بانک‌ها از مشتریان خود سود منفی دریافت می‌کنند!


بانک‌ها از مشتریان خود  سود منفی  دریافت می‌کنند!

اگر پنج هزار یورو یا بیشتر پس‌انداز دارید، از این پس باید به بانک سود منفی بدهید، پیش از این مشتریان بانک‌ها برای خدمات کارمزد پرداخت می کردند، اما حالا برخی از بانک‌ها برای پس‌انداز‌های کوچک هم سود منفی می‌گیرند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، پس از شروع بحران مالی در سال ۲۰۰۸ میلادی بانک‌های اروپایی دست به پایین آوردن نرخ سود زدند. این روند تا نزدیک شدن نرخ سود به صفر ادامه یافت. اما حال بانک‌ها و موسسات بانکی در صدد دریافت هزینه برای نگهداری سپرده و پس‌انداز مشتریان خود هستند. این هزینه در اصطلاح، معروف به سود منفی است.

بانک‌های آلمان برای سپرد‌ه‌ها و پس‌انداز‌های اندک نیز کارمزد طلب می‌کنند. بنا به تحقیقی که از سایت مالی "وریوکس" صورت گرفته دست‌کم ۱۳۵ موسسه مالی در آلمان برای سپرده‌های به میزان ۵۰ هزار یورو سود منفی دریافت کرده‌اند. برخی از بانک‌ها حتی از پس‌انداز‌هایی به میزان ۵ هزار یورو نیز سود منفی درخواست می‌کنند.

بنا به این تحقیق شمار بانک‌هایی که برای سپرده‌ها سود منفی یا کارمزد محاسبه می‌کنند از شروع سال جاری میلادی تا کنون از ۲۱۴ به ۳۹۲ بانک رسیده است.

بیشتر بخوانید

نرخ سود بین بانکی به ۱۸.۷۴ رسید

به گفته اولیور مایر، کارشناس امور مالی و بانکی از سایت "وریوکس" روند رشد سود منفی همچنان به شدت ادامه دارد و روزانه شمار بیشتری از موسسات مالی به این روند می‌پیوندند.

اغلب بانک‌ها و موسسات مالی در آلمان سود منفی را حدود نیم درصد مقرر کرده‌اند. بانک‌ها علت این تصمیم را پرداخت کارمزد به بانک مرکزی اروپا برای نگهداری از سپرده‌ها می‌دانند. دست‌کم ۱۳ موسسه مالی میزان سود منفی را از ۵۵/ ۰ تا یک درصد محاسبه می‌کنند.

انتقاد به سیاست‌های مالی بانک‌ها

گفته می‌شود سود منفی بیش از همه متوجه مشتریان جدید بانک‌ها است. بانک‌ها قصد دارند که با مشتریان خود به صورت فردی میزان سود منفی را تعیین کنند.

انجمن مرکزی مصرف‌کنندگان در آلمان اعمال سود منفی برای حساب‌های جاری را (صرف‌نظر از مشتری جدید یا قدیمی) غیرقانونی می‌داند. اما اخیرا در حکمی که دادگاهی در شهر لایپزیگ آلمان صادر کرده، دریافت سود منفی برای حساب‌های جاری و سپرده منع قانونی ندارد.

سایت "وریوکس" بررسی کارمزد و سود منفی را بر مبنای داده‌های ۱۳۰۰ بانک و موسسه مالی که در اینترنت دست به تبلیغ می‌زنند، انجام داده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس لباس های شب بهنوش طباطبایی و الناز شاکردوست در جشن عروسی ! / شیک و جذاب