش هم بد نشده بود چرا که مجبور نبود بین سنندج – همدان تردد کند و توانسته بود به کارش که در بازار بود برسد.

از روزهای بد کسب و کارش در طول کرونا هم گفت که چندین بار بازار خوابید و او و هم صنفانش حتی نتوانسته بودند اجاره مغازه را هم دشت کنند و از طرف دیگر چون قدرت خرید مردم پایین آمده بود، بازاری‎ها بای همین از دو طرف لطمه دیده بودند.

این جوان سنندجی به روزهای آینده امیدوار است، روزهایی که مردم با استقبال از واکسیناسیون و رعایت دستورالعملهای بهداشتی، رونق را به بازار و کسب و کارها برگردانند.

شاخ و شانه کرونا و واکسن در کردستان

کاوه خالدیان، دُز اول را زده و دلیل خود برای واکسیناسیون را جلوگیری از اپیدمی عنوان می‌کند.

شغل آزاد دارد و خودش و مادرش واکسن زده‌اند؛ تا بحال کرونا نگرفته‌اند و از تحقیقاتی می‌گوید که متخصصان اعلام کرده‌اند که واکسن هیچ ضرری ندارد.

به عقیده او، بین کار خوب و بد توصیه اصلی برای انجام کار خوب است و حالا هم کار خوب زدن واکسن است، به رغم هشدار دوستان و اطرافیان که واکسن نزند، او با فکر و اطمینان این راه را انتخاب کرده‌ و پیشمان هم نیست.

آقای قادری هم از مراجعینی است که مطالب بسیاری را درباره کرونا و واکسن برایم بازگو می کند.

اولش که خیلی علمی درباره واکسنها حرف می‌زند، فکر می‌کنم که رشته تحصیلی وی باید یکی از گروههای علوم پزشکی باشد ولی حسابداری خوانده است.

او طرفدار واکسنهای فایزر و آسترازنکا و جانسون است و درباره درصد ایمنی‌های این واکسنها توضیح می‌دهد و در ادامه با اشاره به لزوم واکسن تاکید می کند: وقتی ادعای تمدن داریم، در عصر آگاهی و تکنولوژی خیلی زشت است که بخواهیم به شایعات گوش کنیم .

روزانه چند مقاله از منابع معتبر مطالعه می‌کند و سلامتی را چیزی نمی داند که بشود با شایعه آن را به خطر انداخت.

شاخ و شانه کرونا و واکسن در کردستان

عقب‌نشینی کرونا با پیشروی واکسن

آنچه که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان می گویند این است که هرجا واکسن بیشتری تزریق شده و جمعیت بیشتری آن را دریافت کرده‌اند کرونا عقب نشینی کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این باره می گوید: واکسیناسیون عمومی و رعایت دقیق و کامل پروتکل های بهداشتی ۲ اصل مهم در کنترل بیماری است و در حال حاضر ۴۰ درصد مردم استان علیه کرونا واکسینه شده اند و ۲۰ درصد هم دُز دوم را دریافت کردند که تا رسیدن به ایمنی کامل این عدد باید به ۷۰ درصد برسد.

دکتر فرزین رضاعی یکی از نمونه‌های عینی کاهش بیماری درپی واکسیناسیون عمومی را شهرستان بیجار برشمرد و افزود: در این شهرستان ۷۰ درصد جمعیت علیه کرونا واکسنه شده‌اند و همین مساله باعث شد تا تعداد بستری های بیمارستان امام حسین بیجار در عرض یک ماه از ۷۰ نفر به ۱۶ نفر برسد و هفته های متوالی موردی از مرگ و میر در این شهرستان ثبت نشود.

تعلل سنندجی‌ها و وخیم تر شدن اوضاع

سنندج مدتهاست که در وضعیت پرخطر کرونا و در نقل عمومی، در رنگ قرمز تیره به سر می برد.

شهری که تقریبا یک سوم جمعیت استان را در خود جای داده است و همه مراکز درمانی آن حالا در موج پنجم بیمار مبتلا به کرونا دارند.

۹۰۷ بیمار در بیمارستانهای استان بستری هستند که ۵۶۲ نفر آنها به بیمارستانهای سنندج اختصاص دارد یعنی بیش از نیمی از بیماران استان در سنندج هستند و همین نشان می دهد، مردم این شهر باید بیشتر به فکر مهار بیماری باشند.

رییس مرکز بهداشت سنندج عقیده دارد با شرایط کنونی مراجعه شهروندان سنندجی برای دریافت واکسن کرونا، باید منتظر طولانی‌تر شدن موج پنجم و وخیم‌تر شدن وضعیت شهرستان باشیم.

دکتر جهانبخش یوسفی می گوید: در حال حاضر روزانه پنج‌هزار دُز واکسن کرونا در سنندج تزریق می شود که سه‌هزار و ۵۰۰ دُز آن نوبت اول و مابقی نوبت دوم است.

۶۰ تیم بهداشتی در ۲ نوبت صبح و عصر کار واکسیناسیون شهروندان را بر عهده دارند و به گفته وی در زمینه مراجعه افرادی که پیش از این برای دریافت واکسن مراجعه کرده‌اند هیچ مشکلی وجود ندارد و نکته اصلی مربوط به گروه هدف بالای ۱۸ سال است که برای دریافت دُز اول مراجعه می‌کنند.

رییس مرکز بهداشت سنندج تاکید دارد در صورتیکه مراجعه برای دریافت دُز اول واکسن همین سه هزار و ۵۰۰ نفر فعلی باشد، روند واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال ۴۳ روز دیگر در شهرستان به طول خواهد انجامید.

دکتر یوسفی می گوید: اگر مجموع مراجعین برای دریافت دُز اول واکسن در شهرستان به پنج هزار و ۵۰۰ نفر برسد، روند واکسیناسیون کوتاه‌تر شده و در طول یک ماه شاهد واکسیناسیون تمامی افراد بالای ۱۸ سال و در نتیجه ایمنی زودتر جامعه در برابر بیماری خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ایمنی دیرتر به معنای تداوم وضعیت پرخطر فعلی و افزایش ضریب اشغال تختهای بیمارستانی است، ادامه داد: افراد بالای ۵۰ سالی که تاکنون اقدام به دریافت واکسن نکرده‌اند می‌توانند به نزدیکترین مرکز بهداشتی مراجعه و واکسن دریافت کنند.

شاخ و شانه کرونا و واکسن در کردستان

بود و نبود واکسن

روزهایی که واکسن نبود همه اصرار داشتند که واکسن وارد کنید ، بعد از ورد واکسن و تولید آن روی دیگر سکه خودش را نشان داد که واکسن نزنید.

بازار شایعات داغ که شد، بعضی در تزریق واکسن دو دل شدند و همین دو دلی و مردد بودن کرونا را قدرتمند کرد تا اطراقش در موج پنجم بیشتر از موجهای گذشته در کردستان طول بکشد.

بعضی هم منتظر نوع خاصی از واکسن هستند که وزارت بهداشت آب پاکی را روی دست آنها ریخت، واکسنهای وارداتی قرار است به گروههای هدف خاص تزریق شود و به عنوان دُز اول استفاده نخواهد شد.

در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز دوشنبه سوم مهر، ۲۵۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی شد.

۹۰۷ بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۸۲ بیمار بدحال در بخش آی سی یو تحت مراقبتهای ویژه قرار دارند.

کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا ظهر دیروز در کردستان یک هزار و ۶۲۲ قربانی داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد