کودکان باید تصویری خردپذیر از عاشورا داشته باشند


کودکان باید تصویری خردپذیر از عاشورا داشته باشند

تهران- ایرنا- یک نویسنده حوزه کودک و کارشناس مذهبی گفت: کودکان باید تصویری روشن و خردپذیر از عاشورای حسینی داشته باشند.

حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: اگر بخواهیم کودکان و نوجوانان عاشورای حسینی را بپذیرند و جذب آن شوند باید تصویری از اقدامات امام حسین (ع) در پیش از حادثه عاشورا و در روز عاشورا و رفتار اسیران کربلا ارائه کنیم که کودکان و نوجوانان حرکت عقلانی را ببینند. هر تصویر غیرعقلانی کودکان را از عاشورا دور می کند و کتاب روز حسین در نخستین مرحله یک تصویر خردپذیر را از عاشورا و آیین های عاشورایی ارائه می کند تا اگر سوالاتی برای آنان ایجاد شد، به چارچوب اصلی آنان ضربه ای وارد نشود.

وی افزود: مثلا گاهی این سوال مطرح می شود که چرا بعد از هزار و ۴۰۰ سال هنوز برای امام حسین (ع) گریه می کنیم. در پاسخ باید گفت ما نکوداشت یک شجاعت را برگزار می کنیم نه یک مراسم ختم و برگزاری مراسم برای رشد خودمان است و این توضیحات باعث می شود تا کودکان و نوجوانان با حکمت مسائل آشنا شوند و بدون ابهام در این مراسم شرکت کنند. البته این کتاب یک کار تتبع تاریخی نیست ولی یک تابلویی از عاشورا عرضه می شود که یک تصویر خردپذیر و دلپذیر است و لطافت عاشورای حسینی را می توان لمس کرد.

حیدری ابهری اضافه کرد: معمولا کسانی که وارد هیات های مذهبی می شوند به ویژه نوجوانان و جوانان سوال های متعددی درباره عاشوار و آیین های عاشورایی دارند و سوال هایی در ذهن آنان شکل می گیرد که باید به آنها پاسخ داد. معمولا کتاب هایی که درباره قیام سیدالشهدا (ع) و عاشورا منتشر شده به یک جنبه از حوادث عاشوار می پردازد. مثلا برخی هدف قیام را بررسی می کنند، برخی روی واقعه عاشورا متمرکز می شوند و بعضی نیز به تحلیل مقدمات و حوادثی که به عاشورا منجر شد می پردازند. در بعضی کتاب ها نیز ماجرای کاروان اسیران و سرهای شهیدان کربلا روایت می شود. البته در بعضی کتاب ها به آیین هایی مانند سینه زنی، زنجیرزنی، شام غریبان و اربعین برخورد می کنیم.

کودکان باید تصویری خردپذیر از عاشورا داشته باشند

این کارشناس مذهبی افزود: در کتاب روز حسین تلاش کرده ام تا به شکل اجمالی تمام مسائل مربوط به عاشورای حسینی را برای نوجوانانی که در هیات ها شرکت می کنند، تبیین کنم و در یک مجموعه واحد به تمام سوالات عاشورایی مانند زمینه ها، اتفاقات پس از شهادت امام حسین(ع) و اصحاب آن حضرت و برخی مسائل آیینی مانند اشک ریختی، روضه خوانی، مقتل خوانی، زنجیرزنی و شام غریبان پاسخ داده ام.

وی اضافه کرد: تمام سوالات نوجوانان در این زمینه با مطالعه کتاب روز حسین برطرف می شود و نوجوانان با اهداف قیام امام حسین (ع)، ماجرای قیام، سرگذشت اسیران و حکمت و فلسفه آیین ها آشنا و فلسفه آنها را متوجه می شوند.

حیدری ابهری اظهار داشت: در بخش اول کتاب به زمینه های قیام حسینی پرداختم و این که چرا امام قیام کرد یا نکاتی مانند کوچکترین و مسن ترین شهید کربلا مطرح شده است. همچنین به شام غریبان و پوشیدن لباس مشکی و برگزاری اربعین حسینی اشاره کرده و نوشته ام که اسیران را بعد از حادثه عاشورا به کجا منتقل کردند.

وی ادامه داد: در این کتاب ۷۲ سوال به تعداد شهدای کربلا مطرح شده است و بعد از هر پاسخ به سوال، اطلاعاتی شامل نکات لطیف و جذاب برای نوجوانان ارائه شده و منابع نیز در پاورقی ها اعلام شده که بهترین منبع در این زمینه دانشنامه امام حسین (ع) انتشارات دارالحدیث است. تابلوهای استاد عبدالحمید قدیریان تصاویر این کتاب را تشکیل می دهد. وی با الهام از فرهنگ عاشورا ده ها تابلو را طراحی کرده و با سخاوت اجازه داد تا از این تصاویر در کتاب روز حسین استفاده شود.

کتاب روز حسین؛ نخستین گفتنی های عاشورا برای تو نوشته حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری در ۱۷۰ صفحه و با قیمت ۸۵ هزار تومان در انتشارات کتاب جمکران منتشر شد. این کتاب در قالب ۷۲ پرسش و پاسخ و در چهار فصل دسته‌بندی شده و به سوالاتی دربارۀ قیام امام حسین و حوادث بعد از آن در جامعه اسلامی آن زمان می‌پردازد و در فصل آخر به برخی شبهاتی که در این زمینه وجود دارد، پاسخ داده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری