به بهانه پیشفروش بدون قرعهکشی هایما S7 پلاس توسط ایرانخودرو از هفتم مهرماه تصمیم گرفتیم تا نگاهی به این کراساوور کهنسال نونوار شده چینیِ ایرانخودرو بیاندازیم.
همزمان با خبر ورود به بازار نسخه پلاس این خودرو، گمان میرفت شاهد ارائه نسخه فیسلیفت آن توسط ایرانخودرو باشیم. اما در نهایت برچسب پلاس به سبک ایرانی به معنی تنها چند تغییر جزئی و نه فیسلیفت یا تغییرات فنی میباشد. هایما S7 درواقع همان خودرویی است که سال ۲۰۱۰ در چین معرفی شد و بیش از یک دهه عمر کرده است. فیسلیفت اول آن که در بازار ایران وجود دارد در سال ۲۰۱۳ رونمایی شده و این نشان میدهد که نباید توقع طراحی امروزی و مدرنی از آن داشته باشید.
هایما S7 ظاهری بسیار ساده دارد که از مدهای امروزی هم بهرهای نبرده است و بنابراین در برابر رقبایی چون فیدلیتی و جک S5 جدید و KMC K7 و خودروهایی از این رده نمیتواند خودنمایی کند. نسخه پلاس هایما حتی از تغییرات فیسلیفت نسخه اصلی در سال ۲۰۱۵ نیز اجتناب کرده و تنها به تغییر اندکی در آینههای جانبی و افزوده شدن نام S7+ در عقب اکتفا شده است. متأسفانه اگزوزهای فیک و تزئینات کم کیفیت آن هنوز هم وجود دارند.
اما داستان درون کابین متفاوت بوده و بدون تغییری اساسی در طراحی کابین، از سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید، تغییر نمایشگر راننده و روکشها و تریمهای جدید استفاده شده است. روکشهای با تریم نارنجی روی صندلیها و رودریها، جای خود را به پارچه و چرم مشکی رنگ با دوخت قرمز و تزئینات با رنگ پیانو بلک دادهاند. علاوه بر افزایش ابعاد مانیتور داشبورد، در زیر آن نیز از پنلی لمسی برای کنترل سیستم تهویه و سایر تنظیمات بهره گرفته شده است.
در بخش فنی، هایما S7 پلاس مجهز به همان موتور سابق یعنی موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژر است که ۱۷۰ اسب بخار نیرو و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جفت میشود تا قدرت خود را به چرخهای جلو منتقل کند. چنین قوای محرکهای میتواند شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیهای و بیشینه سرعت ۱۷۰ کیلومتری را برای این خودرو فراهم سازد.
با طول ۴۴۹۸، عرض ۱۸۳۰، ارتفاع ۱۷۳۰ و فاصله بین دو محور ۲۶۱۹ و فاصله کف خودرو از زمین ۱۸۰ میلیمتری، این خودرو در کلاس کراساوورهای میانسایز قرار میگیرد. وزن هایما S7 پلاس ۱۵۴۵ کیلوگرم است و مخزن سوخت آن ۶۱ لیتر گنجایش دارد.
مزایای هایما S7 پلاس
سیستم تعلیق نرم این خودرو تا حدود زیادی در جادههای نامناسب و ناهموار مخصوصاً در مقایسه با رقبای چینی آن عملکرد بهتری دارد. موتور و گیربکس نیز عملکرد هماهنگی داشته و هرچند شتاب و سرعت آن قابل توجه نیست اما با توجه به وزن و ابعاد، مأیوسکننده هم نمیباشد. فهرست تجهیزات و لوازم کامل به همراه سانروف بزرگ نیز از مزایای هایما است.
معایب هایما S7 پلاس
از نقاط ضعف هایما S7 پلاس باید کیفیت پایین پلاستیکهای داخل کابین، مونتاژ کمدقت، نداشتن دریچههای تهویه برای سرنشینان عقب، فضای داخلی نهچندان وسیع، درب صندوق عقب غیر برقی و گارانتی تنها سه ساله آن را نام برد.
ایرانخودرو، پیشفروش هایما S7 پلاس را با قیمت قطعی ۶۷۵ میلیون تومان و با موعد تحویل سه ماهه (تاریخ ۷ مهر ماه ۱۴۰۰) آغاز میکند. قیمت گرانترین نسخه هایما S7 در بازار چین هم ۱۲۶۸۰۰ یوان معادل ۱۹۶۵۰ دلار میباشد.