رویکرد عقلانی و نه به چینش از بیرون، مطالبه مسئولان از شهردار شیراز


رویکرد عقلانی و نه به چینش از بیرون، مطالبه مسئولان از شهردار شیراز

شیراز- ایرنا- سید احسان اصنافی در آیینی به عنوان شهردار شیراز معرفی شد؛ آیینی که با توصیه‌های مسئولان استان فارس به وی در زمینه در پیش گرفتن روحیه جهادی و عقلانی و نه به چینش نیروها بر اساس توصیه‌های بیرونی همراه بود.

در این آیین که شامگاه سه‌شنبه در باغ تاریخی عفیف‌آباد شیراز برگزار شد،‌ همچنین از شهردار سابق و اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز نیز قدردانی شد.

رویکرد عقلانی و نه به چینش از بیرون، مطالبه مسئولان از شهردار شیرازاز راست به چپ: سردار بوعلی فرمانده سپاه فجر فارس، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و اصنافی شهردار شیراز

فعالیت جهادی به معنای حرکت عجولانه نیست
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در سخنانی در این آیین با اشاره به فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در زمینه مدیریت جهادی گفت: فعالیت جهادی به معنای عجولانه نیست بلکه مدیریت جهادی نگاه و عملکرد محکم و با پشتوانه علمی و استفاده از تجارب است و امیدواریم با این نگاه و با رویکرد خوب شهردار جدید شیراز و شورای ششم در آینده نزدیک، شاهد امنیت و آرامش شهروندان باشیم.
آیت الله لطف‌الله دژکام با تاکید بربهره‌گیری شهرداری شیراز در دوره جدید فعالیت از خرد جمعی و استفاده از تجربیات دیگر شهرداران در مدیریت این کلانشهر اظهار داشت:‌ باید از فعالیت‌های عجولانه و شتاب زده در گام دوم انقلاب پرهیز شود.
وی خاطرنشان کرد: در گام دوم انقلاب باید شهر خدامحور ایجاد کنیم،‌شهری که شهر خدا و آرامش باشد و یاد خدا در آن زنده شود.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سوگواری جاماندگان اربعین در بین الحرمین شیراز گفت: امام حسین (ع) سه هدف اصلی برای امت خود ترسیم کرد که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن‌ها اشاره شده و اولین آن به نحوی است که ابتدا نشانه‌های دین و آموزه‌های دینی در شهر علنی شود و فهم عمیق دینی ارتقا یابد و بتوانیم در دین‌شناسی از عقلانیت الهام بگیریم و شهر را از نگاه میرزای شیرازی ببینیم.
دژکام در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: انصاف حکم می‌کند از زحمات شهردار سابق نیز یاد شود، زیرا حیدر اسکندرپور نگاهی عقلانی و نه جناحی و سیاسی به مسائل داشت و در بسیاری از مواقع از نگاه همفکران سیاسی خود عدول می‌کرد تا به عقلانیت و میانه‌روی نزدیک شود.

رویکرد عقلانی و نه به چینش از بیرون، مطالبه مسئولان از شهردار شیرازنفرات دوم و سوم از راست: فرماندار شیراز و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس

برنامه چهار ساله تدوین کنید
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در سخنانی در این آیین از اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز خواست که عدالت در توزیع خدمات و شفافیت بیشتر در عملکردها را در دستور کار خود قرار دهند.
محمود رضایی کوچی تدوین برنامه مدون چهارساله فعالیت شورای اسلامی و شهرداری شیراز را خواستار شد و گفت:‌ برای کسب جایگاه واقعی شیراز باید ظرفیت‌های شهر را شناسایی و متناسب با آنها برنامه ریزی و حرکت کرد.
معاون استاندار فارس تصریح کرد:‌ با شرایط و امکانات و اقتضائاتی که در نظام بودجه ریزی وجود داشت اما پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز (دوره قبل) با برنامه ریزی مناسب، اهداف خوبی پایه ریزی کرد که بخشی از آنها هم محقق شد.

رویکرد عقلانی و نه به چینش از بیرون، مطالبه مسئولان از شهردار شیرازعلیرضا پاک فطرت رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس

چینش نیروها براساس امضا و توصیه نباشد
رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی در این آیین گفت که عده‌ای نزد وی آمده و گفته‌اند که مدیران شهرداری از قبل مشخص شده و برای اثبات این منظور فرم‌هایی نیز نشان وی داده‌اند که برخی واقعیت داشت و برخی خلاف واقع بود.
علیرضا پاک‌فطرت اظهار داشت:‌ آقای اصنافی شهردار جدید شیراز سعی کند در کنار مشورت گرفتن از بزرگان، خود تصمیم گیرنده باشد نه دیگران؛ مردم به شما رای دادند و شما خودتان باید تصمیم بگیرید و نگذارید دیگران به جای شما تصمیم بگیرند.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان این که اعضای شورای شهر و مدیران جدید شهرداری شیراز باید مراقب باشند در دام تفرقه نیفتند، افزود: همه ما در یک کشتی هستیم و باید در خدمت به مردم بکوشیم و به ویژه شما به نام انقلابی از مردم رای اعتماد گرفته اید و باید بکوشید که وحدت خود را حفظ کنید و نگذارید بین شما تفرقه ایجاد شود، چون پول بیت المال را هدرخواهید داد و در نهایت شورا باید شورای شهر باشد نه شورای شهرداری.
شهردار پیشین شیراز اظهار داشت: بودجه امسال شهرداری شیراز ۶ هزار میلیارد تومان پول نقد است که دست کم چهار میلیارد تومان آن، بودجه عمرانی است و شهردار باید مدیریت هزینه کند و این بودجه اگر درجای خود خرج شود بسیاری از مشکلات اساسی شهر حل می‌شود؛ هرچند باید این بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد و در این خصوص از دیگر کلان‌شهرها عقب افتادیم.
وی از بهره‌برداری از خط ۲ مترو شیراز، احداث خط ۳ و کلنگ زنی خط ۴ مترو این کلانشهر به عنوان بخشی از اولویت های عمرانی شهرداری این کلانشهر یاد کرد.
شیراز در تراز سومین حرم
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین گفت: شعار اصلی و عمده خدمتگزاران جدید شیراز در شورای شهر این است که این کلانشهر را به ترازی به نام سومین حرم عصمت و طهارت در ایران اسلامی برسانند.
مهدی طاهری ادامه داد: احیای اعتماد عمومی و امید به مردم، بازسازی انقلابی فکورانه و عاقلانه، عدالت ورزی و فساد ستیزی چهار کلید واژه مهمی است که از سوی رهبری برای تمام کسانی که لباس خدمت به تن کرده اند، مطرح شده که باید مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: اگر دستمایه اصلی شورای ششم و شهردار این چهار کلیدواژه باشد، قطعا به نتیجه مورد نظر رهبری خواهیم رسید.

رویکرد عقلانی و نه به چینش از بیرون، مطالبه مسئولان از شهردار شیراز اصنافی شهردار شیراز (راست) و مهدی طاهری رئیس شورای اسلامی شهر شیراز

قول شهردار جدید برای سازندگی شیراز با سرعت و کیفیت بیشتر
سید احسان اصنافی که در این آیین به عنوان شهردار شیراز معرفی شد، با قدردانی از شهرداران سابق و اعضای ادوار مختلف شورای این شهر گفت: رویکرد شهرداری در دوره جدید ادامه حرکت سازندگی شیراز با سرعت و کیفیت بهتر است.
شهردار شیراز با اشاره به شعار این دوره مدیریت شهری مبنی بر اعتلای شیراز به تراز سومین حرم اهل بیت (ع)، افزود: مقام معظم رهبری ۱۳ سال پیش اعلام کردند که شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) و این حرم محور هویت بخش شهر شیراز است.
اصنافی تلاش جهادی برای رفع مهجوریت‌های پیرامون بافت‌های اطراف سومین حرم اهل بیت(ع)، جاری و ساری ساختن زندگی در اطراف بافت‌های تاریخی و پیش‌بینی راههای دسترسی از جمله موضوعاتی عنوان کرد که در رویکردهای مدیریت خود در کلانشهر شیراز به کار خواهد گرفت.
شهردار شیراز ادامه داد: بازسازی، نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ریلی و به بهره برداری رساندن خط ۲مترو و تلاش برای پیشرفت خط ۳مترو بعنوان ادامه دهنده خط یک مترو از جمله رویکردها در حوزه حمل و نقل عمومی در کلانشهر شیراز است.

رویکرد عقلانی و نه به چینش از بیرون، مطالبه مسئولان از شهردار شیرازحیدر اسکندرپور شهردار سابق شیراز

شهر فروشی و تغییر کاربری‌ها، ضعف بزرگ قانون شهرداری‌ها
حیدر اسکندرپور شهردار سابق شیراز نیز در سخنانی در این آیین با اشاره به مشکلات قانون اداره شهرداری‌ها گفت:‌ در شهرداری مدیران ارشد باید بخش عمده‌ای از انرژی را صرف تامین هزینه‌ها کنند، چرا که از دهه هفتاد تاکنون تامین هزینه‌های شهرداری‌ها به خود آنها واگذار شده است.
وی تصریح کرد: این قانون سبب ایجاد دو ضعف بزرگ یعنی صرف توان مدیریت ارشد در راه تامین هزینه‌ها و همچینین شهرفروشی و تغییر کاربری‌ها شده است.
شهردار سابق شیراز با طرح این پرسش که چرا به رغم اقدامات مختلف زیربنایی و زیرساختی در کشور همچنان شاهد نارضایتی مردم هستیم، افزود: این نارضایتی نشان می‌دهد آنچه انجام شده، ارتقای کیفیت زندگی مردم را به دنبال نداشته است.
اسکندرپور ارائه خدمات سهل و آسان و توام با احترام به شهروندان را یکی از راه‌های ایجاد رضایت در شهروندان دانست و گفت: ما باید به سمت کیفیت بخشی به خدماتی که ارائه می‌دهیم، برویم و در کنار توسعه به سمت تعالی بخشی هم برویم.

رویکرد عقلانی و نه به چینش از بیرون، مطالبه مسئولان از شهردار شیرازافسانه خواست خدایی عضو شورای ششم (راست) و لیلا دودمان عضو شورای پنجم شهر شیراز در آیین معارفه شهردار

فرایند انتخاب شهردار شیراز
اعضای شورای اسلامی شهر شیراز سوم شهریورماه ۱۴۰۰ در سیزدهمین جلسه علنی خود، سید احسان اصنافی را با هشت رأی از ۱۳ رأی به عنوان شهردار شیراز انتخاب کردند.
حیدر اسکندرپور آخرین شهردار شیراز بود که ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ با روی کار آمدن شورای ششم شهر شیراز که ترکیبی از اصولگرایان دو لیست شانا و ائتلاف شما است،‌به کارش پایان داد تا کارها به سرپرست سپرده شود.
شورای اسلامی شهر شیراز از ۲۲ گزینه برای تصدی پست شهرداری شیراز برنامه عملیاتی خواست و در نهایت این تعداد به پنج نفر شامل سید احسان اصنافی، محمدعلی چوبینی ،علی حسین رعیتی‌فرد، ، محمد فرخ‌زاده و محمد بذرافشان کاهش یافت و این افراد از صبح چهارشنبه سوم شهریورماه ۱۴۰۰ مورد سوال و مصاحبه اعضای شورای شهر شیراز قرار گرفتند.
محمد بذرافشان، محمدعلی چوبینی و محمد فرخ زاده در ادامه جلسه دوازدهم و سیزدهم شورای اسلامی شهر شیراز از این رقابت کناره گیری کردند و در نهایت سید احسان اصنافی به عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شد.
در نهایت احمد وحیدی وزیر کشور ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۰ حکم انتصاب اصنافی به عنوان شهردار شیراز را صادر کرد.

رویکرد عقلانی و نه به چینش از بیرون، مطالبه مسئولان از شهردار شیرازاصنافی شهردار شیراز

نگاهی به کارنامه اصنافی
سید احسان اصنافی متولد شیراز و دانش آموخته مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه شیراز است.
وی سابقه حضور در هیات رئیسه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز را در کارنامه دارد و در دوره ششم نیز نایب رئیس شورای این شهر شد.
اصنافی در زمان ارائه برنامه‌های خود برای تصدی مسئولیت شهرداری این کلانشهر، حفظ شانیت شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت را به عنوان نخستین سرفصل برنامه های خود مطرح کرده بود.
توجه به رفع مشکل حاشیه نشینی، تکمیل طرح های جامع ناتمام همچون طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهری شیراز، اولویت بندی پروژه‌های ناتمام، بازسازی ناوگان حمل و نقل شهری، مطالبه تعهدات دولت در حوزه حمل و نقل، بازنگری در بعضی سازمان ها همچون معاونت حمل و نقل و سازمان حمل مسافر از دیگر مورد توجه اصنافی در ارائه برنامه‌های خود بود. توجه به برنامه های فرهنگی و اجتماعی و استفاده بهینه از بودجه شهرداری از دیگر موارد مورد تاکید اصنافی بود.
اصنافی همچنین مبارزه با فساد در شهرداری را نیازمند شفافیت مانیتورینگ همه فعالیت های شهرداری دانست و گفت: ساختارهای پوسیده و ۶۰ ساله نظارتی در شهرداری باید بازنگری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان