فروشنده‌ای که با یک دوچرخه، صادرکننده برتر آذربایجان غربی شد


فروشنده‌ای که با یک دوچرخه، صادرکننده برتر آذربایجان غربی شد

مهاباد- ایرنا- عزیز بکتاش بکتاشی کارآفرین موفق میاندوآبی که فعالیتش را 42 سال پیش به عنوان فروشنده با یک دوچرخه آغاز کرد با پشتکار خود هم اکنون توانسته است به صادر کننده برتر آذربایجان غربی در صنعت فرش تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، این فعال اقتصادی ابتدا فعالیت خود را با راه‌اندازی یک مغازه بقالی در روستای زادگاه خود "بکتاش" حدود ۴۲ سال پیش با سرمایه سه هزار ریال که مادرش به وی داده بود، با یک دوچرخه آغاز کرد و با استفاده از همین سرمایه از شهرهای اطراف وسایل مورد نیاز را برای مغازه اش خریداری کرده و به فروش می‌رساند.

حال بعد از گذشت نزدیک به نیم قرن، عزیز بکتاش آن دوچرخه را در محل نمایشگاه فرش خود واقع در شهرک صنعتی میاندوآب به عنوان یادگاری از اولین وسیله تجاری خود نگه داشته تا به گفته خودش ثابت کند که انسان نباید گذشته خود را هرگز فراموش کند و دوم این که اگر انسان بخواهد می‌تواند حتی با یک دوچرخه استارت کارهای بزرگی را بزند و به موفقیت های بزرگ دست پیدا کند.

وی که اکنون مدیرعامل و رییس هیات مدیره ۲ شرکت تولید فرش ماشینی در میاندوآب‌ است که پس از سال‌ها فعالیت در بازار و عرصه اقتصادی، در سال ۱۳۷۸ به صورت مشترک با برادران خود این شرکت را تاسیس کرد.

این کارآفرین میاندوآبی در سال‌های گذشته با پشتکار و همتی که در این راستا داشته به عنوان کارآفرین و صادرکننده برتر در صنعت فرش آذربایجان غربی شناخته شد.

عزیز بکتاش با بیان اینکه در آن سال با تجهیزات و دستگاه‌های روز ایرانی فعالیت خود را شروع کرد، می گوید: این شرکت پس از راه‌اندازی به دستگاه‌های "صنیع" اصفهان و "شونهر" تجهیز شد و از آنجایی که توسعه دستگاه‌ها و تجهیزات در رأس برنامه‌های این شرکت قرار داشت، در سال ۱۳۸۶ دستگاه‌های تولید فرش ماشینی خود را به روز کرده و با تولید فرش ۷۰۰ شانه با تراکم ۲ هزار و ۵۵۰ به فعالیت خود ادامه داده است.

وی افزود: در اوایل سال جاری این مجموعه تولیدی با افزایش خط تولید فرش (فاز سه) براساس آخرین تکنولوژی روز جهان گام دیگری در جهت تکمیل زنجیره تولید فرش در آذربایجان غربی برداشته است.

وی با بیان اینکه خط ۳ تولید فرش در این مجموعه براساس آخرین تکنولوژی روز در جهان و شمال‌غرب کشور در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع راه‌اندازی شده‌، اظهار داشت: فرش تولیدی در این خط، هزار و ۵۰۰ شانه با تراکم چهار هزار و ۵۰۰ با عرض چهار متر با ۶ دستگاه تولید خواهد داشت.

بکتاش با بیان اینکه از چهار سال پیش فاز توسعه این شرکت آغاز شده، افزود: علت طولانی شدن روند راه‌اندازی این خط ناشی از تحریم‌های ظالمانه، شیوع کرونا و وجود مشکل در حمل و نقل دریایی و ریلی و تعهدات ارزی بود به طوری که کشتی حامل تجهیزات خط پنج تولید این شرکت به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانست پهلو بگیرد تا اینکه با پیگیری‌های مکرر دستگاه‌های مرتبط، بالاخره ماشین‌آلات به محل کارخانه‌ انتقال یافت.

عرضه فرش در دنیا با نام میاندوآب‌ مایه افتخار است

وی گفت: یکی از افتخارات وی که هم اکنون دارای ۲ شرکت فرش افشار زرینه و ستاره افشار است، صادرات فرش به همه دنیا با کیفیت برتر و با سرلوحه قرار دادن مشتری‌مداری است که نام میاندوآب‌ را در جهان پرآوازه کرده است.

فروشنده‌ای که با یک دوچرخه، صادرکننده برتر آذربایجان غربی شد

بکتاش با بیان اینکه فعالیت این واحدها توانسته اشتغال‌زایی بالایی در این شهرستان ایجاد کند، افزود: هم‌اکنون ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و ‌هزار نفر به طور غیرمستقیم در شرکت های تحت نظارت وی شاغل هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به تجربه ۲۲ ساله در عرصه تولید و ۴۶ ساله در بازار و در شرایطی که کارم را از صفر شروع کردم، همیشه آرزو دارم که روزی در توسعه میاندوآب‌ و اشتغال‌زایی برای جوانان شهرم مفید واقع شوم و خداوند متعال را شاکرم که کم کم به این خواسته خود می‌رسم.

تکمیل و راه اندازی زنجیره تولید فرش در میاندوآب شمار شاغلان در این صنعت را به چند هزار نفر خواهد رسانداین کارآفرین میاندوآبی یکی از برنامه های آینده خود را تکمیل زنجیره تولید فرش در میاندوآب عنوان کرد و افزود: در صورت راه اندازی این زنجیره می توان شمار شاغلان در این صنعت را در این شهرستان به چند هزار نفر افزایش داد.

صادرات فرش به ۲۲ کشور جهان

بکتاش با اشاره به نقش پررنگ این شرکت در عرصه صادرات گفت: هم‌اکنون با ۲۲ کشور جهان روابط تجاری داریم که با همکاری و حمایت مسوولان با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری در خصوص رفع موانع تولید خواهیم توانست گستره صادرات را به کشورهای زیادی توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه خط ۳ تولید فرش با تراکم چهار و ۵۰۰ بعد از کاشان و اصفهان در میاندوآب امسال راه‌اندازی شده است، افزود: این شرکت هم اینک سالانه ۶۰ هزار مترمربع انواع فرش ماشینی را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند.

ارزآوری ۶ میلیون دلاری در سال

وی با بیان اینکه این شرکت به واسطه صادرات خود سالانه بیش از ۶ میلیون دلار ارزآوری دارد، اضافه کرد: طراحی، اندازه و رنگ فرش‌های تولیدی منوط به خواست مشتری و فرهنگ هر منطقه است به طوری که ذایقه هر شهرستان، استان و حتی کشورها در تولیدات این شرکت متفاوت است.

بکتاش تاکید کرد: به طور مثال برای کشور پاکستان طرح رول، برای اروپا قالیچه در اندازه‌های کوچک، برای تبریز طرح ریزماهی و یا هریس و برای تهران و مراکز استان‌ها قطعه ۶ متری با رنگ‌های فانتزی شامل فیروزه‌ای، کرمی، پسته‌ای و شکلاتی تولید و عرضه می‌شود.

برای راه‌اندازی خط ۵ تولید هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده‌ است

وی با بیان برای راه‌اندازی خط پنج تولید این شرکت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده‌ است، گفت: فرش افشار زرینه هم اکنون برندسازی شده و برای عرضه محصولات خود یک نمایشگاه دایمی نیز در تهران دایر کرده است که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده است.

فروشنده‌ای که با یک دوچرخه، صادرکننده برتر آذربایجان غربی شد

بکتاش در رابطه با اینکه با توجه به شرایط اقتصادی جامعه افزایش تولید مقرون به صرفه است یا خیر؟ اظهار داشت: با شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد کشور تولید سخت شده، چرا که تعاملات ارزی کشور، تولید را با مشکل مواجه کرده است به طوری که چهار سال پیش هزینه خرید دستگاه‌های خط تولید جدید ۲۰۰ میلیارد ریال بود درحالی که این رقم هم اکنون به بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی با بیان اینکه با وجود مشکلات زیادی که در عرصه تولید وجود دارد تلاش برای تولید بیشتر و رقابت با سایر تولیدکنندگان همچنان ادامه خواهد داشت.

شهرستان میاندوآب از ظرفیت های زیادی از نظر نیروی انسانی، تولید و سرمایه‌گذاری برخوردار است که در صورت مشارکت سایر سرمایه گذاران این شهرستان به قطب تولید فرش کشور تبدیل می شود این تولید کننده میاندوآبی اضافه کرد: این شهرستان از ظرفیت های زیادی از نظر نیروی انسانی، تولید و سرمایه‌گذاری برخوردار است که در صورتی که سرمایه گذارانی که از این شهرستان در دیگر نقاط کشور سرمایه گذاری کرده اند به میاندوآب‌ برگردند و این شهرستان را به عنوان منبع اصلی فعالیت، سرمایه‌گذاری و اقتصادی خود قرار دهند این شهرستان قابلیت و ظرفیت سرمایه‌گذاری بیشتر را دارد.

زنجیره تولید فرش در میاندوآب تکمیل شده است

فرماندار میاندوآب‌ با قدردانی از پشتکار این کارآفرین میاندوآبی وی را نماد بارز و دستاوردی در راستای شعار سال ۱۴۰۰ خواند و گفت: فاز جدید توسعه این شرکت با اشتغال‌زایی برای ۱۰۰ نفر و سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریال در مدار تولید قرار گرفته است.

فروشنده‌ای که با یک دوچرخه، صادرکننده برتر آذربایجان غربی شد

حسام شیرازه‌محبت با بیان اینکه این واحد تولیدی در جوار چهار سالن تولید دیگر راه اندازی شده‌است افزود: با اقدامات و فعالیت های توسعه ای این شرکت در میاندوآب، زنجیره کامل تولید فرش در این شهرستان تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی فاز جدید این مجموعه در ابتدای سال مزین بنام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها دستاوردی در جهت پیشرفت و توسعه واحدهای تولیدی دیگر در میاندوآب می تواند باشد افزود: ماشین‌آلات و تجهیزات بکار گرفته شده در فاز توسعه این شرکت براساس آخرین تکنولوژی روز دنیاست که در شمال‌غرب کشور در میاندوآب پس از چهار سال پیگیری به علت تحریم‌های ظالمانه و رفع مشکل حمل و نقل دریایی و ارزی راه‌اندازی شد.

فرماندار میاندوآب‌ ادامه داد: این واحد تولیدی یکی از موفق‌ترین واحدهای تولیدی در آذربایجان‌غربی و کشور است که در حجم گسترده تولید و برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزار نفر به شکل غیرمستقیم اشتغال‌ زایی کرده است.

شیرازه‌محبت با اشاره به نقش مثمرثمر این واحد در ارزآوری برای کشور اضافه کرد: ارزآوری نه تنها برای این واحد بلکه برای سایر واحدها نیز تاثیر مثبتی دارد و می‌تواند باعث رونق و پیشرفت تولید شود.

شهرک صنعتی میاندوآب یکی از فعال‌ترین شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی است

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی شهید باکری میاندوآب‌ یکی از فعال‌ترین شهرک‌های صنعتی در آذربایجان غربی است، گفت: واحدهای تولیدی بسیار زیادی در این شهرک فعالیت دارد و هر واحد تولید هم می‌تواند به رونق واحدهای دیگر به صورت زنجیره‌ای منجر شود.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی جزو سرمایه‌های اقتصادی، انسانی و اجتماعی جامعه هستند، افزود: باید رسانه‌ها در جهت شناسایی و معرفی این واحدها برای مردم بیشتر تلاش کنند.

فرماندار میاندوآب با بیان اینکه آذربایجان غربی و به تبع آن میاندوآب‌ یکی از قطب‌های تولید فرش در کشور است، اظهار داشت: امروزه فرش به عنوان محصول و برند کاملا ایرانی جزو کالاهایی است که در سبد خانوارها قرار دارد و باید زمینه معرفی آن در الویت رسانه‌ها قرار گیرند.

تولیدکننده میاندوآبی صادرکننده برتر آذربایجان‌غربی شد

این تولید کننده فرش در میاندوآب در سال‌های اخیر در برابر تحریم‌های اقتصادی دشمنان از لحظه‌ای تلاش دریغ نکرده و با تمام توان به تولید ادامه داده است به طوری که به عنوان تولیدکننده و صادرکننده برتر در آذربایجان غربی شناخته و تجلیل شد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب‌ گفت: "عزیز بکتاش" یکی از تولیدکنندگان موفق فرش این شهرستان به عنوان یکی از صادرکنندگان برتر آذربایجان غربی در حوزه صنعت فرش در سال گذشته معرفی و از وی قدردانی شده است.

فروشنده‌ای که با یک دوچرخه، صادرکننده برتر آذربایجان غربی شد

رحمان درفشی اظهار داشت: واحد تولیدی تحت سرپرستی وی در سال گذشته از نظر ریالی بیش از ۵۳۰ میلیارد ریال و نظر ارزی نیز ۱۱ میلیون و ۸۴۲ هزار دلار توانست در حوزه فرش صادرات داشته باشد.

وی افزود: صادرات فرش به کشورهای عراق به ویژه شمال این کشور، ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه، چین، هند، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، آلمان، استرالیا، سوئد، لبنان و چند کشور دیگر مقصد مبادلات تجاری این واحد تولیدی بود.

این واحد تولیدی سالانه با تولید ۱۵۰ هزار متر مربع فرش صنعتی و اشتغال‌زایی برای ۳۰۰ نفر یکی از واحدهای فعال این شهرستان و آذربایجان غربی به‌ شمار می‌رودرییس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب‌ اضافه کرد: این واحد تولیدی سالانه با تولید ۱۵۰ هزار متر مربع فرش صنعتی و اشتغال‌زایی برای ۳۰۰ نفر یکی از واحدهای فعال این شهرستان و استان به‌ شمار می‌رود.

درفشی با قدردانی از مدیریت این مجموعه تولیدی به عنوان واحد تولیدی پیشرو در خط مقدم "جهش تولید"، گفت: فاز توسعه این واحد تولیدی با هدف افزایش تولید در دستور کار مدیریت آن قرار دارد که هم‌اکنون توسعه سالن‌ها از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخورد است و ماشین‌آلات مورد نیاز هم در حال ترخیص از گمرک است که به‌زودی نصب و ظرفیت تولید فرش در این واحد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در اواخر سال گذشته نیز طی مراسمی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی از این صادرکننده برتر تجلیل شد.

تاکید مسوولان بر راه اندازی زنجیره فرش در میاندوآب

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در بازدیدی که اوایل خرداد ماه به آذربایجان‌غربی داشت از واحد تولیدی فرش این کارآفرین میاندوآبی به عنوان یک مجموعه تولیدی بزرگ در شهرک صنعتی شهید باکری این شهرستان انجام داد با قدردانی از تلاش این مجموعه خواستار راه اندازی زنجیره فرش با توجه به پتانسیل های آن کرد.

فروشنده‌ای که با یک دوچرخه، صادرکننده برتر آذربایجان غربی شد

علیرضا رزم حسینی در حاشیه این بازدید گفت: تولید فرش صنعتی در کشور طی ۱۰ سال گذشته با ۲.۵ برابر افزایش از ۵۲ میلیون مترمربع به ۱۴۲ میلیون مترمربع رسیده است که این امر در سایه تلاش تولیدکنندگان این صنعت از جمله این واحد تولیدی به ثمر رسیده است.

رزم حسینی با بیان اینکه فرش ماشینی یک کالای کاملا صادرات محور و بومی است، اظهار داشت: حدود هزار واحد صنعتی در این زمینه در کشور وجود دارد که در سه شیفت کاری هم اکنون فعالیت کرده و زمینه اشتغال خوبی را در کشور فراهم کرده اند.

وی با بیان اینکه همه این واحدها تولیدات خود را صادر هم می‌کنند، افزود: صادرات فرش در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن ۲۶ درصد افزایش داشت.

رزم حسینی با اشاره به فعالیت شهرک صنعتی شهید باکری میاندوآب‌، گفت: این شهرک به عنوان یکی از شهرک‌های آباد کشور محسوب می شود که همه واحدها در آن فعال بوده و با توجه به اینکه ظرفیت توسعه ای آن تکمیل شده، مقرر شد توسعه‌ آن به مساحت ۵۰ هکتار آغاز شود.

وی بیان کرد: از سوی وزارت صمت این آمادگی وجود دارد تا در هر شهری که درصدد راه‌اندازی شهرک صنعتی است، مساحت آن بیش از هزار هکتار با فراهم کردن زیرساخت‌های آن در دستور کار قرار گیرد تا در آینده گرفتار مشکل تامین زمین نباشند.

با توجه به ظرفیت قابل توجه آذربایجان غربی در تولید فرش، انتظار می رود این بخش، سهم بیشتری در تولید ناخالص داخلی این استان داشته باشد که در این راستا باید علاوه بر توجه به این فعالان این هنرصنعت، سرمایه گذاران را نیز به این سمت سوق داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان