شاعری که یونسکو یک سال را به نام او نامگذاری کرد


شاعری که یونسکو یک سال را به نام او نامگذاری کرد

مولانا جلال الدین رومی شاعر پرآوازه ایرانی است که در میان ادب دوستان ایرانی جایگاه رفیعی دارد.

مثنوی معنوی و غزلیات شمس مولانا جلال الدین رومی در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود. این شاعر پرآوازه ایرانی در این حد باقی نمی‌ماند جایگاه مولانا در ترکیه بیش از یک شاعر است و او را با عنوان یک قدیس و مقرب می‌شناسند. طریقت مولویه در ترکیه پیروان بسیاری دارد و البته طریقتی شهری، نخبه گرا و اشرافی به‌شمار می‌آید.

شاعری که یونسکو یک سال را به نام او نامگذاری کرد

در ترکیه طریقت‌های دیگری هم برای مولوی جایگاهی والا قائل هستند، چنان‌که جامی، شاعر پیروی طریقت نقشبندی گفته‌است، «مولوی با آنکه پیامبر نیست، اما صاحب کتاب است.» مراسم پیروان مولویه روز‌های جمعه در مولوی خانه به صورت سماع و رقص و خواندن اشعار مولانا انجام می‌شود.

یروان مولویه به دو دسته ولدی و شمسی خوانده می‌شوند. ولدیه را سلطان ولد پدیدآورد که گرایش غالب مولویه است و در راستای تطبیق تعالیم مولانا با احکام اسلامی به وجود آمد. بنیان‌گذار دستهٔ دیگر اولو عارف چلبی پسر سلطان ولد و نوهٔ مولانا بود. وی کوشید تا در دشمنی با اهل تشرع فعالیت کند و مولویه را به عنوان طریقتی عرفانی جدای از شریعت اسلامی سازمان بدهد. هرسال آذرماه در شهر قونیه، مراسم زیارت مولوی انجام می‌شود و مولویان معتقدند زیارت مقبرهٔ مولانا که «کعبه العشاق» نامیده می‌شود نیمی از ثواب حج را دارد.

مولانا در همین حد باقی نمی‌ماند و سال ۲۰۰۷ میلادی از طرف یونسکو سال جهانی مولانا نامیده می‌شود. مولانا را باید از شعر‌ها و آثارش شناخت. به قول خودش در مثنوی معنوی «هرکسی از ظن خود شد یار من/ از درون من نجست اسرار من» این مسئله را به خوبی در دو فرقه منتسب به مولانا در ترکیه می‌بینیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا