عوامل مهم افزایش قیمت دلار


عوامل مهم افزایش قیمت دلار

معامله گران در بازار ارز اعتقاد دارند سه عامل قیمت دلار را گران کرد. با عین حال درباره پیش بینی قیمت دلار دو دیدگاه وجو دارد.

به گزارش پایگاه خبری مثلث آنلاین: در روز چهارشنبه نیز مانند روز سه شنبه بازار ارز از معاملات شبانه تحریک شد. بعد از صحبت‌های وزیر خارجه فرانسه، عده‌ای از معامله‌گران هیجان در معاملات پشت‌خطی را به بالا بردند وبر اثر این هیجان قیمت دلار در کانال 28 هزار تومان حفظ شد. حدس بسیاری از فعالان ارزی نوسان صعودی قیمت دلار در روز 5شنبه باشد. ولی مهم ترین پرسش بازار ارز این است که چرا قیمت دلار تغییر کانال داد؟ سه دلیل برای افزایش نوسان نرخ دلار گفته می شود.

اول اخبار منفی؛ این اخبار هم در حوزه سیاست خارجی و هم در حوزه سیاست داخلی بوده است. در حوزه سیاست خارجی، اخبار حول برجام و توافق در بازار میچرخد، هروقت که حرف‌ها به سمت ضرب الاجل و مشاجره سیاسی می‌رود قیمت دلار افزایشی می‌شود و در مواقع صحبت از تفاهم، قیمت دلار در بازار تعدیل می‌شود.

در 24 ساعت گذشته پیام‌های رد و بدل شده در خصوص سایت کرج و صحبت‌های وزیر خارجه فرانسه که گفته ایران دیگر نمی‌تواند فکر کند که زمان به نفعش است ذهنیت منفی معامله‌گران را تحریک کرده است.

اما در کنار اخبار خارجی، از دیروز بازار نسبت به یکسری مسائل داخلی هم حساس شده است. از جمله مسائلی که بازار ارز را حساس کرد، دستور ابراهیم رئیسی درباره ممنوعیت واردات کالاهای مشابه بود، گرچه که ظاهرا رییس دولت این دستور را با هدف حمایت از تولید کالاهای داخل داده، اما بازار به تفسیر عجیبی از این دستورپرداخته است.

از نظر برخی معامله‌گران این دستور به معنی این است که خزانه ارزی دولت به اندازه‌ای نیست که بتواند تامین ارز کند و با این دستورها بدنبال مدیریت تقاضای ارز است. علاوه بر این دستورچند روز قبل رئیسی هم درباره برگشت ارز صادراتی بیشتر از اینکه یک علامت مثبت باشد، بهانه‌ای برای نوسان قیمت دلار شد.

تقاضای دینار. هرساله در ایام اربعین جهت رفتن به کربلا تقاضا برای دینار بالا می‌رود وبه دنبال آن افزایش خرید این ارز، قیمت دلار نیز صعودی می‌شود، پس از پایان اربعین نیز قیمت‌ها به پایین برمی‌گردد. این دوره بخاطر محدودیت‌ها، افراد کمی توانستند خودشان را به کربلا برسانند، بنابراین آن گروهی که ناکام ماندند بدنبال آنند تا از تعطیلی هفته بعد استفاده کنند و به کربلا سفر کنند. به همین دلیل هنوز تقاضا برای دینار در بازار هست. این هم عاملیست برای افزایش نوسان در بازار ارز.

عامل سوم:قیمت درهم نیز این چند وقت سیگنال صعودی داده. معامله‌گران فنی معمولا در پایان معاملات پشت خطی، یک قیمت طلایی برای درهم استخراج می‌کنند که براساس نظر آن‌ها اگه قیمت 10 دقیقه بالا یا پایین سطح معامله شود روند بازار مشخص خواهد شد. این چند روز نرخ شروع بازار درهم بالاتر از عدد طلایی بوده و به قیمت دلار خط سیر صعودی داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی