رانندگان پرخطر از طریق سامانه و دوربین شناسایی شوند


رانندگان پرخطر از طریق سامانه و دوربین شناسایی شوند

بیرجند - ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: رانندگان پرخطر از طریق سامانه جامع مدیریت حوادث و سوانح کشور شناسایی شوند و در این زمینه باید به سمت مکانیزه شدن پیش برویم.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز پنجشنبه در نشست کارگروه پیشگیری و کاهش تصادفات خراسان جنوبی که در دادگستری استان برگزار شد افزود: هرچه به سمت مکانیزه شدن حرکت کنیم در پیشگیری توفیقات بیشتری خواهیم داشت و بخشی از آن به دوربین‌های مداربسته بر می‌گردد.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش تخلفات راهنمایی و رانندگی و تصادفات، با رانندگان پرخطر با جدیت برخورد و خودرو آنان توقیف می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: طبق چشم‌اندازهای ترسیم شده، زیرساخت‌های پایش جاده‌ای تا آخر سال باید حداقل پنج درصد افزایش و میزان تصادفات پنج درصد کاهش داشته باشد.

وی ادامه داد: با افزایش میزان تصادفات ضمن خسارات روحی، روانی و مالی که وارد می‌شود، تلنگری است به کسانی که در این حوزه مسوولیت دارند زیرا به غیر از آمار فوتی‌ها افرادی تا پایان عمر دچار معلولیت می‌شوند که اغلب آنان نیروی جوان و فعال جامعه هستند.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا گفت: طبق تاکید ماده ۱۵۶ قانون اساسی بر احیای حقوق عامه و دغدغه مقام معظم رهبری درخصوص کاهش جانباختگان سوانح رانندگی باید این مهم در اولویت دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

وی یادآور شد: با نگاه به خطای انسانی، رانندگی صرفا با داشتن گواهینامه کافی نیست بلکه می‌طلبد شرایط خاص روحی، فرهنگی و اجتماعی افراد مورد بررسی قرار گیرد تا راننده تمرکز کافی را داشته باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: از نگاه روانشناسی رانندگان پرخطر افرادی برون‌گرا هستند و جان خود و بقیه را به خطر می‌اندازند.

وی گفت: در آموزشگاه‌های رانندگی فقط قوانین آموزش داده می‌شود یا اینکه فراتر از آن وجود دارد زیرا آستانه صبر و حوصله هم باید مد نظر قرار گیرد.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا افزود: مکانیزه و ضابطه‌مند شدن آزمون‌های رانندگی و دستورالعمل‌های ابلاغی به آموزشگاه‌ها، جلسات منظم با مدیران آموزشگاه و مسوولیت‌پذیر کردن آنها از مهمترین اقداماتی است که باید در این حوزه انجام شود.

وی بیان کرد: در نظر گرفتن سهمی برای آموزشگاه‌ها در حوادث سنگینی که نوآموزها به وجود می‌آورند می‌تواند دستور کار قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: در بحث آموزش‌ها بعضا پولساز بودن آن مهم است که باید وضعیت روانپزشکی و روانشناسی هم مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: پلیس پیشنهادات خود را برای رانندگان پرخطر ابلاغ کند تا برای این رانندگان تصمیم جدی گرفته شود.

رتبه‌بندی آموزشگاه‌های رانندگی

مسوول اداره فنی و مهندسی پلیس راهور خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به اهمیت کیفیت آموزش‌ها در آموزشگاه‌های رانندگی کیفیت رانندگان مورد ارزیابی و آموزشگاه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند.

محمد ربیعی‌زاده افزود: در بحث آموزشگاه‌ها زیرساخت‌ها مهم است و برخی از آموزشگاه‌های شهری در زمینه فیبر نوری و پهنای باند مشکل دارند.

وی گفت: در همه گواهینامه‌ها نکته‌ای مغفول مانده که متقاضی را از لحاظ جسمی تست می‌کنیم اما از نظر روانشناختی کنترل و نظارتی وجود ندارد.

این مسوول انتظامی اظهار داشت: در قانون جدید شرکت‌های بیمه مبنی بر انتقال تخفیف بیمه به پلاک‌های شخص بیمه شده و انگیزه کامل نگهداشته شدن تخفیف می‌تواند نقش موثری در توجه بیشتر به رانندگی صحیح داشته باشد.

وی افزود: در زمینه بازدارندگی رانندگان پرخطر محدودیت‌های سال اول را گذاشتند که اگر در سال اول تصادف منجر به جرح یا فوت انجام دهند گواهینامه این افراد ضبط می‌شود تا دوره‌های دیگری را بگذرانند.

ربیعی‌زاده گفت: در سطح جاده‌های استان به محض اینکه سامانه تخلفی را ثبت می‌کند، پیامک ارسال و به صورت میانگین سرعت لحاظ می‌شود در حالی که سعی شده در جاده‌های برون شهری برای راننده‌ها در محدوده ۳۰ کیلومتری محدودیت سرعت تعیین شود.

کاهش تصادفات با نصب دوربین در شهر بیرجند

سرپرست شهرداری بیرجند نیز گفت: در بلوار پیامبر اعظم (ص) بیرجند چند دوربین پیشرفته نصب شده که آمار تصادفات را کاهش داده است و الان دامنه‌های خطر هم بررسی می‌شود.

علی عدل افزود: اعتبارات جرایم رانندگی به حساب خزانه کشور واریز می‌شود و در ۲ سال گذشته نزدیک به هشت میلیارد تومان بوده اما برگشت به استان کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان و امسال هم دریافتی‌ها صفر است.

وی اظهار داشت: تحقق این اعتبارات می‌تواند نقش مهمی در تامین زیرساخت‌های ترافیکی بخصوص در مرکز استان داشته باشد.

سرپرست شهرداری بیرجند درباره ساماندهی ورودی مهرشهر بیرجند گفت: ورودی مهرشهر خارج از محدوده خدماتی است اما در مورد زیباسازی شهر ۲ میلیارد تومان برای نصب جدول و تعویض گاردریل‌ها هزینه شده است.

وی افزود: از سال ۹۳ طرحی برای ورودی مهرشهر تهیه شد و ۱۰۰ میلیون تومان برای طراحی طرح تخصیص یافت اما همچنان بلاتکلیف است زیرا کل اعتبارات عمرانی بیرجند ۸۰ میلیارد تومان است و امکان هم‌سطح سازی ورودی مهرشهر توسط شهرداری وجود ندارد مگر اینکه اعتبار دولتی از سوی دستگاه‌های متولی اخذ شود.

عدل در ارتباط با پل‌های هوشمند عابر پیاده گفت: نگهداری از این زیرساخت‌ها هزینه‌بر است و از سویی سرقت از این گونه اموال به شدت افزایش یافته به طوری که در همین خاموشی‌های محدودیت کرونا بیشترین سرقت از اموال مستقر در پارک‌ها صورت گرفت.

وضعیت اجرای تبصره یک ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث توسط پلیس راهور، وضعیت بانک اطلاعات رانندگان پرخطر، ارایه آموزش‌ها و هشدارهای پیشگیرانه به آنان توسط پلیس راهور و وضعیت دوربین‌ها در نقاط پرتصادف و ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها از دستور کارهای این نشست بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا