سیدافقهی: مسئولان اقلیم کردستان عراق از افغانستان عبرت بگیرند


سیدافقهی: مسئولان اقلیم کردستان عراق از افغانستان عبرت بگیرند

تهران-ایرنا- یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: رهبران اقلیم کردستان عراق از وضعیت امروز افغانستان درس عبرت بگیرند و بدانند که تکیه کردن به آمریکا عاقبت خوشی ندارد و آمریکایی‌ها به هیچ‌کس رحم نمی‌کنند.

سید هادی سیدافقهی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره تاریخ روابط اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور اظهار کرد: مناسبات اقلیم کردستان و دولت مرکزی از دوره‌های گذشته و به ویژه از زمان روی کار آمدن بعثی‌ها همیشه به صورت یک زخم باز توسط استعمار آن زمان و استکبار امروز در جهت بی‌ثبات سازی منطقه و عراق مدیریت شد. در این مدت جنگ‌های خونینی زمان حاکمیت حزب بعث بین اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی رخ داد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جمهوری اسلامی همواره مخصوصاً در جنگ تحمیلی، در کنار کردهای عراق بود و با حاکمان اقلیم کردستان عراق تعامل مثبتی داشت.

وی ادامه داد: به مرور زمان، شاهد بودیم که متاسفانه حکومت اقلیم، مخصوصاً اربیل و به‌ویژه مسعود بارزانی به غرب و رژیم صهیونیستی گرایش پیدا کرد و این برای ما نگران کننده بود. در رفراندوم برای تجزیه عراق در سال ۲۰۱۷، هم ایران، هم دولت مرکزی عراق و هم ترکیه با این رفراندوم مخالفت کردند و تنها کشوری که از این رفراندوم حمایت کرد، رژیم صهیونیستی بود.

این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد متاسفانه غیر از آمریکا که در پایگاه حریر در فرودگاه اربیل حضور نظامی و اطلاعاتی دارد، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی هم در این منطقه دفاتری دارد، گفت: این منطقه در حال تبدیل شدن به منطقه امن برای فعالیت ‌های تروریستی و جاسوسی علیه جمهوری اسلامی است و به نظر می‌رسد به یک کانون توطئه تبدیل شده است.

سیدافقهی، فعالیت گروهک‌های تروریستی مثل کومله و پژاک و دیگر گروهک‌ها را در این منطقه یادآور شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور مکرر هم با دولت مرکزی و هم با خود مسئولان اقلیم، موضوع حضور تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق را با اسناد و تصاویر و محل‌های ترک در میان گذاشته است اما متاسفانه حاکمان این منطقه موضوع را جدی نگرفتند و باتوجه به تهدیداتی که این تروریست‌ها علیه تمامیت ارضی، امنیت و سرحدات ایران دارند، سهل‌انگاری اربیل در ارتباط با آنها قابل قبول نیست.

وی به اظهارات قاطع سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درباره هدف قرار دادن پایگاه های تروریست ها در اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی هم اسناد لازم را در اختیار مقامات اقلیم قرار داد و هم اتمام حجت کرد. در این شرایط پاسخ اربیل درباره ناتوانی از اخراج این گروه ها به هیچ وجه پذیرفته نیست زیرا جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرد که حاضر است با حکومت اقلیم برای اخراج آنها از منطقه همکاری کند.

وی یادآورشد: ما مثل ترکیه وارد خاک اقلیم نشدیم اما در گذشته، از طریق دوربرد با پهپادها و موشک‌های نقطه زن لانه‌های تروریست ها را هدف قرار دادیم و از این به بعد هم تروریست‌هایی که در منطقه اقلیم لانه کرده‌اند، روزهای خوشی نخواهند داشت.

ایران از تهدیدات امنیتی در همسایگی خود به راحتی عبور نمی‌کند

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: اقلیم کردستان باید تکلیفش را با گروه‌های تروریستی روشن کند. جمهوری اسلامی حاضر است بر اساس یک توافق امنیتی با دولت مرکزی و اقلیم کردستان، با تروریست‌ها برخورد کند. از آنجا که جمهوری اسلامی اطلاعات دقیقی از آرایش نظامی و نقاط تمرکز تروریست‌ها دارد، همواره ضربات ایران کاملا دقیق و نابود کننده بوده و خوشبختانه آسیبی به مردم عادی نرسیده است.

سیدافقهی، این بخش از سخنان سرلشکر باقری مبنی بر اینکه «جلسات ضدانقلاب در داخل پایگاه حریر آمریکا را تحمل نخواهیم کرد» را یادآور شد و گفت: آمریکا از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر به بهانه دفاع از منافعش و براساس دکترین حمله پیشدستانه به منطقه ما آمده و ۴۵ پایگاه در منطقه احداث کرده است و به خودش این اجازه را می‌دهد که علیه گروه‌های متخاصم در هر جای جهان که باشند اقدام نظامی کند. ما از تروریست‌ها آسیب‌های جدی دیدیم و علاوه بر مسئولان و مردم عادی، تعدادی از دانشمندان ما هدف حملات تروریستی قرار گرفته اند، این حق ماست که از شهروندانمان در مقابل این اقدامات تروریستی با عملیات پیشدستانه دفاع کنیم. اطلاعاتی وجود دارد که حتی در ترور شهید سردار قاسم سلیمانی هم، برخی عناصر وابسته به گروهک های تروریست حاضر در اقلیم نقش داشته‌اند و این موضوع به مقامات عراق و اقلیم گزارش شده است.

وی افزود: امکان ندارد ایران از تهدیداتی که در نزدیک‌ترین جغرافیا به مرزهایش وجود دارد به راحتی عبور کند و اسناد، مدارک، تصاویر، پیوست‌های رسانه ای، اطلاعاتی و استخباراتی متعددی در رابطه با تحرکات تروریست‌ها با مدیریت موساد در منطقه اقلیم وجود دارد. این یک قانون بین‌المللی است که هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد از خاک کشور مجاور علیه منافع و مردمش عملیات صورت گیرد. وجود پایگاه آمریکایی حریر در اربیل برای ما یک خطر و کانون بحران است و اقلیم کردستان باید فکری برای این مسئله بکند. شاهد هستیم که بزرگترین کنسولگری آمریکا در جهان در اربیل در حال احداث است که نشان می دهد آمریکایی ها برای مقابله با ما در این منطقه برنامه درازمدت دارند.

این استاد دانشگاه، قرابت‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی بین مردم ساکن اقلیم کردستان عراق و مردم ایران را یادآور شد و گفت: ما با مردم کرد در اقلیم کردستان عراق مشکلی نداریم ولی رهبران آنها متاسفانه بی‌احتیاطی می‌کنند و بعضی حتی خیانت و ناسپاسی می کنند. بسیاری از رهبران کرد از گذشته‌های دور و به ویژه در دوران جنگ تحمیلی به ایران پناه آوردند و در ایران زندگی کردند. ما در مقابل صدام، از کردها حمایت کردیم و در بمباران حلبچه شریک غم آنها بودیم بنابراین سزاوار نیست که این منطقه تبدیل به منطقه امن بعثی های فراری و حامیان داعش مثل طارق الهاشمی معاون پیشین رییس جمهوری عراق و اصیل نجیفی، استاندار سابق نینوا شود.

سید افقهی گفت: این وضعیت اصلاً قابل قبول نیست و حاکمان اقلیم، حداقل به فکر منافع مردم خودشان باشند. رهبران اقلیم وضعیت امروز افغانستان را ببینند و بدانند که واقعا تکیه کردن و گره خوردن زلفشان به زلف آمریکا عاقبت خوشی ندارد و آمریکایی‌ها به هیچ کس رحم نمی‌کنند.

بیانیه بی‌خبری اقلیم از کنفرانس عادی‌سازی عذر بدتر از گناه است

وی، برگزاری کنفرانس عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل عراق را یادآور شد و گفت: کنفرانس اخیر مجموعه‌ای از تناقضات و دروغ‌ها و دغل بازی‌ها و نمایش‌ها بود که معجونی از شخصیت‌های عجیب و غریب در آن شرکت کردند. ابعاد پنهان آن در آینده بیشتر روشن خواهد شد و برگزاری آن همزمان با برگزاری مراسم اربعین حسینی می تواند معنادار باشد.

سید افقهی ادامه داد: به نظر می رسد آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها، بعثی‌ها، اماراتی ها و سعودی ها پشت این قضیه بودند. شخصیت‌هایی مثل سحر کریم الطائی در این کنفرانس سخنرانی کردند که در گذشته علنا علیه اربعین حسینی موضع گرفته بود و خواستار جلوگیری از برگزاری آن شده بود. وی کارمند رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد عراق است و در سخنرانی خود می‌گوید اسرائیل کشوری قوی است و ما می‌خواهیم با این کشور روابط عادی داشته باشیم.

این کارشناس غرب آسیا، به عکس العمل به موقع و شدید شخصیت‌ها، جریان های سیاسی، گروه ها و احزاب عراقی در محکومیت برگزاری این کنفرانس اشاره کرد و گفت: زمزمه عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی چند وقت است که در رسانه‌ها، فضای مجازی و محافل غیررسمی بعثی‌ها و برخی شخصیتهای اهل سنت شنیده می شود اما به نظر می‌رسد توطئه بزرگتری در پیش است و چند شخصیت پیش افتاده و وطن فروش و بعثی توان برگزاری چنین کنفرانس را ندارند.

سیدافقهی تصریح کرد: دولت اقلیم با موضوع برگزاری کنفرانس عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی منافقانه برخورد و اعلام کرد خبر نداشتیم. مگر می شود کنفرانسی با حضور بیش از ۱۰۰ شخصیت عراقی برگزار شود و امنیت آنها برقرار شود و دولت اقلیم خبردار نشود.

وی افزود: امیدواریم همه کسانی که نگران تمامیت ارضی عراق، بافت جمعیتی و مقدسات و عتبات عالیات عراق هستند به این موضوع ورود کنند. حوزه‌های علمیه و حتی مراجع عظام بهتر است برگزاری این کنفرانس را محکوم کنند تا این خائنان مجازات شوند زیرا بر اساس ماده ۱۲۰ قانون اساسی عراق، حکم هرگونه تعامل با رژیم صهیونیستی اعدام است. قوه قضاییه عراق ورود کرده و تعدادی دستگیر شده اند اما امیدواریم این موضوع با حرکات نمایشی تمام نشود. اقدام بسیار خطرناک و پیچیده ای بود که فعلا سرکوب شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیانیه بی‌خبری اقلیم از موضوع، عذر بدتر از گناه است، گفت: برای ما کاملا آشکار است که رژیم صهیونیستی چقدر در منطقه ریشه دوانده و با حاکمان اقلیم همکاری نزدیک امنیتی دارد. حضور اقتصادی صهیونیست‌ها در کردستان برای همه مشهود است. این نشست حرکت خطرناکی بود که باید جلوی تکرار آن گرفته شود و اقلیم کردستان عراق باید بداند که وارد بازی‌های بزرگتر از اندازه خود شده و این اقدامات به امنیت منطقه آسیب جدی می‌زند.

سیدافقهی، سه سناریو را برای همراهی حاکمان اقلیم کردستان عراق با صهیونیست ها محتمل دانست و گفت: یکی اینکه، اقلیم کردستان در واقع دلال مسئله عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با دولت مرکزی یا برخی عشایر اهل سنت عراق شده است. سناریوی دیگر، بحث وطن گزینی فلسطینی‌ها در عراق و ارائه شناسنامه فلسطینی به آنهاست تا آنها دیگر در راستای خواسته رژیم صهیونیستی، حق بازگشت به فلسطین را نداشته باشند. سناریوی دیگر هم سناریوی اتفاق افتاده برای امارات و بحرین است. شبیه آنچه که اماراتی‌ها و بحرینی‌ها انجام دادند و اردن و مصر هم قبل‌تر انجام داده بودند، روابط بغداد با تل آویو عادی می‌شود و به این ترتیب مثلثی تشکیل خواهد شد که عراق راس آن و مصر و اردن هم دیگر اضلاع آن خواهند بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند