رنج گردشگری رفسنجان از تورها و اقامتگاه های غیرمجاز/ برگزاری جشن ملی پسته در آبان ماه


رنج گردشگری رفسنجان از تورها و اقامتگاه های غیرمجاز/ برگزاری جشن ملی پسته در آبان ماه

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان با بیان اینکه صنعت گردشگری این شهرستان از تورها و اقامتگاه های غیرمجاز گردشگری رنج می برد، اظهار کرد: تورهای غیرمجاز، آژانس های گردشگری شهرستان را شاکی کرده است علیرغم اینکه ما اخطارهای رسانه ای را صادر کردیم اما متاسفانه این موضوع همچنان ادامه دارد از شهروندان می خواهیم از تورهای مجاز استفاده...

"حسن حسینی" ظهر امروز هشتم مهرماه در مراسم روز جهانی گردشگری در رفسنجان اظهار کرد: بیش از نیم قرن است که صنعت گردشگری در دنیا با سرعت رشد کرده اما متاسفانه در یک سال و نیم اخیر پاندمی کرونا ترمز این صنعت را کشید، به درازا کشیدن پاندمی کرونا قابل پیش بینی نبود و این بیماری خسارت سنگینی به صنعت گردشگری در کشور ما و سراسر دنیا وارد کرد.

وی افزود: به گواه آمار بین المللی ۴ تریلیون دلار خسارت به صنعت گردشگری دنیا وارد شده و ۱۰۰ میلیون شغل در اثر کرونا در صنعت گردشگری خسارت دیده اند و به گواه آمار ملی، در دوران کرونا ۳۲ هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری کشور وارد شده و ۴۴ هزار نفر بیکار به جا گذاشته است.

حسینی بیان کرد: علاوه بر این، پیوندهای بین بخشی که سبب می شد صنایع دیگر رونق بگیرند را باید اضافه کرد به نحوی به ازای هر شغل صنعت گردشگری حدود ۲.۵ برابر شغل غیرمستقیم ایجاد می کرد که آنها نیز آسیب دیدند. همچنین مکانیسم چرخش ارز سالم بین کشورها خسارت دیده و تقریباً تعطیل شده که کشور ما متاثر از آن است.

وی ادامه داد: گردشگری قرار است نقشی استثنایی در رشد و توسعه پس از کرونا ایفا کند و کشورها می توانند از صنعت گردشگری برای رشد و توسعه دوران پساکرونا استفاده کنند و اگر در این موضوع کوتاهی شود سبب می شود رشد نامتوزان را شاهد باشیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان با بیان اینکه در این شهرستان به صنعت گردشگری به عنوان نهالی نوپا یاد می شد، افزود: متاسفانه با اوضاعی که برای این صنعت در دوران کرونا پیش آمد درختان تناور این صنعت از پا افتادند چه برسد به نهال نوپا. با این وجود خساراتی وارد شد اما فعالان گردشگری در شهرستان با نجابت و با صبر و مسئولیت پذیری از منافع خود گذشتند و تابع دستورات ستاد کرونا بودند و سعی کردند برای جلوگیری از شیوع این ویروس کمک کنند.

وی عنوان کرد: با این وجود سعی کردیم با استفاده از تسهیلات صنعت گردشگری و صنایع وابسته مانند صنایع دستی را حمایت کنیم. در مقیاس شهرستانی به عنوان ستاد اقتصاد مقاومتی توانستیم از برخی حمایت های مالی برای سرپا نگه داشتن مشاغل گردشگری بهره ببریم.

حسینی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر خسارت کرونا به صنعت گردشگری شهرستان، اتفاق نامیمون دیگری در شهرستان رفسنجان رخ داده است و اگر برخورد نشود پس از کرونا این موضوع بیشتر شود که یکی تورهای غیرمجاز و دیگری اقامتگاه های غیرمجاز است.

وی تاکید کرد: تورهای غیرمجاز، آژانس های گردشگری شهرستان را شاکی کرده و علی رغم اینکه ما اخطارهای رسانه ای را صادر کردیم اما متاسفانه این موضوع همچنان ادامه دارد از شهروندان می خواهیم از تورهای مجاز استفاده کنند. اخیراً ارباب رجوع هایی داریم که با تورهای غیرمجاز مسافرت رفته اند حتی سفرهای زیارتی، علاوه بر کیفیت پایین خدمات ارائه شده به این افراد، متاسفانه بعضی از برخوردهای ناشایست با آنها صورت گرفته که چون این تور مجوزی از سوی میراث نداشته آنها را به مراجع قضایی برای پیگیری ارجاع داده ایم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان بیان کرد: اقامتگاه های گردشگری پس از طی سلسه مراتبی و تشریقفات قانونی به آنها مجوز داده می شود حتی اقامتگاه های گردشگری مجوزهای سختگیرانه ای دارند. در شهرستان اخیراً افرادی بدون مجوز در مکانهایی که مسافر عبور می کند با راهنمایی هایی مسافر را به سمت اقامتگاه های غیرمجاز هدایت می کنند متاسفانه یکی از صنوف هم در این کار دخیل است. اگر چه بساط کرونا جمع خواهد شد اما اقامت غیرمجاز به صنعت گردشگری ما خسارت زده است.

وی همچنین از برگزاری جشنواره ملی پسته به مناسبت پنجمین سال ثبت پسته و یکصد سالگی صنعت پسته خبر داد و افزود: یک قرن است که مردم شهرستان رفسنجان درگیر صنعت پسته هستند و در سال ۱۳۹۵ این صنعت در فهرست آثار ناملموس میراث معنوی کشور ثبت ملی شد. این جشنواره در شش بخش فیلم و عکس، پسته و گردشگری، جشنواره بازی های بومی محلی، شعر لبخند کریمان و شعر با موضوع پسته و جشنواره قصه و پسته برگزار می شود و اواسط آبان اختتامیه و جشن ملی پسته برگزار می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس