نگاهی ویدئویی به تغییرات آریزو 5 توربو جدید در ایران


نگاهی ویدئویی به تغییرات آریزو 5 توربو جدید در ایران

نوشته نگاهی ویدئویی به تغییرات آریزو 5 توربو جدید در ایران اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

تیرماه سال 95 بود که برای اولین بار، سدانی چینی اما با طراحی کاملا اختصاصی و در عین حال زیبا، پا به بازار ایران گذاشت. در آن زمان که آریزو5 واقعا جزو زیباترین خودروهای مونتاژی بازار محسوب می‌شد، ولی هم‌چنان برخی اعتقاد داشتند که این خودرو در برخی مباحث ضعف هایی را دارد.

مدیران خودرو که همواره خود را در رقابت با سایر خودروسازان کشور دست بالا می‌بیند، تصمیم گرفت تا نسخه توربوشارژ چری آریزو5 را با تفاوت‌های فنی بسیار و تفاوت‌های ظاهری کم، وارد خط مونتاژ خود کند.

در سال 96، در عمل با یک سدان زیبا روبرو بودیم که دیگر مانند قبل، کند نبوده و شتاب مناسبی هم داشت.

اما اکنون و در سال 1400، باتوجه به اعلام شرکت مدیران خودرو، این شرکت برنامه دارد تا بزودی نسخه جدیدتر آریزو5 توربو را عرضه کند. در همین راستا و باتوجه به در اختیار قرار گرفتن یک دستگاه از خودرو مذکور توسط خبرنگاران پایگاه خبری چرخان، قصد داریم تا به صورت مختصر نگاهی به جدیدترین نسخه آریزو5 در کشور بیاندازیم.نگاهی ویدئویی به تغییرات آریزو 5 توربو جدید در ایران

سری آریزو و تیگو شرکت مدیران خودرو که به قول خودشان محصولات لاکچری حساب می‌شود، در ابتدا و تا اوایل سال گذشته با لوگو چری عرضه می‌شد. اما تحریم‌ها و برخی مسائل دیگر باعث شد تا لوگو چری چین به لوگو ام وی ام تبدیل شود!

طراحی ظاهری

از نمای جلو شروع کنیم؛ همانطور که از تصویر فوق مشخص است، در قسمت جلویی آریزو5 توربو جدید، گرافیک جلوپنجره برای منطبق شدن با طراحی سایر محصولات جدید شرکت چری تغییر کرده و اصطلاحا به طرح کهکشانی تبدیل گردیده است. متاسفانه در همین جا باید گفت که تغییرات تمام شد! صد حیف که مدیران خودرو، سپر جدیدی را برای عرضه نسخه جدید آریزو5 در نظر نگرفته است. البته احتمالا شرکت مذکور برای نگه داشتن هوای مالکان نسخه قبلی آریزو5 این کار را کرده تا بیشتر از این، متضرر نشوند.

پس از بخش جلویی، طبیعتاً به قسمت جانبی یا بغل می‌رسیم. رینگ های 17 اینچی جدید که قسمت‌های براق بیشتری نسبت به گذشته دارد، رخ نسخه جدید آریزو پرسابقه را بسیار بهتر کرده است.نگاهی ویدئویی به تغییرات آریزو 5 توربو جدید در ایرانمخصوصا این رینگ که واقعا طراحی اسپرتی دارد، با قرمز بودن کالیبر ترمز، پکیج و دید بصری بسیار بهتری را ایجاد کرده است. اما مانند بخش قبلی، تغییرات قسمت بغل هم مختوم به رینگهاست! البته که در نسخه‌های عرضه شده در بازارهای جهانی هم مشابه همین ماجراست.

اما در نهایت به بخش عقب خودرو رسیدیم. واقعا عجیب است که حتی یک برچسب و لوگویی هم نصب نگردیده که نشانگر جدید بودن آریزو5 توربو باشد. متاسفانه در این قسمت، حتی یک ذره هم تفاوتی نسبت به گذشته نکرده است. حداقل و ناچیزترین اقدامی که مدیران خودرو در سفارش گذاری میتوانست بکند، سفارش طرح جدید دیفیوزر بود.نگاهی ویدئویی به تغییرات آریزو 5 توربو جدید در ایران

نمای داخلی

پس از نمای خارجی، بالاخره نوبت به کابین خودرو فرارسید. با مشاهده داشبورد جدید، می‌توان به مشابه بودن قالب و طرح آن با برادر بزرگتر خود، یعنی آریزو6 پی برد. در حقیقت داشبورد نسخه پایین‌تر آریزو6 محسوب می‌شود. در بخش کرمی رنگ چرمی به پلاستیکی طرح فیبرکربن تبدیل شده؛ مانیتور در مقایسه با آریزو6 کوچکتر گردیده؛ جلو آمپر تغییر و بسیار اقتصادی‌تر شده و درنهایت در بخش میانی کنسول، دکمه‌های گرمکن صندلی راننده و سرنشین و همچنین دکمه دوربین 360 درجه حذف گردیده است.نگاهی ویدئویی به تغییرات آریزو 5 توربو جدید در ایران

البته که داشبورد جدید، نسبت به گذشته واقعا تحول بزرگی مطلوب محسوب میشود که در حقیقت با این کار، مدیران خودرو قصد دارد تا آریزو5 جدید را جایگزین نسخه فعلی آریزو6 کند. یعنی باتوجه به اخبار واصله، شرکت مذکور قصد دارد تا با عرضه نسخه جدیدتر آریزو6 یعنی آریزو6 پرو، جایگاه بالاتری به سدان‌هایش بدهد. بدین صورت که آریزو5 را رقیب ارزانتر کیا سراتو و هیوندای النترا و آریزو6 پرو را نیز رقیب باارزش هیوندای سوناتا و کیا اپتیما محسوب خواهد کرد.

اما همان‌طور که از تصویر فوق معلوم است، غربلیک فرمان هم تغییر کرده که نسبت به گذشته طراحی بسیار بهتری دارد. البته که در حقیقت دقیقا با فرمان‌های آریزو6 و ام وی ام ایکس55 یکسان است. ترمز پارک برقی و اتوهولد از جدیدترین امکانات افزوده شده به نسخه جدید است.

از بزرگترین تغییرات این بخش، میشود به تغییر ادوات کنترلی پنل تهویه مطبوع اشاره کرد. بطوریکه از حالت مکانیکی قدیمی، به لمسی تبدیل شده که ظاهرا به امروزی نشان دادن کابین خودرو مذکور کمک کرده است. هم‌چنین دکمه‌های خاموش و روشن کردن سامانه کنترل پایداری به این قسمت افزوده شده و دیگر قابل دسترس تر گردیده است. البته نباید مهم‌ترین المان داشبورد یعنی مانیتور لمسی را هم از یاد برد؛ زیرا ابعادش نسبت به قبل بزرگتر شده و به 8 اینچ رسیده است.

از امکانات کلی این خودرو هم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• 6 کیسه هوا در 10 نقطه
• تریم چرمی صندلی‌ها
• سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
• شیشه بالابرهای برقی هر 4 درب همراه با حسگر
• سانروف
• سنسور نور
• سیستم کروز کنترل
• پاور ویندو
• سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
• دوربین دید عقب
• چراغ روشنایی در روز
• و…

همه و همه از امکاناتی است که در آریزو5 توربو جدید وجود دارد. البته این را هم بگویم که وجود همین 6 ایربگ ایمنی را از یاد نبرید؛ زیرا الان باب شده که در برخی از کراس اوورهای لوکس مونتاژی در کشورمان، همین دو ایربگ پرده ای نیز وجود ندارد! لازم به ذکر بوده که متاسفانه آینه بغل‌های این خودرو تاشو برقی نیستند که یک نکته منفی محسوب می‌شود.

تجربه رانندگی آریزو 5 توربو

وقت آن رسید تا تجربه رانندگی گرچه کوتاهی را هم با این سدان جمع و جور مدیران خودرو داشته باشیم. با گذاشتن پا برروی ترمز و فشار دادن دکمه استارت، پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ ماشین روشن میشود. در نسخه قبلی آریزو5 توربو، بدلیل استفاده شدن از گیربکس 7 سرعته CVT که به صورت مجازی دنده ها تعویض می‌شوند؛ خودرو در حرکت‌های ابتدایی، بدلیل وارد نشدن سیستم توربوشارژ به مدار، اصطلاحاً بیشتر زور میزد.

اما در نسخه بروز شده آریزو5 که الان زیر دستان ما درحال تست شدن است، با آپدیت‌های انجام شده برروی گیربکس که به 9 سرعت رسیده، می‌توان دید که آن زور زدن کمتر شده است. البته به این معنی نیست که کلا رفع شده باشد! خیر؛ طبیعی است که با گیربکس CVT و هم‌چنین موتور توربوشارژ، این زور زدن هم‌چنان به قوت خود باقی بماند.

لازم به ذکر شده که هم‌چنان پیشرانه و گیربکس این خودرو که مشابه برادران بزرگتر خود یعنی تیگو5 توربو و آریزو6 بوده، توانایی تولید 147 اسب بخار، قدرت و 210 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

با فشردن بیشتر پدال گاز، ماشین خودش را بیشتر نشان داده و به نظر می‌رسد که پکیج پیشرانه و قوای فنی، شتاب خوبی را برای خودرو به ارمغان می‌آورد. واقعا شتاب ثانویه ماشین باتوجه به وزن کمتری هم که نسبت به آریزو6 دارد، ما را راضی نمود. البته نه به اندازه حس تیگو7…

در پیچ‌های نسبتا تند، باتوجه به داشتن سامانه کنترل پایداری، خودرو اکثراً در کنترل است. ماشین از نظر هندلینگ در سطح خوبی قرار میگیرد، اما اگر بخواهیم ایرادی هم بگیریم، بدلیل استفاده از رینگ های 17 اینچی و هم‌چنین بدلیل استفاده از تعلیق تورشن بیم در بخش تعلیق عقب، خودرو خشک است. البته نه به اندازه کراس اوورها و یا هاچبک‌ها!

صندلی‌ها با این که تفاوتی نسبت به گذشته نکرده، ولی بدلیل چرم بودن، واقعا باعث تعریق بیش از حد می‌شود. اما هرچه باشد ترکیب تریم چرمی صندلی‌ها با کنسول و داشبورد جدید، حس لاکچری طوری را به سرنشینان می‌دهد.

اما به تجربه رانندگی‌مان برگردیم؛ در رابطه با بحث ترمزگیری هم باید گفت ترمزها عملکرد به نسبت خوبی دارند. متاسفانه حداقل، عملکرد لنت‌های چینی بهتر از لنت‌های ایرانی هستند و از این جهت هم، پوئن مثبتی برای آریزو محسوب می‌شود. ترمزها در ترمزگیری تفاوتی نسبت به گذشته نکرده‌اند؛ ولی به هرحال می‌توانند جثه حدود یک تن و چهارصد کیلوگرمی آریزو5 توربو را به راحتی متوقف کنند.

سخن پایانی

با اینکه آریزو5 توربو جدید تغییرات مثبتی را به همراه داشته، ولی از حق که نگذریم هم‌چنان جای کار دارد. در نبود برندهای معتبر و محصولات صفر کیلومترشان، برای خرید خودرویی صفر کیلومتر، مجبورید تا به یکی از خودروهای مدیران خودرو هم فکر کنید. خودرویی که در سطح اکونومی پلاس قرار گرفته ولی متاسفانه باتوجه به قیمت گذاری، برای ما به عنوان یک خودرو لوکس محسوب می‌شود. البته که گویا چینی‌های مقیم هم به لاکچری بودن خودرو مذکور باور دارند. بالاخره دیگر داریم در یک آب و هوا زندگی می‌کنیم!

در پایان هم شما را به مشاهده تصاویر و ویدئو بررسی مختصر این خودرو دعوت می‌نماییم.

ویدئو بررسی کوتاه آریزو5 توربو جدید

تصاویر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی