روز جهانی لبخند، خندیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟


روز جهانی لبخند، خندیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

اولین جمعه ماه اکتبر روز جهانی لبخند است. این روز به ما یادآوری می‌کند که خندیدن راهی برای فراموش کردن مشغله‌ها و مشکلات روزمره است و سلامتی روانی و حتی جسمانی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

امروز ۹ اکتبر روز جهانی لبخند نام گذاری شده است. و بسیاری ازکشورهای در این روز سعی می‌کنند تا کمی از مشغله‌ها و مشکلات روزمره دور شوند و از خندیدن و خوش گذراندن در کنار عزیزانشان لذت ببرند.

در این مقاله می‌خوانید:

چرا ۹ اکتبر روز جهانی لبخند نام گرفته؟ تاثیر خنده بر سلامتی خندیدن چگونه در کاهش استرس و افزایش ایمنی بدن به ما کمک می‌کند؟

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی، خنده بر هر درد بی درمان دواست

روز جهانی لبخند، خندیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟
تا به حال به این فکر کرده‌اید که خندیدن می‌تواند چه تاثیرات مثبتی روی سلامت روان و جسم ما بگذارد؟ روز جهانی لبخند بهانه‌ای است تا بیشتر به تاثیران خنده بر سلامت خود بپردازیم و از تاثیرات مثبت آن در زندگی روزمره غافل نشویم.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: لابیاپلاستی چیست و چه مراقبت‌هایی دارد؟

چرا ۹ اکتبر روز جهانی لبخند نام گرفته؟


روز جهانی لبخند، خندیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟
در سال ۱۹۶۳ هاروی بال هنرمند تجاری اهل ووستر صورتک خندان زرد معروفی را که این روزها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی زیاد به آن برمی‌خوریم، ابداع کرد. این صورتک به عنوان نماد لبخند در جهان معروف شد و اولین بزرگداشت این روز در سال ۱۹۹۹ برگزار شد.

مطالب پیشنهادی: خنده نوزاد در خواب، خواب فرشته‌ها را می‌بیند؟

بعد از مرگ هاروی بال موسسه‌ای با نام موسسه لبخند جهانی هاروی بال بنیان‌گذاری شد که هر سال این روز را به قصد گرامی‌داشت یاد این هنرمند در شبکه‌های اجتماعی و مجازی به مردم جهان یادآوری می‌کند و از افراد می‌خواهد تا شعارش را هرگز فراموش نکنند.

«با یک لبخند، دنیا را جای بهتری برای زندگی کنیم»

بیشتر بخوانید: فواید خنده در بارداری، ده مورد جالب

تاثیر خنده بر سلامتی


روز جهانی لبخند، خندیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟
تحقیقات نشان داده که مزایای خنده برای سلامتی بسیار زیاد است. مطالعات تاکنون نشان داده که خنده می‌تواند به تسکین درد، شادی بیشتر و حتی افزایش ایمنی کمک کند. روانشناسان خنده و شوخ‌طبعی را به عنوان یکی از ۲۴ نقطه قوت اصلی افراد می نامد. اما آیا ما به اندازه کافی در طول روز می‌خندیم؟

پیشنهاد ویژه نی نی بان: بهترین سونوگرافی تهران

مطالعات نشان می‌دهند که کودکان سالم تقریبا ۴۰۰ بار در طول روز می‌خندند، اما بزرگسالان تمایل دارند فقط ۱۵ بار در طول روز بخندند.

بیشتر بخوانید: خنده نوزاد در خواب، علت و انواع

خندیدن چگونه در کاهش استرس و افزایش ایمنی بدن به ما کمک می‌کند؟


روز جهانی لبخند، خندیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟
هنگامی که می‌خندیم بسیاری از قسمت‌های بدن ما تحت تاثیر قرار می‌گیرند. همین تاثیرات به ظاهر کوچک و پیش پا افتاده می‌تواند تاثیرات موثر و بزرگی در کاهش استرس و در نتیجه افزایش سلامت عمومی بدن ما بگذارند.

ترشح هورمون‌های مفید

خنده باعث کاهش سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول، آدرنالین و دوپامین می‌شود. همچنین سطح هورمون‌های تقویت‌کننده سلامت مانند اندورفین را افزایش می‌دهد.

سیستم ایمنی قوی‌تر

خنده تعداد سلول‌های تولید کننده آنتی‌بادی و لنفوسیت تی را افزایش می‌دهد. این تاثیرات به معنای برخورداری از سیستم ایمنی قوی‌تر و سالم‌تر است.

مطالب پیشنهادی: خنده در دوران بارداری، فواید شگفت انگیز آن

قلبی سالم‌تر

یک خنده از ته دل و باکیفیت ماهیچه‌های شکمی و دیافراگم را تمرین می‌دهد. خنده شکم را منقبض می‌کند و حتی شانه‌ها را تمرین می‌دهد و باعث ریلکس شدن ماهیچه‌ها می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا پمپاژ خون روندی بهتر را پیش بگیرد و تمرینی خوب برای قلب فراهم می‌کند.

افزایش تمرکز و کاهش استرس

خنده تمرکز را از عصبانیت، احساس گناه، استرس و احساسات منفی به طرز قابل توجهی برمی‌دارد و باعث می‌شود تا تمرکز بیشتری روی کارهای روزمره داشته باشیم. همین امر باعث کاهش استرس و افزایش رضایت و آرامش خواهد شد.

ارتباط اجتماعی سالم‌تر


روز جهانی لبخند، خندیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟
خنده ما را با دیگران پیوند می‌دهد. اگر خنده بیشتری را وارد زندگی خود کنید، می‌توانید به اطرافیان خود کمک کنید تا بیشتر بخندند و به مزایای آن پی ببرند. با بالا بردن روحیه اطرافیان و عزیزان خود می‌توانید سطح استرس آن‌ها را کاهش دهید و تعامل و ارتباط قوی‌تر و باکیفیت‌تری را با آن‌ها برقرار کنید. این امر باعث می‌شود تا سطح استرس خود را نیز پایین بیاورید و از لحاظ روانی سلامت بیشتری را تجربه کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: درمان ناباروری در مردان، وقتی هیچ اسپرمی ندارند!

کلام آخر


روز جهانی لبخند، خندیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟
همان‌طور که اشاره کردیم، خندیدن تاثیر مستقیمی بر سلامت ما می‌گذارد و راهی ساده برای افزایش کیفیت زندگی به شمار می‌آید. پس برای داشتن زندگی بهتر و بدنی سالم‌تر موقعیت‌هایی را که باعث شادی و خنده ما می‌شوند، بیشتر به زندگی خود دعوت کنیم.

خندیدن یک راه سلامتی بی‌هزینه و بدون زحمت است که هر انسانی برای زندگی بهتر و سالم‌تر وبه آن نیاز دارد.


اگر با خواندن این مقاله تصمیم گرفته‌اید که خنده را بیشتر به زندگی خود بیاورید، امروز ۹ اکتبر روز جهانی لبخند بهترین فرصت برای شروع این کار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت روان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد